Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro oppsett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro oppsett

    Hei i høstmørket.
    Har vært på kurs i Bergen de siste 5 ukene, og da kjøpte jeg en Mini Edge 540 fra E-flite. Hadde en PJS 1500 med regulator og et Walkera 3s 1800 10 c batteri liggende fra før. Har nå montert alt, og fuglen flyr helt nydelig. MEN, når jeg legger den i knife edge, kutter motoren etter 3 sek. Throttler ned, og starter på nytt, og alt er normalt. Kan fly på full gass rett frem og rett opp, men når jeg legger den i knife edge, så, game over. Kan dette komme av at siderorservoen trekker en del strøm da, og at 10C blir for lite i den sammenheng? Jeg har nada peiling på elektro, og dette er litt irriterende. Kunne også ha tenkt meg et "fetere" batteri med tanke på flytid, men vil gjerne beholde vekta. Noen som vet om noen batteri på ca 2500 mah og 20C som er rimlig lette? PJS motoren er forøvrig beregnet for 4 celler, men den har mer enn nok power med 3 celler. Hovrer på under halv gass, flyvekt 750 gram.
    Lang utgrei-ing det her
    Håper på fornuftige svar.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Det var mildt sagt et spesielt problem det der... ingen løsninger som ramla meg inn sånn uten videre.

    Det lille servoene trekker skal ikke ha så mye å si. Dessuten trekker den strøm fra en egen liten BEC-krets i regulatoren. Så hvis det strømtrekket er årsaken burde du oppleve cutoff etter ganske kort flytid på full gass uansett.

    20C-batterier veier generelt mer enn f.eks. 14C-batterier. Kanskje et kompromiss kunne vært et 20C 1800-batteri?

    Så lenge du har mer enn nok motor er det nesten bare en fordel å bruke færre celler. Da trives motoren bedre med større propeller (diameter), noe som passer godt til rolig 3D-lek.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Har du mulighet for å prøve en annen servo på sideroret?
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Hei igjen. Takker for svar.
        Siste først, jeg kan sikkert sette inn en annen servo, skal prøve det i morgen. Jeg har et spørsmål til; vil et batteri med høyere C øke flytiden? 1800mah 10 C kontra 1800mah 20C? Hva blir den praktiske forskjellen? Noe som er rart nå når jeg tenker meg om er: når jeg hovrer, så bruker jeg bal rorene for å unngå å torque, bruker disse med max utslag, og da er det jo 2 servoer som jobber for fullt, men motoren kutter ikke da. Men så kjører jo ikke motoren på fullt heller da, det gjør den under KE flyving.
        Ikke lett å bli klok på dette her.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • #5
          et 20C batteri klarer å holde høyere spenning en et 10C batteri av samme størrelse. ved å bytte til 20C batteri vil du får merkbar forskjell. det gjorde i hvertfall jeg da jeg byttet batterier flytiden vil kanskje bli lengre også siden man kan f.eks hovre på noen få % mindre throttle enn før
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            her er en graf for motoren; http://www.czpjsza-motory.cz/produkt...00_graf_en.jpg

            jeg tror jeg ville gått for et større batteri, ihvertfall et 20C
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Oki. Da blir det 20C. Noen som kan anbefale et skikkelig bra batteri? Og som er noenlunde innenfor normale priser?
              Har brukt noen høvdinger på store bensinmotorer i det siste, og det har svidd litt i pungen
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                flightpower er gode batterier. bruker dem selv, og vet at det er flere andre som er fornøyde med dem. hyperion og poly-quest er også gode batterier.

                siden 20C batteirer veier litt mere enn 10C batterier, så ville jeg ha kjøpt 3S 1500 eller 3S 1800. 1500 veier litt mindre, og de får gramene kan man kjenne på flyegenskapene. 1800 vil du ha et par minutter lengre flytid på. til ren 3D lek så vil 1500 være det beste valget, men 1800 et litt mere all-round batteri

                flightpower fåes i norge hos griffin, RS hobbyimport og technoflight
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

                If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                Comment


                • #9
                  Takker for alle tips, skal kjøpe batteri til uka. P.S Skiftet siderors servoen, men det hjalp ikke.
                  Skal gi tilbakemelding når nytt batteri er montert og testet.

                  Vennlig hilsen
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment

                  Working...
                  X