Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg skal ta jomfruturen på mitt første fly til helgen. har aldri prøvd å fly før. Så nå har jeg lånt meg en sticke for å bruke på PC'n. kjører FMS med den, men synes det er veldig vanskelig! Er det SÅÅÅÅ vanskelig i virkeligheten også? Da har ivertfall flyet mitt en usikker fremtid i møte!......
eller er det enklere enn på simulator?......
Bjørnar, Trondheim bkhans-1@broadpark.no
Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
Har selv lært å fly med FMS, tar litt tid å bli vant til styringen ja, men du får tenke ut noen regler for va som skjer når du tar stikkene hit og dit. alt handler til å begynne med om å skjerpe hukommelsen og å huske ting, men d går ganske raskt etterhvert skal du c Å fly i virkligheten er ikke så stor forskjell foruten at du blir noe mer nervøs i vikligheten førstegangen du tar et fly opp, redselen for å styrte blir fort stor, men som oftes uten grunn, ta deg god tid med å kjøre noe på bakken før du drar det opp i luften, dette kan mange ganger gi god info om ting med flyet. vilken fly har du da? du kan gå inn på www.freesider.no og lese mine første erfaringer og hint (mitt på første side ca)
NB: ta ikke flye opp alene uten at du har fått god kontroll på fms,eller har en pers. som kan hjelpe deg. D kan jeg av erfaring garantere ikke vil gå bra
Det er en Jupiter med Irvine .53 motor. har lakka hele flyet, så det er litt tyngre enn nødvendig.... blir spennende. skal få hjelp opp de første gangene ja! Har forstått så at det kan være lurt *S*
Så på siden din med bilder. Hva er det som vises på bilde F? er det montering på en Jupiter?
Har igjen montering av servoer, stag, batteri og mottaker. hvor har du lagt mottaker og batteri? hvordan har du festet de?
Jeg hadde en gang en Jupiter med en 53 motor, det fungerte glimrende, det er det flyet som har vart lengst hos meg flyr meget bra
Jeg la batteri og mottaker i rommet foran vingefeste, der som mutteren for V. feste sitter.
Jeg pakket inn både batteri og mottaker i skumgummi, festet det med dobbelsidig tape og støttet det opp med litt mer skumgummi, slik at det lå i ro og ikke kunne forskyve seg under flyturen.
Mvh
Morten
- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
- Skymaster Hawk m/ATJ220SV
- Krill Avanti S m/ATJ220SV
- Eurofighter m/Behotec 180 Gold
bilde F viser en smeltet del av throtel staget, ligger ganske nært exsos manifoil så nå har jeg tatt en bit fuel slange over d området. bare noe man skal være ops på
Bit synes det er vanskelig å fly modellflysimulator - det synes jeg også i begynnelsen.
Jeg lurer egentlig på hvilken modell du flyr og hvordan du har satt opp innstillingene.
Når jeg fløy trainer satte jeg opp den uten exponential på balanseror men med alle andre modeller setter jeg opp exponential på balanseroret.
Det som er den største forskjellen mellom simulator og virkeligheten er perspektivet. Alt blir veldig komprimert på skjermen og det er vanskelig å beregne høyde og avstand mens ute i friluft er det lettere å se hvor du er.
Stikkefølelsen og bevegelsene er det viktigste du kan trene på simulatoren.
Første gang jeg fløy ute i det fri hadde jeg ikke tatt i stikker før og det var vanskelig. Krasjet kom på tredje turen. Gikk så til anskaffelse av simulator og trente og trente. Stikkefølelsen kom der og man viste mye raskere hva man skulle gjøre.
Har aldri fløyet med kabel, har bare hatt instruktøren ved siden av meg og opplevde en gang at han bare hadde gått for å ta seg en kopp kaffe. Egentlig en grei måte å måtte greie seg selv og det gikk jo bra.
Gir man seg i vei helt alene uten noen som kan være behjelplig enten med trainerkabel eller å ta modellen tryggt opp og ned første turene, så bør man først mestre ALT som finnes av modeller på en simulator. Da har man en mulighet til å berge første turen med en trainer i virkligheten uten hjelp fra noen erfarne.
Stiller man derimot med trainerkabel (Ps: Det finnes også trådløse trainerløsninger) og en erfaren og ikke minst tålmodig instruktør, så kan alle typer modeller mestres uten noen som helst erfaring. Det er bare avhengig av instruktørens dyktighet og tålmodighet, og radioens innstilling (dual rate, små rorutslag, passe motorpådrag osv)
hva er "exponentia" på simulator?
Har fløyet litt mere med simulator nå, og det går bedre allerede, men må si meg enig i at det er vanskelig å beregne høyde og inflyvings turn. Få noen kvelder til forran PC'n, og en til å ta opp flyet for meg så er jeg der trur jeg!
Eksponential er at du ikke får så følsom stikke rundt midten, det er når du beveger stikke helt i utkanten at du får maks utslag.
Dette for å sikre at modellen ikke blir nervøs.
På FMS går du inn inn "styreenhet", klikker på analog (hvis du kjører med fjernstyring) og velger joystick, kalibrere og krysser av for EXP på balanserroret og så trykker OK.
Det er ikke nødvendig på trainer men de øvrige modellene anbefaler jeg det.
Flysimulator er helt genialt. Jeg har mac selv og det finnes desverre ingen flysimulatorer til det, men min bror har pc. Kom tilfeldigvis over en logitech wingman (ligner litt på playstation controll) med to analoge stikker. Begynte å øve med denne på FMS. I begynnelsen gikk flyet rett i bakken stadig vekk, men etterhvert så behersket jeg alle modellene. Når jeg da tok min ready ut første gang (har flydd litt før, men kræsjet stort sett hver gang) i ganske sterk vind og alt for mye utslag på balanserorene, hadde jeg en forferdelig flyvning, men en pen landing. Dette er kun på grunn av FMS. Har nå hatt snart 40 turer med Readyen min uten noen form for skade. Ikke en gang har jeg brukket propellen. De siste 20 turene har jeg landet med motoren gående når flyet står stille. Så flysimulator er å anbefale. Som tidligere nevnt her så er det vanskelig å "finne" stripa på en simulator, men det er god trening i å prøve! Når du flyr "live" så går dette lett som en lek. Det er i alle fall min erfaring.
Jeg lærte ikke å fly på simulator, men holder mye på med det etter skolen (så lenge jeg ikke har mulighet til å fly på ordentlig).
Jeg synes det er lettere å fly på simulator, men det er vanskelig å beregne hvor ting er. På "ekte" vet man jo hvor man er i forhold til omgivelsene.
Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
er der ingen der kender dem.
Har stappa den første modellen min - en Cessna 182 skylane, og aktet IKKE å gjøre lignende en gang til. Kjøpte derfor realflight G2, som jeg fløy mye med - særlig trente jeg på landinger. Etter dette klarte jeg faktisk å håndtere mine to nye trainere på egen hånd. For min egen del har simulatorbruken spart meg for minst èn modell . Anbefales!
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment