Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med motor

    Hei igjen!

    Da jeg var ute å fløy på søndag opplevde jeg at min Hyperion Z3019/10 begynte å oppføre seg ustabilt.
    Den ville ikke holde jevn gange i det heletatt.
    Jeg foretok en landing og prøvde å kjøre motoren ved forskjellig turtall men da virket allt OK.
    Jeg tok så flyet opp igjen og det samme problemet fortsatte.
    Kan det være motoren? ESC'en? eller mottakeren?

    Det var litt regn/yr i lufta, kan dette være årsaken?

    Hele utstyret har bare vært flydd 4 ganger tidligere

    Utstyret er:

    Hyperion Z3019/10
    Hyperion 50A BEC ESC
    Hyperion 3S lipo 4350
    Wannma 3S lipo 4000
    Propell 12*6

    Allt dette montert i en Magister
    Hyperion batteriet ble testet for første gang, men problemet fortsatte når jeg satte inn Wannma batteriet.

    Jeg var kansje litt dum og prøvde fullt drag med det nye batteriet på første takeoff.

    Noen forslag

    Jeg er en helt færsk newbie

    Mvh Jo-Hugo
    http://www.nordregate.com

  • #2
    Foruten rene elektronikk feil kan det kanskje være en failsafe funksjon?
    Low Voltage Cut Off om escen er satt opp for feil batteri.
    Radioforsyrrelser, testet range?

    I kaldt vær bør batterier varmes før man drar full amp av dem. Full trekk av et kaldt batteri gir stort fall i spenning hvilket ikke er så bra om den detter under 3 volt/celle.

    Comment


    • #3
      Dette har vert diskutert tidligere, og jeg står fortsatt på at modellfly ikke har noe ute i regn å gjøre. Med luftstrømmene kommer vann inn over alt, bakover langs motorledningene og inn i regulatoren, langs overføringer/ledninger og inn i servoer osv.

      Jeg flyr ALDRI i verken yr eller regn. Det hender at jeg tar en liten tur fordi om det kanskje snør lett og tørt litt, men det er fordi noen enkle snøfnugg følger luften rundt flyet og "legger seg ikke".

      Hvorfor dine konkrete problemer oppstår kan jeg ikke svare på, men ærlig talt er jeg overrasket over at modellen og elektronikken varer en hel duskregn-flytur i det hele tatt...

      Men det er nå bare min mening....
      Anders Hauge

      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

      www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

      Comment


      • #4
        Nåja..ang regn, så trenger man ikke være så bastant
        Det betyr vel at du Andersh ikke har flydd på ca to måneder , etter værrapportene fra Bergen.
        Husker engang en, som nettopp hadde lært å fly. Det begynte å regne. Dvs det sprutet ned. Men der stod karen, med en stor plastpose over senderen, søkk våt og fløy tur etter tur. Han hadde ikke vært våtere om han hadde stått under dusjen. Men så hadde han en modell (Ready) som normalt tåler vannsprut uten å lekke noe inn.
        Så det går, men er enig at man bør være obs på om noe av utstyret eksponeres for fuktighet. Noe som utmerket kan være grunnen til problemene til trådstarter.

        olle

        Comment


        • #5
          Er klar over at det ikke er så smart å fly i regn!
          Det regnet selvfølgelig ikke da jeg begynte å fly, men det kan selvfølgelig være fukt som var problemet.

          Jeg tror nok at problemet heller er radiofortyrrelser av et eller annet slag, da det er merkelig at allt fungerer normalt når jeg står i nærheten av modellen.

          Jeg får teste dette ut neste gang jeg skal ut å fly
          http://www.nordregate.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by olle
            Det betyr vel at du Andersh ikke har flydd på ca to måneder , etter værrapportene fra Bergen.
            Du har helt rett! Vel - nesten. Vi fant en dag med opplett og samlet en EKSTREMT flysugen gjeng som alle fikk ut litt flyangst. Men jeg flyr ALDRI i regn. Det har forekommet at det har begynt å regne mens jeg flyr, men da er det raskeste veien ned, og om jeg da får problemer med utstyret, vel - så lurer jeg vel ikke akkurat på hvorfor...
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              mistenker fukt en eller annen plass i systemet. har selv opplevd at regulatorer ikke vil armere seg når det snør eller regner ute. tok regulatoren inn, lot den tørke og alt var som normalt tror ikke du skal engste deg noe særlig over hakkingen. er sikkert borte på neste flytur
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Hva med å gjøre som de gjør med bilær, forsegler mottaker og evt servoer så godt det går, dypp den i Plastidip. Har kjørt bil i vann og snø på den måten uten radioproblemer selvom bilen var pakket med snø under skallet som smeltet fordi escen var varm...rustne aksler var eneste skade, om man altså MÅ fly i fuktig vær.....ikke at jeg anbefaler det....et fly som kommer ned utgjør en større potensiell fare enn en rc bil som stopper og tar fyr.....ja for det gjør de om man ikke dypper tingene i Plastidip, don't ask how I know...

                Comment


                • #9
                  Har opplevd problemer/styrt ved duggfall på kvelden. Gikk rett i bakken på ca 100m avstand. Da jeg kom bort til flyet skalv alle servoene og de sluttet ikke før jeg var 2-3m fra senderen som jeg hadde lagt fra meg påslått mens jeg hentet flyet. Eneste forklaringen er at fuktighet har fått senderen ut av frekvens. Løs sendermodul som ikke er særlig tett. Senderen er helt ok etterpå, men ble likevel byttet med annet merke. Flyet var merkelig nok uskadd. (Hurra for Elapor)
                  Så jeg er enig i at fuktig vær ikke er flyvær.
                  Tor A. Jakobsen
                  -------------------------------------------------
                  If your gonna Crash.... at least make it look Good!
                  -------------------------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Jaja, da satser jeg på at allt er OK, vi får nå se på neste flytur, håper jeg slipper å bestille noe mer utstyr før jul for da går det nok ut over julegavehandelen, hehehe..

                    Jeg har allerede bestillt noen gavekort til noen av mine venner fra elefun slik at vi får noen nye prosjekter på nyåret

                    Takk for synspunkt og all hjelp.. Vi snakkes
                    http://www.nordregate.com

                    Comment


                    • #11
                      Coolman,

                      Jeg stoler på at du gjør radiosjekk (avstandssjekk) med flyet før du tar av! Det du forteller lukter mistenkelig av avstandsproblemer, at enten sender- eller mottagerantennen har fått seg en smell av et eller annet slag.

                      Jeg har opplevd at segmenter av senderantennen har sluttet å fungere, slik at stakkaren elektrisk sett stod og fløy med ""halve antennen"! Og man behøver vel ikke nevne at flyet kom ned som et fange ved etter en stund...

                      En radiosjekk (avstandssjekk), først med senderantennen helt sammentrykt og så med antennen helt ute bør avgjøre om det er kommunikasjonsproblemer med i spillet. Samtidig kan mottageren ha dårlig kontakt i en eller annen lodding noe som først viser seg ved vibrasjoner - som kanskje ikke kommer før du klarer å få motoren opp i max turtall (noe som ikke går på bakken).

                      Men ut fra det du sier vil jeg nok tippe at det er kommunikasjonsproblemer som årsaker dette.

                      Senderantennen bør man "overhale" fra tid til annen, rense/smøre den med WD40 og tørke GODT av segmentene (nei, du skal IKKE plukke den fra hverandre, DET er ikke supportert!). Prosedyren jeg kjører med er å spraye den godt med WD40 mens den er slått sammen, og så dra ut segment for segment 10-15 ganger før jeg sprayer igjen og tørker rent. Utrolig hvor mye svart oksyd det legger seg på kluten etterhvert! - Og alt denne oksydbelegget virker som en motstand for radiosignlet.

                      Det koster så lite å holde antennen i trim, og kan spare deg for store utgifter (tenk om modellen ellers kræsjet på grunn av dårlig senderantenne...).

                      Når det gjelder motagerantennen skal denne aldri kortes ned eller forlenges! Man kan kutte den, men da skal den koples til et antennespyd beregnet for formålet!

                      Den skal heller ikke legges dobbel, noe sånt gjør at man mister opp til hele den doble lengden.

                      Håper uansett du finner feilen, og at det er lett/billig å fikse!

                      Mvh
                      Taylorcraft
                      ____________________________________
                      Given enough power even a brick will fly.
                      But the lighter the brick, the better it flies!

                      Comment


                      • #12
                        Har du flydd sakene i tørt vær nå Coolman?

                        Mine erfaringer med Hyperion regulatorer har ikke vært noe særlig bra... Første gangene jeg fløy med 50A-regulatorene fikk jeg full gass noen ganger mens jeg andre ganger opplevde at den ikke ville gi meg mer enn 50-60% gass. De fadet og var ustabile. Ble til at dem ble kastet ut og erstattet med Jeti, og problemene var løst. Max last var ca. 47A...
                        Startet opp et lite Hyperion-oppsett sist helg, og opplevde det samme som på forrige parkfly-oppsett med Hyperion: hakkete oppstart.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joo
                          Har du flydd sakene i tørt vær nå Coolman?

                          Mine erfaringer med Hyperion regulatorer har ikke vært noe særlig bra... Første gangene jeg fløy med 50A-regulatorene fikk jeg full gass noen ganger mens jeg andre ganger opplevde at den ikke ville gi meg mer enn 50-60% gass. De fadet og var ustabile. Ble til at dem ble kastet ut og erstattet med Jeti, og problemene var løst. Max last var ca. 47A...
                          Startet opp et lite Hyperion-oppsett sist helg, og opplevde det samme som på forrige parkfly-oppsett med Hyperion: hakkete oppstart.

                          Ja, jeg har flydd igjen flere ganger, problemet fulgte meg på noen turer, men jeg har fått ordnet det nå..
                          Jeg rutet opp antenneledningen med noen 90 graders svinger da ordnet det seg.. dårlig mottak...

                          Vi snakkes...
                          http://www.nordregate.com

                          Comment

                          Working...
                          X