Unconfigured Ad

Collapse

Er det samme kas fuel du bruker på rc fly.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rc Man
    • Feb 2007
    • 16

Bare lurer er helt ny med dette.
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Nei - det er det ikke! Du kan jo prøve å utdype spørsmålet ditt litt så er det enklere å svare deg også.

Mest vanlig er å bruke 15/15 fuel vil jeg tro - altså 15% olje, 15% nitro. Finnes masse merker på markedet, kjøp det din lokale forhandler selger å prøv. Kan være lurt å holde seg til 1 merke fuel hvis du er nybegynner da motorene må muligense justeres i forhold til de forskjellige fueltypene.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6935

Jeg er en av dem som kun har ModellRacing 15/15 fuel til alle motorene mine...
      (15/15 betyr 15% syntholje og 15% nitro). Svært mange av motorene på markedet går OK med den. Kanskje litt "dyr" fuel til enklere motorer, midt i blinken til spesielt 4-taktere siden dem gjerne throttler bedre med en del nitro.

Der er noen motormerker som har spesielle krav til fuelen, Webra f.eks anbefaler lite/ingen nitro. Helt spesielle motorer kan yte mer med en mer spesiell fuel: gikk over fra 15% til 30% nitro på en YS110 og fikk merkbart bedre effekt. Men dette er litt spesielt.

Min tommelfingerregel er enkel: 5% nitro hvis man bare flyr lavtytende og normale 2-taktere. 10-15% nitro til 4-taktere. 15/15 er en grei fuel om man har ymse motorer og vil ha en fuel å holde seg til.

Mange meninger ute og går når det gjelder oljen i fuelen, men jeg har aldri opplevd eller sett i praksis at noen motorer ikke har funka med 15% syntetisk olje og ferdig med det.

Men: jeg flyr ikke heli, og det aner meg at det kan kreves mer av fuelen der!

En artikkel fra vårt innholdsrike artikkelarkiv: http://www.modellflynytt.no/articles.php?articleId=5
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flygal
        • Feb 2007
        • 257

Originally posted by Rc Man
        Bare lurer er helt ny med dette.
        Jeg pleier å bruke den fuelen som fabrikanten anbefaler jeg..
        Futaba 6EXA
        Futaba 10C 2,4Ghz
        Piper J3 Cub, RCV 60SP
        Katana, CRRC PRO 50ccm

Comment

Working...