Unconfigured Ad

Collapse

Diesel, dieseldrift og diesel konverteringer av glowmotorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by MortenM
    Hmmm. Ergo bør jeg trimme trottelen slik at full stikke gir kansje litt over halv åpning på forgasseren?

En annen ting. Ved å hente trykk til tanken fra eksosen, vil tanken fylles opp med sot?

Må man isåfall være nøye med å bytte filter ofte?
    Ja, det kan du gjøre hvis den reagerer ikke på fullgass eller bytte til mindre forgasser. Jeg har heller ikke byttet forgasser på konverterte motorene og de fungerer utmerket.

Nei, jeg har samme andre motorene som er konvertet til dieselmotor med eksostrykket og fyller ikke opp sot i tanken... ikke heller bytte ofte filter, jeg bruker vanlig fuelfilter for å hindre rusk i forgasseren.

Jens Eirik
    Attached Files

Comment

• Isak
      • Apr 2004
      • 680

Originally posted by Motorboy
      En i forumet nylig sendte melding til meg han målte turtall og kalkulert effekten på en SC 25 konvertert til diesel, den ytet nær 0.6 hk ved 11500 med propell 9x8. Meget god trekkraft.
      Jada, fungerer som bare det. Du nevnte ikke fuelforbruket, som var uforskammet lite . Sc`en blir aldri den samme igjen, heller ingen annen glow motor for den saks skyld

Det med throttle geometrien stemmer ikke aldeles hos meg i allefall. Nå er jeg ganske fersk med diesel, men i mine tilfeller er max rpm på full åpning. Fra halv åpning til full åpning er det masse rpm å hente. Kan kanskje være at sc forgasseren er liten i utgangspunktet.. så dette varierer sikkert fra motor til motor. Men det merker en fort når en begynner å justere og eksprementere med dieselmotorene.

Må bare anbefale alle som er litt nyskjerrig på diesel til å prøve. Sinnsykt morro å teste ut hva motoren klarer å dra. Samt nyte alle fordeler det virkelig er med dieselkoverterte motorer. Og hvis det skulle dukke opp problemer så er det bare å spørre Motorboy, skal noe til å sette fast den mannen
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

Comment

• MortenM
        • May 2005
        • 389

Eter opp, eter ned og eter i mente....

Noen som har idè om hvor jeg kan skaffe en bra metall beholder til å ha eter i. Og ferdigblandet fuel i.

Ståltermos hadde vel vært topp, hadde det ikke vært for plast korken.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

For små beholdninger så passer lynol kannene bra. Stålkanne og stål kork. Ellers duger jo glass bra også, bare vær litt mer forsiktig. Jeg oppbevarer ferdigblandet fuel på en 4 liters Whiskey flaske Duger bra det, men som nevnt tidligere så er det vel best å blande fuel like før en skal bruke den. Og da kan ether stå på glass flaskene de blir levert på og ferdigfuel på lynolkanner.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• MortenM
            • May 2005
            • 389

Leste en engelsk artikkel om eter. Der sto det at hvis den ble utsatt for mye lys kunne det dannes peroksyder som kan gjøre den eksplosjonsfarlig ved åpning. Medfører dette riktighet, eller er jeg litt ute på blåbærtur?

Får sjekke senere i sommer når jeg skal på slipp med båten om jeg finner noen tomme lynolkanner der.
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Leste en engelsk artikkel om eter. Der sto det at hvis den ble utsatt for mye lys kunne det dannes peroksyder som kan gjøre den eksplosjonsfarlig ved åpning. Medfører dette riktighet, eller er jeg litt ute på blåbærtur?
              Korrekt, derfor bruker vi å oppbevare eter i originalflasker i brun glass eller i metallkanner som stenger sollyset unna.

I ferdigblandet er fuelen ikke farlig.

Jens Eirik

Comment

• MortenM
                • May 2005
                • 389

Fikk tak i datablad på startgassen som jeg kjøpte til diesel-fuelen.
                Det var mildt sagt svevende opplysninger.

Motip fast-start :
                dietyleter 50-100%
                propan 10-25%
                petan,butan,isobutan 2,5-10% hver

Så jeg går utfra at det er ca 50% eter i denne, så det var litt mindre enn jeg hadde regnet med.

Har forresten oppgitt antennelsestemperatur på 170 grader celsius. ??

Skal kjøpe John deere startgass på felleskjøpet. Den skal vist inneholde 80% eter.
                Morten Myklebust.
                Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                PT-20 K.I.A.

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

hei jeg har en sc40 som jeg gjerne kunne ha prøvd som diesel. hvor kan jeg få tak i topp til den?
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• MortenM
                    • May 2005
                    • 389

Sjekk denne linken. www.davisdieseldevelopment.com

Er ikke sc samme motoren som magnum?

Eller fins det jo flinke folk som er fingernem og har utstyr hjemme for å lage diesel topper, tilogmed hele dieselmotorer. "Motorboy" kan denne edle kunsten.
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Originally posted by tyor
                      hei jeg har en sc40 som jeg gjerne kunne ha prøvd som diesel. hvor kan jeg få tak i topp til den?
                      Jeg kan gjøre for deg hvis du vil ha dieseltoppen til din SC motoren. Jeg har laget toppen for noen folk i denne forumet som ønsket å konvertere til dieselmotor.

MortenM.. jeg er ferdig med din motor i løpet av kvelden idag.

Det er samme motor SC, Magnum og ASP og de kom fra samme fabrikk.

Fikk tak i datablad på startgassen som jeg kjøpte til diesel-fuelen.
                      Det var mildt sagt svevende opplysninger.

Motip fast-start :
                      dietyleter 50-100%
                      propan 10-25%
                      petan,butan,isobutan 2,5-10% hver

Så jeg går utfra at det er ca 50% eter i denne, så det var litt mindre enn jeg hadde regnet med.

Har forresten oppgitt antennelsestemperatur på 170 grader celsius. ??

Skal kjøpe John deere startgass på felleskjøpet. Den skal vist inneholde 80% eter.
                      Jeg har prøvd Turtle Wax startgass og den virker, vet ikke hvor mye den inneholder eter, bare jeg får liv i motoren.

170 grader antennelsetemperatur er jo bra, jo lavere desto bedre vil motoren starte lettere. Nafta Eter har antennelsetemperatur på 188 grader

Jens Eirik

Comment

• MortenM
                        • May 2005
                        • 389

Kjempeflott! Gleder med virkelig. Da skal jeg begynne å montere servoene i Corsairen, og finne en plastslange til eksosen.
                        Morten Myklebust.
                        Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                        PT-20 K.I.A.

Comment

• MortenM
                          • May 2005
                          • 389

Har fått tak i CRC startgass. Den inneholder bare 10-30% eter, 10-30% petan og hele 30-60% propan.
                          Lurer på om den virker eller propanen fordamper så fort at den er ubrukelig.
                          Oppgitt antennelsetemperatur er 160 grader.

Jaja, jeg har nå litt å eksperimentere med
                          Morten Myklebust.
                          Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                          PT-20 K.I.A.

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Jeg har skrevet en fyldig instruksjon for dieselmotor som du kanskje ikke har en men sitter med en dieselmotor som du ikke får til eller mangler papirer som fulgte med..

Du kan printe ut dette som instruksjon for dieselmotor:

Hvordan starter jeg min dieselmotor?

1. Motor og tank festes på treplanke med maskinskruer eller på flyet. Tanken forbindes med slangen beregnet for dieselfuel med motoren og eksospotte. Fuelens høyde skal stå i samme høyde med hovedspreder i forgasseren.

2. Tanken fylles opp med dieselfuel.

3. Hovedysenålen skrues meget lett igjen, så 2-3 tørn opp, og deretter skrues kompresjonsskruen (sitter på toppen av sylinderen) ca. 1 omdreining opp.

4. Sprut litt fuel inn i forgasseren, deretter sett venstre pekefingeren på forgasseren og drei propellen til fuelen er kommet fram til forgasseren.

5. Med venstre hånd skrur De kompressjonsskruen langsomt nedover, mens De med høyre hånd dreier propellen kraftig og rask rundt med startstikke av tre. Tenning følger. Skru kompresjonsskruen nå litt opp, og deretter skru sakte nedover igjen.

6. Skru fortsatt kompresjonsskruen nedover til motoren går med jevnt turtall, og den beste tone (dur). Skulle nå motoren minske turtallet, må kompresjonsskruen øyeblikkelig skrues oppover igjen til De hører motoren har det riktige turtall.

7. Hovedysenålen skrues så sakte igjen til motoren begynner å fuske, deretter opp til motoren går jevnt.

8. Etter motoren er ferdig justert, både maxturtall og tomgang. Så trenger ikke motoren å justeres igjen både kompresjonskruen og dysenåler. Kun prime motoren og start opp. Med startmotor, prime sparsomt i motoren, kun kjør til den starter.

Punkter som er viktig å vite:

A. Motoren tenner et par ganger, går langsomt og stopper brått.

Årsak: For mye fuel, for sterk kompresjon eller begge deler.

Løsning: hoveddysenålen skrues til en halv tørn. - Kompresjonsskruen skrues opp en halv tørn.

B. Motoren tenner, og går med høyt turtall, men stopper brått.

Årsak: Ikke nok fuel.

Løsning: hoveddysenålen skrues en halv tørn opp, deretter chock motoren (med fingeren) en gang. Hvis ikke dette hjelper er dysen tett.

For konverterte motor fra glow til diesel:
                            For stor forgasser, manglende trykk fra tanken. Skift til mindre forgasser eller sett trykk i tanken.

C. Motoren tenner ikke, selv om den har nok fuel.

Årsak: Motoren er "våt".

Løsning: Skru hovedysenålen igjen og tøm fuelen ut av motoren med eksosporten nede mens De roterer motoren til motoren er tom for fuel. Motoren vil da starte, men stopper når veivhuset er tom for fuel. Deretter åpner De hoveddysenålen 2-3 tørn og chock.

NB! Viktige tillegsopplysninger:

1. Hvis De ikke får propellen rundt, bruk da aldri makt før kompressjonsskruen er skrudd 1-2 tørn opp.

2. For konverterte motor: Hvis du ser det kommer olje ut av kompresjonsskruen mens motoren går, skift o-ring øyeblikkelig. Vær forsiktig mens De monterer kontrastempelet på plass samtidig De presser o-ring innsmurt med olje inn i topplokket med et flatt skrujern uten å skade o-ring.

3. Skrap aldri av koksavleiring fra stempelet og topplokket, det sørger motoren selv med temperaturregulering og bidrar til motoren går mye bedre. Overflødig koksavleiring blir blåst bort gjennom eksosporten.

4. Skru aldri kompresjonskruen langt nedover at stempelet treffer kontrastempelet ellers Kun for konverterte dieselmotor: kontrastempelet kan falle ut av toppen.

Det er hele jeg har skrevet ,og håper det er velfylt slik ingen kan misforstå meg..

Jens Eirik

Comment

• Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

Har fått tak i CRC startgass. Den inneholder bare 10-30% eter, 10-30% petan og hele 30-60% propan.
                              Lurer på om den virker eller propanen fordamper så fort at den er ubrukelig.
                              Oppgitt antennelsetemperatur er 160 grader.

Jaja, jeg har nå litt å eksperimentere med
                              Du må prøve deg fram om den virker på motoren, hvis det virker bra, bruk den hver gang du skaffer den neste gang..

Jens Eirik

Comment

Working...