Unconfigured Ad

Collapse

Erfaring av Laser motorer!!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torsteinf
    • Sep 2003
    • 51

Erfaring av Laser motorer!!!

Lurer på om det er noen som har erfaring med Laser motorer?
    Hadde tenkt og kjöpe en fra England.

Torstein
    Torstein Fagerhaug
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Laser motorer er stort sett greie, lett å justere og starte.
    Har noe høy vekt i forhold til effekt, men alt ikke nødvendigvis så viktig, alt etter hva den skal brukes til.
    Low and slow with power to go !!

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Laser motorer er kjent for å være pålitelige, lette å justere (veldig god forgasser) og kunne stå i trange cowlinger. Laser motorer er førstevalget til en god del av skala pilotene i verden. Ulempe er vel egentlig plassering av forgasser som gjør det litt keitete å montere motorene til tider. På den annen side så har jeg sett eksempler på folk som flytter forgasseren bort fra motoren til en egen produsert holder med slange til innsuget (funker helt topp faktisk) og slanger til skala eksos utslipp på spitfire direkte fra eksos utblås (rimligt heftigt). Dette er altså motorer som går akkurat likegodt uten som med potte (så den inviterer til egne skjulte løsninger) og tåler å få forgasseren flyttet flere cm uten å protestere (merket ingen forskjel faktisk), de har en nydelig tomgang og ok med krefter (de er nylig godkjent med intil 15% nitro) selv med lite eller uten nitro (jeg anbefaler minst 5% nitro for sikker tomgang i vårt våte og kalde land). Naboen har en Laser 70 som bare fortsetter å imponere (det var denne som ble lånt bort til den Spitfiren som jeg nevnte tidligere, slik at spitfire eieren kunne tilpasse monteringen av motoren til han får sin egen Laser 70), den er den tryggeste motoren på stripa helt uten konkuranse (den har såvidt jeg husker stoppet kun en gang i luften og da var den tom for fuel, ikke akkurat motoren sin feil ). Forøvrigt så drar den (Laser 70 altså) en mye tyngre proppel enn anbefalt helt uten problemer (med 10/15% Nitro), hvis noen ønsker det så kan jeg få tak i proppel størelsen på som vi bruker på 70`n i morgen.
      Så skal du drive med skala eller normal sport flyging er dette en motor en virkelig bør vurdere, er det krefter som står i høysetet så bør du vurdere YS motorene, der er det effekt i bøtter og spann.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Laser motorer

I tilfelle du ikke viste det så er det en norsk importør av lasermotorer - Teknisk-Hobby i Kr.Sand.
        Er det mye å spare på å importere motorene selv - f.eks. Laser 70 ? Skal til å bygge en Pupeteer som jeg hadde tenkt å motorisere med en RCV 60 eller Laser 70.

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Hvis det er det byggesettet som jeg har sett, flyr den med alt fra 40 kulelager 2T til en 70 4T. Den trenger normalt ikke mye motor (dessuten er dette ett utpreget godver fly, ikke noe å brke i alt over liten bris). Forutsetter her at det er rimeligt skala likt. Har en nabo som har vært i hobbyen i mange år, som har en Pupeteer i hangaren sin og den har vært motorisert med mye rart. Skal ta en prat med ham om motor valg i denne og hvilken type byggesett den er bygd av.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• torsteinf
            • Sep 2003
            • 51

Jeg bor i Sverige, men for meg koster det ca 2900 nok for en Laser 100 og da er frakten med i prisen.Jeg sparer ca 800 svenske kroner på og kjøpe fra England.

Torstein
            Torstein Fagerhaug

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Laser motorer

Hei igjen
              Burde kanskje skrevet at Pupeteeren jeg skal til på er byggesett i fra Flair.
              Sikler litt på en Laser 70 men også veldig lysten på en RCV 60 (stor propell)
              Vingemuttern du skriver at flyet ikke har særlig mye for seg dersom det blåser - er det korrekt ? Jeg tenkte faktisk ikke på det når jeg kjøpte flyet -så igrunnen bare på størrelsen jeg - 155 i vingespenn Regnet med at den kunne takle noe vind i alle fall - jeg er ikke den som liker å fly når det blåser som værst, men noe vind bør jo flyet tåle Det er skjeldent det er vindstille på vår flyplass.
              Mottar med takk alle motoriseringstips og tips generelt ang denne modellen.

Comment

• Sportive
                • Mar 2002
                • 320

Hva med saito 72 da? Koster bare 2690,- her i norge ca 100 gram lettere og ca samme effekt.....
                Low and slow with power to go !!

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Ja da er det klart Laser 70 med 10% nitro. Master Airscrew 13X6, 14X6- 15X4. Har vært brukt med sukse.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

OK. Pupeteeren er opprinnelig konstruert for den sers slappe OS 40 Surpas (4T) og hadde da en stige evne som må sies å vere svært skala lik (hele formiddagen på å komme opp i observasjons høyde ).
                    Naboens Pupeteer (okså fra Flair, samme som du har kjøpt), har vært brukt med en Supertigre 40 2T motor (hadde da overskudd som ett jager fly (eierens egene ord).
                    Angående vindfølsomhet, så er den påtakelig, toler ikke side vind (må flyes opp mot vinden (lander baklengs i kraftig vind, altså frisk bris). Ett utpreget godvers fly altså.
                    Naboboen (Moses) anbefaler å bruke stor proppel med liten pitch for skala lik oppførsel (alle nevnte motorer er totalt over kill). Flyet kan med fordel flyges litt baktungt for å få det mere responsivt. Med Super tigre 40 2T måtte det brukes endel bly i nesen for å oppnå balanse (Den RCV 60`n virker ikke helt dum).
                    Pass på vekta når du bygger den, Moses sitt var opprinneligt bygd med Solar teks (ett dårligt valg) er nå ribbet for å få duk og dope. OBS med Flair byggesett kan være at der kan være mye svamp balsa.
                    Noe mere?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• olle
                      • May 2002
                      • 708

Laserprodusenten baserer all produksjon på direktesalg. Dvs at en privat kjøper betaler det samme som en evt importør. Det eneste en importør gjør er at han gjør importjobben for deg for et passende tillegg. Nå sparer selvsagt en importør noe på utgiftene pr. motor pga at han tar inn flere i slengen, så derfor blir prisen fra en importør ikke så avskrekkende mye mer enn om man importerer selv. Hvis forskjellen ikke blir så alt for stor, så kan det være lurt å ha en norsk kontakt å henvende seg til hvis det er noe en lurer på eller ting skulle skjære seg.
                      Forøvrig så er Laser en motor for spesielt interesserte. Gir et inntrykk av moderne og konservativ teknologi i sammenheng. Typisk skalamotor som ikke yter all verden men drar skalamodeller med riktig hastighet og lydinntrykk. Men den passer ikke til uerfarne, da den kan være vrien hvis ting ikke gjøres helt etter boka.

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Vrien? Når det gjelder Laser 70 så er den garantert den motoren som er enklest å forholde seg til på vår flystripe, dette i konkuranse med Saito, og Magnum 4T og Leo, OS, TT, ST, Irvine og sikkert noen flere 2T (ok da OS sine FP og LA motorer er enklere, men..). I sannhetens navn så må det sies at Laser 70 er en piggere motor enn endel av de andre Laserene (vi har en Laser 80 som er sterkere enn 70`n men ikke mye).
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...