Unconfigured Ad

Collapse

OS 70 4-takt kompresjonssvikt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s & jupiter
    • Sep 2005
    • 111

    #1

    OS 70 4-takt kompresjonssvikt

    Skulle starte motoren etter å ha satt den i en ny modell.
    Men det var ingen kompresjon i den.
    Hva skal det bety?
    Noen som har noen forslag om hva dette kan være?
    Ny uerfaren helipilot
  • RS
    • Dec 2004
    • 312

    #2
    Kan jo være en ventil som henger.
    Har du tatt av ventildekselet og sjekket?

    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment

    • Extra 300s & jupiter
      • Sep 2005
      • 111

      #3
      hei

      Originally posted by RS
      Kan jo være en ventil som henger.
      Har du tatt av ventildekselet og sjekket?

      RS
      Nei det har jeg ikke gjort. Da prøver jeg det for og se om de er med.
      Takk for svar så langt
      Ny uerfaren helipilot

      Comment

      • Extra 300s & jupiter
        • Sep 2005
        • 111

        #4
        kompresjonssvikt

        Nå sjekket jeg stemplene og disse fungerer som de skal.
        Noen andre forslag?
        Ny uerfaren helipilot

        Comment

        • RS
          • Dec 2004
          • 312

          #5
          Liten skiveleif der vel "stemplene". Regner med at du sjekket pluggen også. Den kan lekke mellom ytre og indre del. Hvis ventilene og pluggen var ok er stempel, stempelring og foring det neste.

          RS
          Ronny Sundbye
          Young man, was that a landing or were you shot down?

          Comment

          • Extra 300s & jupiter
            • Sep 2005
            • 111

            #6
            ventilene mente jeg

            Hehe, ikke bare greit dette her.
            Da må jeg nok sjekke stemplet tenker jeg. Pluggen har jeg sjekket.
            Når jeg vrir på propellen surkler det ganske mye i forgasseren, kan da "problemet" tydest bedre da for dere som har greie på dette.
            Aldri hatt slike problemer
            Ny uerfaren helipilot

            Comment

            • jarle
              • Feb 2005
              • 341

              #7
              Det høres absolutt ut som en av ventilene henger, tror jeg ville dobbeltsjekket.
              Se etter at det er passe klaring mellom venlil og ventilløfter og at ventilene faktisk heves og senkes etter hvert som du dreier propellen..
              It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

              Comment

              • arvid
                • Nov 2006
                • 1547

                #8
                er ikke noe 4 takt spesialist, men når jeg drev med fuel synes jeg og huske at mine 4 taktere hadde dårlig komp når de var kalde og spesielt når de hadde ligget en stund.Kompresjonen kom, bare jeg fikk starta motoren. Får ikke håpe jeg er helt på jordet nå
                arvid

                Comment

                • Extra 300s & jupiter
                  • Sep 2005
                  • 111

                  #9
                  takk for svar

                  Originally posted by jarle
                  Det høres absolutt ut som en av ventilene henger, tror jeg ville dobbeltsjekket.
                  Se etter at det er passe klaring mellom venlil og ventilløfter og at ventilene faktisk heves og senkes etter hvert som du dreier propellen..
                  Om de ikke gjør dette da.
                  Hva skal jeg da gjøre?
                  Jeg har kjørt starteren på motoren så at den ikke er kald. Det hjalp ikke
                  Ny uerfaren helipilot

                  Comment

                  • lancair
                    • Dec 2005
                    • 220

                    #10
                    Du har nok rådebank i kardangen.så se etter de runde trekantene på høyre side.men min konklusjon er å justere ventilene med blad søker(tror det er o,o7 mm)







                    hilsen frya
                    sven arne johansen

                    mine fly

                    radioer
                    futaba 9c super
                    spektrum DX7

                    pitts s12 wspan 1.75 da 50R
                    aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
                    sagitta projekt zwo 2.20 wspan
                    funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
                    nanofloo
                    termick star
                    stiletto F3F 2.54 wspan
                    lancair360 mk2 os50sx 2t
                    Enforce os 108 2t
                    + en haug til
                    http://www.lillehammer-mfk.org/


                    viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

                    Comment

                    • andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

                      #11
                      Originally posted by Extra 300s & jupiter
                      Om de ikke gjør dette da.
                      Hva skal jeg da gjøre?
                      Jeg har kjørt starteren på motoren så at den ikke er kald. Det hjalp ikke
                      Ehhh... hæ? Blir motoren varm av at du kjører den på starter?

                      Når du har av dekselet på ventilene og dreier rundt propellen skal ventilene vippe opp og ned. Ventilene tetter når de er helt oppe, så om du feks. ikke har noe klaring mellom løfteren og ventilen vil ventilen muligens stå litt åpen hele tiden. Det står i manualen hvor stor klaringen mellom ventilen og løfteren skal være når den står i en gitt posisjon. Dette måler du med ett søkerblad.

                      Dersom dette er "gresk" for deg ville jeg latt den være og tatt den med til noen som kjenner til 4-takt motorer og ventiljustering.

                      Dersom du ikke får kompresjon er det svært sansynlig at det har med ventiler å gjøre. Sørg iallefall for å få sjekket det grundig, og bytt plugg, før du eller noen andre begynner å pelle fra hverandre resten av motoren for å finne årsaken.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment

                      • Christen

                        #12 Unapproved
                        Jeg har vært borti en gang at det har kommet en liten treflis inn i en sånn en gang. Den satte seg fast på ventilen sånn at komp`n ble borte. Du kan jo prøve å ta av forgasseren og blåse med trykkluft inn i innsuget mens du sveiver den rundt. Hvis du skrur av toppdekselet og sjekker ventilåpningene ser du det med en gang hvis det kan være noe sånt, for da blir åpningen veldig stor.

                        Comment

                        • Flygal
                          • Feb 2007
                          • 257

                          #13
                          Originally posted by Extra 300s & jupiter
                          Skulle starte motoren etter å ha satt den i en ny modell.
                          Men det var ingen kompresjon i den.
                          Hva skal det bety?
                          Noen som har noen forslag om hva dette kan være?

                          Hehe! kan jo være at propellen er løs! hehe måtte bare!:P
                          Futaba 6EXA
                          Futaba 10C 2,4Ghz
                          Piper J3 Cub, RCV 60SP
                          Katana, CRRC PRO 50ccm

                          Comment

                          Working...