Unconfigured Ad

Collapse

Enya 41.4C Diesel 4 Stroke

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lubba
    • Jan 2007
    • 12

Enya 41.4C Diesel 4 Stroke

Hallo folkens!

Kjøpte nettopp en Enya 4-stroke dieselmotor... rett og slett bare for gøy!
    Har tidligere kun vært borti glow og har derfor ingen erfaring med diesel.

Lurte på om det er noen her som har noe peiling på hva slags fuel man burde benytte? Er ikke dette noe som selges i butikker? Har ikke funnet noe enda i hvert fall, men har hørt at flere blander sin egen fuel for disse motorene.

Noen tips her eller?
    Attached Files
    Last edited by lubba; 09-01-07, 12:34. Reason: La til noen bilder av motoren :)
    http://www.yey.no
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Har selv hatt noen 2t glow convertert til diesel. Og se først om det står noe i manualen ang fuel. Men normalt så er en grei blanding like deler ether, parafin/diesel/lampeolje og castor olje. Ether får du på apoteket, coster 110kr for 1/5liter Anbefaler parafin eller lempeolje fremfor vanlig diesel da den ikke ryker og lukter så mye. Castor olje får du på hobbybutikkene. Kan også være en fordel med 2.3% MEKP. Det er vanlig polyester herder som du får på små flasker hos fargehandelen. Nå har vel danne motoren fast kompresjon? og da er ether mengden avgjørende. Den har vel vert teste i ett modellfly blad for ikke lengesiden også tror jeg.

Du må komme med tilbakemelding om vordan det går
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• lubba
      • Jan 2007
      • 12

Originally posted by tyor
      ...Men normalt så er en grei blanding like deler ether, parafin/diesel/lampeolje og castor olje.
      Altså ca. 33% av hver del?
      Høres bra ut... skal se om jeg ikke får testet dette nå i helga!

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

Hei søkte litt på nette og fant litt om den motoren her http://www.servoshop.co.uk/index.php...D&area=Engines

der står dette om fuelen: Enya recommend 36% paraffin and 36% ether and 25% castor oil and with a 2 to 3 % splash of Amyl

I stedet for amyl kan du da bruke MEKperoksyd som er poyesterherder. Det er for å forbedre tenningstidspunktet, og er ikke nødvendig. men du kan få tenningsbank uten. (hørest ut som om noen står og slår på en ambolt med en hammer )

Hvor kjøpte du motoren og hvor mye kom den på med frakt osv.
        Last edited by tyor; 09-01-07, 14:09.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Hei Lubba

Hva slags hjem skal motoren få? Blir spennende å høre hvordan dette funker

Comment

• lubba
            • Jan 2007
            • 12

Supert! Da skal jeg prøve det..
            Kjøpte motoren fra australia! Kom på noe over 2000,-

Er egentlig bare et prosjekt. I alle flyene mine har jeg glow, så jeg vet ikke helt hvor denne motoren skal få plass. Har en Prangster EPP som jeg brukte noe tidligere i fjor for å teste ut enkelte triks, så det er mulig jeg monterer den i denne. Får da sammenlignet den opp mot en OS 46LA som ordinært hører til det flyet. Fikk nettopp min Sopwith Camel fra Hangar 9 til norge, men tror neppe den skal få æren av å sitte i fronten på den
            Der skal det sitte en splitter ny Saito Golden Knight .91 4-takter.

Har tidligere bare hatt 2-taktere, men på et ekte skalafly fra 1. verdenskrig må det jo også litt lyd til! hehe....

Btw, takk for informasjonen tyor! Supert!

Comment

• Hans Petter
              • Jul 2006
              • 242

Jeg blandet min dieselfuel selv den gangen jeg brukte dieselmotor (med variabel komp). Blandingsforholdet fra Enya´s sider er nesten eksakt det jeg brukte selv
              Eksakte navnet på Amyl er Amylnitrat; C5H11ONO2 som jeg antar fremdeles er å få tak i på apotek.
              Hans Petter Ytterbø
              Trondheim

RCRCM; Strega F3F
              RCRCM; E-Typhoon
              RCRCM; Predator V1 F3F
              Wildflug; MDM Fox
              CA-Models; Epsilon m/ MVVS61
              Cambrian; Spitfire Funfighter m/ OS 15
              ESM; Seafury m/ MVVS 40
              ESM; FW-190 m/ OS FT-160 Twin
              ESM Seafury m/ OS FT-300
              + en velbrukt Vectorving som egner seg best som sitteunderlag...

Comment

Working...