Unconfigured Ad

Collapse

Justering av bensin motor (quadra35)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Har nå prøvekjørt den litt mere. og bla. prøvd den med batteri tenning. brukte da stiften som sensor slik at tenningstidspunktet blir det samme som med magnettanninga. og merket ikke noen forandring i forhold til den. prøvde så uten svinghjulet på og da ble den vanskeligere og starte og fikk på langt nære så lav og fin tomgang. Er vel ganske logisk egentlig. så den vil ha svinghjulet sitt for å gå ordentelig og da er det jo ingen grunn til å bruke noe annet en den orginale magnettanninga. slipper da styret med batteri osv. ulempen er jo de 270gram svinghjulet veier
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Karl H.
      • Mar 2006
      • 1452

Batteritenning. Er det tenningssystem som regulerer tenningstidspunktet
      elektronisk?
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

skal se om jeg finner igjen link til tegninga. men enkelt forklart så er kondissen koblet av. ledningen fra stiften går inn på en motstand. som så går inn på basis på en PNP transistor. emitter på transistoren er koblet til pluss på batteriet og Kolektor på transistoren er koblet til coilen, minus på batteriet er koblet til jord på motoren. Når stiften så bryter og åpner kretsen så gnistrer det. og det gnistrer like kraftig samme hvor sakte du drar rundt motoren.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

her var den http://www.5bears.com/tim4.htm er den som ligger nest øverst som heter tim6
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Originally posted by tyor
            her var den http://www.5bears.com/tim4.htm er den som ligger nest øverst som heter tim6
            Det er ikke tenningstidspunktjustering på disse systemene slik som det er på nyere modellflymotorer, som regulerer tenningstidspunktet i forhold til turtall.
            Jeg anbefaler deg å montere motoren på en slik måte at du kan teste ut om vibrasjonen er innenfor akseptabelt nivå. Hvis det er mulig å justere tenning
            med tennbrettet kan du prøve det, eventuellt å forandre stifteåpningen, for å få den til å gå optimalt med ekstiterende anlegg. Plugg med riktig varmeverdi er også viktig.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• extracap
              • Feb 2006
              • 556

Originally posted by Eagle
              Jeg trodde det var Aspen 2 takt som blir brukt, men kan hende jeg husker feil. Jeg blander bensinen selv, og det går helt fint.
              det er ikke noe problem å bruke aspen 2t med 2% prosent ,men jeg liker å blande i oljen selv.
              for om jeg ikke husker feil så er det forskjell på oljeblandingen på exs 3w og zenoha

mvh geir
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Eagle
                • Jan 2006
                • 1299

Hei.
                Hvor mange % olje er det i Aspen 4 takt. Har ikke sett de kannene heromkring, men har prøvd den i en Moki 215 5 syl 4 takt. Studerte ikke kanna ang ojleforhold,men husker at vi blandet noe ekstra 2takt ojle i bensinen i tillegg. Jeg får nå tak i 100LL, og vil prøve denne på min 106ccm. Skal visstnok hjelpe på når det er varmt i lufta.
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

Det er ikke olje i Aspen 4T.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

Originally posted by Karl H.
                    Det er ikke tenningstidspunktjustering på disse systemene slik som det er på nyere modellflymotorer, som regulerer tenningstidspunktet i forhold til turtall.
                    Jeg anbefaler deg å montere motoren på en slik måte at du kan teste ut om vibrasjonen er innenfor akseptabelt nivå. Hvis det er mulig å justere tenning
                    med tennbrettet kan du prøve det, eventuellt å forandre stifteåpningen, for å få den til å gå optimalt med ekstiterende anlegg. Plugg med riktig varmeverdi er også viktig.
                    Det er ikke mulig å justere tenninga ved å dreie tannplaten/stiften på denne. Men er det ikke slik at med litt større stiftåpning så blir tenningen litt tidligere og motsatt. Tenkte å prøve litt når jeg får en turteller. Har nå stiftåpningen på det som er anbefalt. Står oppgitt på blokka. mener å huske det er 0.4mm
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• ErlendM
                      • Jun 2006
                      • 631

Ble anbefalt å bruke 18x8 men fikk ikke tak i det så jeg kjøpte en 18X10. motoren starter med en gang men dør ut når jeg gir gass. Det er 2 skruer på forgasseren, en merket L og en merket H. Regner med dette er Highspeed og Lowspeed som på en glow motor. Går man fram på samme måte for å justere som med en glow motor. ved å justere high speed nåla først på full gass, og så justere lowspeed nåla til man får en jevn tomgang og rein akselerasjon. Eller er det noen endre triks. Og hvor følsom er den i forhold til en glow motor på skruene.
                      Har nettopp fått en slik motor. Har du noen tips for å få start på den?
                      Det er ikke noe spjeld for choken på denne. Hvordan skal gassen stå for å starte? Alle tips mottas med takk!
                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

Comment

• tyor
                        • Mar 2005
                        • 9757

Hold for forgasseren også slår du den rundt 3-4ganger. uten tenning(ta av plugghetten hvis du ikke har noen form for kille swich) så setter du gassen nesten på tomgang. Da starter min på 3. eller 4. slaget. Men prosedyren må gjærne gjentas 2-3ganger før den går stabilt da det ikke er noen choke som du sier. Når den starter så kan du også choke den litt med fingeren til den blir varm. Hvis du har den montert slik at det er forsvarlig.

Min sitter nå montert i en seagull seafury som skal prøves så snart snøen forsvinner.
                        Hvilke fly har du til din?
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

Frsky taranis 9+
                        + diverse små ting

Comment

• ErlendM
                          • Jun 2006
                          • 631

Hvilke fly har du til din?
                          Takk for svar - skal prøve dette i ettermiddag. Motoren står klar i benk.
                          Den skal inn i en 1/4-size Cub som er rigget for seilflyslep.
                          Erlend Moen

Comment

• ErlendM
                            • Jun 2006
                            • 631

Det er ikke mulig å justere tenninga ved å dreie tannplaten/stiften på denne. Men er det ikke slik at med litt større stiftåpning så blir tenningen litt tidligere og motsatt. Tenkte å prøve litt når jeg får en turteller. Har nå stiftåpningen på det som er anbefalt. Står oppgitt på blokka. mener å huske det er 0.4mm
                            Du har vel ikke pluggåpningen også?
                            Erlend Moen

Comment

• tyor
                              • Mar 2005
                              • 9757

Tror det er 0.6mm
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

Frsky taranis 9+
                              + diverse små ting

Comment

• ErlendM
                                • Jun 2006
                                • 631

Tror det er 0.6mm
                                Fungerte fint det i hvertfall. Nå har jeg satt pluggåpningen til 0,6mm og stiftåpningen til 0,4mm. Fikk etterhvert start på motoren og den fikk fint. Den har ikke vært i drift på flere år, og er nyrenovert med ny stempelfjær og vistnok litt mere vedlikehold.
                                Leser litt på nettet om denne motoren, der operer de med ulike settings på stiftåpningen. Men det er et par begreper som jeg ikke helt skjønner. De snakker om "coil gap" på 0.010 inch/0,25mm og "point gap" på 0.014-0.015 inch / 0.35mm - 0.38mm- se her: http://www.rcuniverse.com/forum/Q35/m_1418707/tm.htm

Det sies at det var en stor forandring bare fra 0.015 til 0.014 inch point gap. Selv har jeg store vansker med å avgjøre om innstillingen er eksakt 0,40mm når jeg bruker følerblad. Men egentlig lurer jeg på hva er Point Gap i forhold til Coil Gap?

Fytterakkern som den bråkte forresten...
                                Erlend Moen

Comment

Working...