Hei
Jeg vet at ganske mange av disse motorene er levert med stempler med feil toleranse (eller tildels ovale) og da blir motoren komplett umulig å justere og oppfører seg helt besynderlig (minner om det du beskriver). Dette kan være tilfellet selv om kompresjonen føles helt topp. Disse motorene er spesielt kritiske på stempel/ring/foring fordi stempelet på sett og vis er dobbeltvirkende (komprimerer i bunnkassa på vei ned) og fordi trykkpulser i bunnkassa brukes til styring av regulatoren. Stempelet har en veldig spesiell utforming og stempelskjørtet har veldig liten anleggsflate. Finner du ingen feil på regulatoren vil jeg vedde en tier på at du har et dårlig stempel/ring.
Det har kommet et endret stempeldesign nå med det som kalles "piston gas porting". Disse er mye bedre og kan anbefales.
Noen vil sikkert påstå at dårlig stemepl/ring/foring bare kan gi dårlig komp og effekt. Men nei... slik er det ikke med disse motorene....
MVH
Øistein
Jeg vet at ganske mange av disse motorene er levert med stempler med feil toleranse (eller tildels ovale) og da blir motoren komplett umulig å justere og oppfører seg helt besynderlig (minner om det du beskriver). Dette kan være tilfellet selv om kompresjonen føles helt topp. Disse motorene er spesielt kritiske på stempel/ring/foring fordi stempelet på sett og vis er dobbeltvirkende (komprimerer i bunnkassa på vei ned) og fordi trykkpulser i bunnkassa brukes til styring av regulatoren. Stempelet har en veldig spesiell utforming og stempelskjørtet har veldig liten anleggsflate. Finner du ingen feil på regulatoren vil jeg vedde en tier på at du har et dårlig stempel/ring.
Det har kommet et endret stempeldesign nå med det som kalles "piston gas porting". Disse er mye bedre og kan anbefales.
Noen vil sikkert påstå at dårlig stemepl/ring/foring bare kan gi dårlig komp og effekt. Men nei... slik er det ikke med disse motorene....
MVH
Øistein
Comment