Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perrypumpe lufting i tanken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Perrypumpe lufting i tanken

    Driver og setter inn en perrypumpe i en modell.
    Monteringen er egentlig grei, er bare en ting jeg grubler litt på..

    Siden jeg ikke skal bruke trykk fra tanken blir den tilkiblingen til tanken nå brukt kun for å få luft inn i tanken slik at det ikke dannes vakum i denne.

    Legger jeg kun ut en slange, eller monterer jeg noe slags filter??
    Må jo ha en slange ut, ellers vil jo fuel fort gå inn i modellen når det fylles fuel.

    Har noen noen gode erfaringer/ ideer å dele med meg??

    Kjell Arne

  • #2
    Det vanlige er å ha tre tilkoblinger til tanken. En til motor, en til fylling, og en til lufting/ tilkobling trykk. Fylleslangen plugger du etter fylling. Lufteslangen legger du ut under flyet, slik at du ikke søler på modellen når tanken er full. Eventuellt kobler du retur sammen med fylleslangen med et T stykke.
    Last edited by Karl H.; 11-01-07, 17:51.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Takk for svar Karl H.
      Var lufteslangen jeg stusset litt på, virker fornuftig å legge den under flyet.

      Da forstår jeg det sånn at den legges "åpen" uten noen form for filter, tenkte evt. å ha på et luftfilter for ikke å dra støv etc. inn i tanken. Har jo filter på klunken også, da blir det vel litt smør på flesk!!

      Kjell Arne

      Comment


      • #4
        annbefaler att du tar å snurrer luftaslangen en runde eller to rundt vingerøret eller noe såndt.(over tank nivå helst)
        så rener det ikke så lett ut når du vender modellen under frakt osv.
        på bensin modeller er det oftest gjort.

        mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

        Comment


        • #5
          Det skader vel ikke å sette på et filter på lufteslangen og. Jeg gjorde i hvertfall det siden slangen kommer ut på undersiden og det var noen bare flekker på feltet hvor propellen virvlet opp litt støv og sand.
          Har også filter på fylleslangen og som klunk i tanken så da skal drivstoffet være noenlunde reint mener jeg...
          Last edited by Per; 11-01-07, 21:03.

          Comment

          Working...
          X