Announcement

Collapse
No announcement yet.

justering av TT50pro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • justering av TT50pro

    Har en TZ50 med TT50 pro motor. Har problemer med at den mister effekten etter ca en 1/2tank. tror den blir for varm. Har tomgangsdysa på 4runder ut og hoveddyse på 2.5runder ut. Da er den så rik at den ikke går ordentelig på tomgang og det rykker godt av den når jeg hovrer. Noen som har noen ide om hvordan jeg kan få den til. Bruker omega fuel med 10%nitro. Er det mere nitro som er løsningen?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Prøv med Wildcat fuel. Min TT50 virket dårlig med Omega fuel.
    Eller du kan justere tomgang til den går rent, og justere mere ut på hoved dysa.
    Det kan også være glødepluggen, på min TT50 har det hendt at spiralen i pluggen er blitt skjev, og da er den heller vanskelig å justere, spesiellt på tomgang.

    Comment


    • #3
      ok. Nå har ikke den lokale sjappa wildcat tror jeg. men de har jero er den bedre?. tenker da på aerosave fuelen. og bør jeg prøve 15%nitro i stedet for 10%?
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Har aldrig prøvet Jero, er mulig den er bedre. Har prøvt MRF,Coolpower og Omega, men synest Wildcat er best.
        Samtlige har vært med 15% nitro.
        MRF var brukbar, men den griser til modellen mye mer en Wildcat`n.

        Comment


        • #5
          Den lokale sjappa har Coolpower helifuel. Prøv den.
          Mvh
          Gunnar Børseth

          I might not be very good, but I'm fun to watch.

          Comment


          • #6
            Yepp ringte og snakket med smallsize i trondheim nå. og de anbefalte å prøve coolpower. Så ringte jeg kyosho butikken i trondheim og de har wildcat. Blir så jeg prøver en av de. Coolpower coster vel 240kr og wildcat over 300kr for en kanne så prøve vel coolpower først tenker jeg.
            Takker for tips
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Coolpower

              Har bare hatt fine erfaringer med Coolpower. Lite søl, uten at jeg har så stort sammenligningsgrunnlag forøvrig. Flasken du skal se etter er grønn. Samme farge får motoren din innvending etter noen tanker.

              Hvis du mistenker motoren får å gå varm, kan du bruke det velkjente føle-på-bunnplata-med-fingeren rett etter du har kjørt noen minutter. Det skal være omtrent så varmt at du nesten ikke klarer å holde fingeren der over lengre tid, men ikke så varmt at du brenner deg. Dvs ca 50 grader.

              Jeg husker ikke hva jeg har tomgangsnålen min på, men hovednålen er ganske nøyaktig 2,1 omdreininger ut.
              Et triks for å finne sånn ca hvor tomgangsnålen skal stå hvis den er skrudd helt ut, er å stenge den, og skru sakte ut mens du prøver å blåse luft igjennom forgasseren, helt til du merker at den åpner. Tomgangsnåla på TTPro skal bare justeres i bittesmå hakk av gangen når du nærmer deg det optimale punktet.
              Du har sikkert forsøkt å bytte plugg (jeg anbefaler Enya #3).
              At dette skjer konsekvent etter ca 1/2 tank kan også tyde på at trykket fra eksospotta er for lavt. Blås luft inn i slangen fra potta med forgasseren stengt og sjekk om det lekker luft ut et sted (hovedtank, headertank evt slanger).

              Comment


              • #8
                Takker for tipsene. Skal sjekke tanken og alle slanger. men header tanken er jo helt full hele tiden. Har brukt os8 plugg og har tenkt å prøve enya3 også.

                Men først blir det den grønne fuelen som dama i telefonen til smallsize sa
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Er det noen her som har prøvd "idle needle mod" på tt50 motoren. ser det er anbefalt både på RR og helifreak, at ved å slipe nåla litt spiss så vil den kunne justeres slik at den går fint på tomgang men likevel rikt nok på høyre turtall.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Enya 3 og os8 funker som smør på tt50. Ellers så har jeg funnet ut at min motor bør få lov til å være en anelse feit på tomgang for å få skikkelig ytelse inflight. Så feit at den stopper av seg selv på helt tom gass. Litt gass å den går fint.

                    Ellers så flyr jeg KUN på aerosave 15/15 og er strålende fornøyd. Kjempefuel. Men har ikke all verdens erfaring med de andre merkene nevnt her.
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Tomgangsnål

                      Originally posted by tyor
                      Er det noen her som har prøvd "idle needle mod" på tt50 motoren. ser det er anbefalt både på RR og helifreak, at ved å slipe nåla litt spiss så vil den kunne justeres slik at den går fint på tomgang men likevel rikt nok på høyre turtall.
                      Jeg skulle prøve dette kjapt nå, men fikk rett og slett ikke nålen ut.
                      Antakeligvis må jeg løsne hele forgasseren for å få den løs? Og da må jeg ta ut motoren, noe som er litt for mye jobb akkurat nå.

                      Comment


                      • #12
                        Du får ut nålen hvis du tar ut highspeednåla og dytter med en veldig tynn tråd eller en nål. den henger bare i o-ringen, hvis du har skrudd den så langt ut gjengene går. Jeg tok ut min, men da den motoren er nesten ny så har den 2 o-ringer på lowspeed nåla og de nålene trenger vist ikke mod i følge folkene på helifreak. det så ut til at den var litt conet på enden også.

                        Men gjorde noe nå som går mot alle mine motorkunskaper. Har hatt lowspeed nåla på 4 turn. da stopper den når jeg tar av glødinga hvis jeg ikke har så mye gass at rotoren begynner å gå rundt. I mine øyne er den da rik. men justerte ut nåla en runde til til 5turn etter at jeg snakket med en med samme motor da går den plutselig på tomgang både med og uten gløder. høres ikke det litt motsatt ut? Skal i hvertfall prøve å fly med den sånn så får jeg se om den virker bedre da.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Takk for svar! Jeg strevde en stund med å få den ut, uten resultat. Jeg prøvde å dytte den ut med et lite skrujern, men var redd for å bruke for mye makt og bøye nåla. Jeg hadde først skrudd den så langt ut som det gikk. Jeg prøvde også å ta av den grå plastik throttle-link-ball holderen, for om mulig å komme bedre til. Neste gang skal jeg prøve å dytte med noe stiv tynn ståltråd jeg har liggende.

                          Angående motorkunskapene dine: Mine erfaringer sier akkurat som du; at den går for rikt med 4 turns når den stopper på tomgang uten gløding. Derfor rart at det gikk å skru den enda lenger ut? Har nåla lenger noen funksjon da?
                          Interessant å høre hvordan det går.
                          Filte du forresten nåla tynnere? Fra 1.4mm til 0.8mm som jeg leste i et annet forum?

                          Comment


                          • #14
                            Målte nåla mi og den var 0.9-1-0mm på spissen og ble litt tykkere inover. Da filte jeg ikke noe. Det er vist bare de gamle nålene med en o-ring som trenger å files. De nyeste som har 2 o-ringer trenger vist ikke filing.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Målte min nål: 1.25 mm, og ble litt smalere mot tuppen: 1.20 mm
                              Den har også to o-ringer, altså av den nye typen.
                              Jeg skal nå slipe den ned til 0.8 mm og se om det hjelper på tomgang.
                              Jeg har ofte måttet startet motoren på relativt høyt turtall, og først når den har blitt varm kjørt ned turtallet litt. Dette er litt irriterende i forhold til clutchen som slår inn på høyt tomgangsturtall.
                              Blir spennende å se hvordan det går, oppdatering følger.

                              Comment

                              Working...
                              X