Unconfigured Ad

Collapse

Startproblem Magnum 61 4 takt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bamse
    • Feb 2007
    • 2

Startproblem Magnum 61 4 takt

Hei
    Jeg er en fersk når det gjelder 4 taktere, men jeg kjøpte en Magnum og har kjempet en del med oppstart.

Før oppstart primer jeg den ved å holde over utblåset og flipper over propellen til jeg ser fuelen komme til forgasseren, så 3 ggr til, trottel ca 1/3 åpen.
    Når jeg så flipper propellen så tenner den med en gang, men stopper rett etterpå, og jeg ser fuelen som var i slangen et blitt trykket tilbake til tank.

Tanken et montert slik at klunkvekten et litt under forgasserhøyde.
    Når jeg endelig får motoren i gang går den kjempefint både på tomgang og fullgass, heller ingen nøling ved pådrag.
    Har fått kjørt den inn, men det irriterer at den skal være så vanskelig å få gang på.

Kjører med fuel 15% olje og 15% nitro.

Kan noen gi meg tips om hva jeg gjør galt?
  • Christen

#2 Unapproved
    Hei,
    kan høres ut som at du primer den "litt" for mye, hvordan er motoren montert i flyet foresten?

Comment

• bamse
      • Feb 2007
      • 2

Takker for raskt svar

Motoren er montert med sylinderen horisontalt og potten ned.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Litt enig i at du primer litt mye. Men når fuelen flommer over i forgasseren gir du full throttle (uten gløding selvsagt!) og flipper den hardt 3-4 ganger. Så ned på tomgang, gløding på og slå i gang. Da skulle du ha fordelt fuelen som flommer over.
        Noen 4-taktere starter lettere med å flippe dem baklengs mot kompresjonen...
        Jeg har aldri hatt Magnum, så for alt jeg vet kan dem krever andre teknikker.

Blir det for ille får man krype til korset og bruke starter, men da skal du ikke prime så mye! I så fall slår du bare løs propelleren hver gang og kan i verste fall skade toppen med låsing/overkomp.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Det du kan prøve er etter å ha primet den så flipper du rundt propellen uten at glødingen er på, et par runder. Da tar du bort litt av overskuddet som ligger i toppen/innsuget.

Comment

• romino
            • Apr 2006
            • 28

Originally posted by bamse
            Hei
            Jeg er en fersk når det gjelder 4 taktere, men jeg kjøpte en Magnum og har kjempet en del med oppstart.

Før oppstart primer jeg den ved å holde over utblåset og flipper over propellen til jeg ser fuelen komme til forgasseren, så 3 ggr til, trottel ca 1/3 åpen.
            Når jeg så flipper propellen så tenner den med en gang, men stopper rett etterpå, og jeg ser fuelen som var i slangen et blitt trykket tilbake til tank.

Tanken et montert slik at klunkvekten et litt under forgasserhøyde.
            Når jeg endelig får motoren i gang går den kjempefint både på tomgang og fullgass, heller ingen nøling ved pådrag.
            Har fått kjørt den inn, men det irriterer at den skal være så vanskelig å få gang på.

Kjører med fuel 15% olje og 15% nitro.

Kan noen gi meg tips om hva jeg gjør galt?
            Jeg har en motor av denne typen som jeg har brukt mye. Den har aldri vært grei å starte for hånd, Derfor tar jeg med meg starter og med den starter den ved første forsøk. Når den først er i gang går den veldig bra.

Rolf

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Jeg har en ASP/Magnum .65, og det er fort gjort å prime den for mye. Sammenliknet med f.eks min Saito 100 er den veldig følsom på primingen, men man får feelingen etterhvert. I de tilfellene jeg har primet for mye må jeg som regel flippe ganske mange ganger (10-15 ganger) før den starter.
              Bortsett fra at den er litt følsom sånn sett går den som ei klokke, og når man først har fått feelingen på primingen starter den lett som bare det.
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• BigStik
                • Jan 2007
                • 22

Hei på dere folkens.
                Nytt medlem på forumet. Nå er det snart 30 år siden jeg hadde en modell på vingene, og jammen er det et par ting som har blitt bedre siden den gang. Dette forumet, for eksempel er helt fantastisk. Her får man svar på alt man lurer på, og alt man ikke visste at man lurte på. Og så har vi flysimulatoren som har spart meg for mange hundre limetimer allerede. Da jeg lærte gjennom prøving og feiling var det ingen som hadde hørt om pc, så vi måtte kræsje og lime........ Men jeg ble god på nødreparasjoner, så noen gode råd kommer nok etterhvert som skrivekløen tar overhånd.

Nå driver jeg og "kjører inn" en 15-kubikk SC firetakter. Har aldri hatt ensylindra firetakter annet enn i motorsnekke, så her må det erfares. Jeg har følgende startprosedyre: På med klypa. En finger foran innsuget, og sveiver propellen rundt til jeg kjenner det første "nappet" (holder i propellen slik at den ikke slår). Vekk med shokefingeren, og sveiver propellen forbi de neste tre taktene, og stopper med en gang jeg kjenner kompresjonsmotstand. Så
                er det bare å vippe propellen over øvre dødpunkt, og den durrrrrerrrr i vei. Hver gang.

Comment

• EL-Corazon
                  • Mar 2006
                  • 179

ja det må vere herligt. Har selv gått over på elektro for og vere på den sikre siden da .he he(skulle lagt inn noen smiler ,men får det ikke til enda)
                  med hilsen Arvid

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

det fikk ikke jeg til i begynnelsen heller. torgust fortalte meg hva jeg måtte gjøre. Du må endre noe i profilen din.Mer husker jeg ikke
                    arvid unnskyld litt off tpoic
                    Last edited by arvid; 10-03-07, 22:16.

Comment

• EL-Corazon
                      • Mar 2006
                      • 179

de er greit ....snakker jeg til meg selv nå eller?? u.hum.får søke i forumet da..
                      med hilsen Arvid

Comment

• EL-Corazon
                        • Mar 2006
                        • 179

hmmm.vanskelig å finne...hjeeelp
                        med hilsen Arvid

Comment

• arvid
                          • Nov 2006
                          • 1547

jeg har dessvere så lite greie på pc arvid, men en eller annen her forteller deg det nok snart.
                          hilsen arvid

Comment

• torgust
                            • Aug 2005
                            • 842

Originally posted by EL-Corazon
                            hmmm.vanskelig å finne...hjeeelp
                            Jeg har sendt deg en PM om dette
                            Så unngår vi å gå helt off-topic her
                            Mvh
                            Torbjørn Gustafson
                            www.trmfk.no