Unconfigured Ad

Collapse

Fartsreg/Brems

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rnoaf
    • Apr 2003
    • 122

    #1

    Fartsreg/Brems

    Hvilken funksjon tjener egentlig bremsefunksjonen på fartsregulatorer?
    kontra brake turned off?
  • Mossie69
    • Apr 2002
    • 684

    #2
    Klapp-propeller, altså slike som legger seg bakover når motoren er av, trenger ofte brems for å klappe sammen helt. Hvis du ikke har brems vil luftstrømmen spinne propellen slik at sentripetalkreftene holder bladene ute. Blader ute = mer luftmotstand.

    Hvis du har giret motor bør du være sikker på at bremsen er "myk", dvs. at den slås gradvis på. Hvis det er en av/på-brems risikerer du å strippe tennene på giret.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment

    • Mossie69
      • Apr 2002
      • 684

      #3
      En ting til: de fleste ESC'er (electronic speed control) har ikke kontinuerlig brems, den bare slås på et kort øyeblikk for å stoppe propellen. Grunnen er at hvis du flyr med fast propell så vil luftstrømmen forsøke å spinne propellen. Da fungerer motoren som en generator som forsøker å lever en strøm inn i ESC'en.

      Bremsen er rett og slett en kortslutning av motoren, slik at den jobber mot seg selv. Det virker i kort tid, men er uheldig over lang tid. Derfor vil en fast propell stoppe, for så å begynne å spinne igjen hvis du bruker brems.
      Anders Valland
      Trondheim

      Comment

      Working...