Unconfigured Ad

Collapse

Bråk fra Hyperion Z-2213 20

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Torstein
    • Nov 2005
    • 344

Bråk fra Hyperion Z-2213 20

Jeg har anskaffet meg et par børsteløse.

Den første jeg fikk var en AXI 2808/24 med en TMM easy 25 regulator. Lydløst! Vakker klang og bare et svakt sus.

Oppglødd av suksessen anskaffet jeg en Hyperion Z-2213 20 og en Titan 20. Det bråker! Jeg hadde regnet med at skrangleverket av en giret 400 motor som står i eStarteren skulle få en verdig avløsning lydmessig. Det var helt feil.
    Særlig lavere turtall er temmelig lite vakkert. Her er 400-motoren vesentlig stillere. Trøkk er det nok av, så det virker forsåvidt ikke som noe er feil, men skal det virkelig bråke slik?

Jeg er nok ganske uerfaren innen børsteløs, og vil gjerne ha tilbakemeldinger på denne posten. AXIen var en nytelse å høre på. Jeg kan ikke si det samme om Hyperionen. Medvirkende, men neppe en fullgod forklaring, er det nok at materialet i flyet AXIen sitter i er mykere (EPP) enn eStarterens ressonanskasse av isopor. Hyperionen blir mindre grusom å høre på når turtallet øker.

Torstein
    Last edited by Torstein; 19-12-06, 22:28.
  • kjetilmh
    • Jun 2006
    • 990

Hei

Jeg har en Z-2213 (med titan 20 ) og synes den går OK. Har du sjekket at propellen er balansert og sitter rett ?. Har oppdaget at den "propsaveren" jeg bruker kan monteres skjevt på akslingen. Da blir det bråkete.
    Kjetil
    oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Torstein
      • Nov 2005
      • 344

- Den greia ser ikke ut til å trenge propell for å bråke. Jeg må heve stemmen for å snakke mens den går på lavt turtall (uten propell) ...

Torstein

Comment

• naverud
        • Sep 2006
        • 10

bråk fra 2213 24

Har en 2213-24 den bråker også veldig på lavt turtall. Spurte griffin om dette var riktig men fikk ikke noe klarhet i det,ganske iriterende med en ny motor.

Comment

• Gisle
          • Dec 2005
          • 575

Hei

Jeg har 2 stk 2213-20 og en 2213-24, samt Waypoint 2215-22.
          På Hyperion modellene mine er det forskjell i lydnivå, men ingen av de bråker vesentlig.
          Den 2213-20 som står i Chipmunken høres omtrent ikke. Den bare suser av gårde.
          Waypoint'n har jeg i en Cessna Bird Dog, og den er stille, med med en liten "metallisk klang" som ikke bekymrer eller plager meg særlig.

En kompis har en E-starter med 2213-20, og den bråker veldig, men det er også en kombinasjon av vibrasjon og litt skrangling i flyet....

NB! kjøres motorene uten propell bråker de alle en del faktisk...Litt kneldrende lyd (?).....
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Gjesp
            • Aug 2005
            • 62

I andre sammenhenger har switchefrekvens og timing vesentlig effekt på lyd.
            Har ikke eksprimentert med det i RC verdenen, men prinippene er like.

Prøv å justere parametere og bytte kontrollere, men det er forskjeller fra motor til motor.

Comment

• Gisle
              • Dec 2005
              • 575

En tilleggsopplysning:
              Jeg bruker Hyperion Esc til hyperionmotorene.
              Gisle Ranum
              Trondheim
              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Torstein
                • Nov 2005
                • 344

Takk for svar!

Jeg har nå justert timing og switchefrekvens. Det bråkte ikke noe mindre, men frasparket er stadig mer imponerende.

Jeg antar at mye av støyen skyldes (jeg vil slett ikke fri-skrive motoren helt) konstruksjonen til eStarteren med et stort hulrom i kroppen, og passe harde vegger - slik også Gisle antyder.

Eneste gjenstående problem er at propellen drar seg av propsaveren ved full pupp, endog at o-ringen ryker når det skjer. Det er muligens et luksusproblem ... Krefter er det nok av!

Torstein
                Last edited by Torstein; 20-12-06, 20:56.

Comment

• kjetilmh
                  • Jun 2006
                  • 990

Hei

Ikke bruk de o-ringene som følger med propsaveren.
                  Kjøp noen som er tykkere og strammere.
                  Biltema har ..... og sikkert flere andre.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Torstein
                    • Nov 2005
                    • 344

... også jeg som kjøpte en pakke av disse

På den annen side tror jeg problemet er at propsaveren ikke er den beste. Forhøyningen som skruene danner er forholdsvis liten i forhold til basen på den GWS 9x5-propellen jeg brukte.

Jeg skal gå en tur i skuffen og se om jeg finner noen andre skruer. Kanskje jeg også burde bytte til en APC-propell for å fjerne eventuell ubalanse og for å få høyere virkningsgrad?

Torstein

Comment

• Alf Surdal
                      • May 2005
                      • 680

ikke bruk de o-ringene du linker til, de er alt for 2store" og slakke/tynne!

laster du motoren over 150W flekker du av propellen ganske kjapt...

biltema har et fint sett med o-ringer i forskjellig størrelser i nitrilgummi, koster ca 150 spenn så vidt jeg husker, da har du o-ringer for mange år...
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

Comment

Working...