Unconfigured Ad

Collapse

Byron 4-t fuel til Saito 82?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Krazy-K
    • Jul 2006
    • 339

Byron 4-t fuel til Saito 82?

Noen som har erfaring med denne fuel'n?

Jeg ser at den inneholder kun 16% olje, men det kanskje nok?
    15% Nitro er jeg komfortabel men, men jeg ble usikker på oljeprosenten da veldig mange anbefaler 18-20% olje for Saito...

Motoren er halvveis innkjørt på Byron Heli-fuel 15/20, men den røykla jo hele området når jeg ga på litt, så jeg tenkte at jeg kunne fortsette på 4-t-fuel'n hvis den er god.

Den største forskjellen her er at 4-t-fuel'n har en blanding av syntetisk og castor olje, mens heli-fuel'n har kun syntetisk olje.

Gode råd kommer godt med
    Kenneth Davidsen
  • Outlaw
    • Feb 2006
    • 348

Saito fuel

Best for Saito er det med ren syntetisk fuel - ikke castor. Vi har meget god erfaring over år på 4-taktere generelt og med Saito spesielt med Jero 15% nitro og 15% Aerosave olje. Denne oljen har god viskositet og smører/kjøler veldig bra. Det er ikke helt det samme hvilken syntetisk olje du bruker, men med den nevnte er 15% nok, det samme er det med 15% nitro tilsetning.

Originally posted by Krazy-K
    Noen som har erfaring med denne fuel'n?

Jeg ser at den inneholder kun 16% olje, men det kanskje nok?
    15% Nitro er jeg komfortabel men, men jeg ble usikker på oljeprosenten da veldig mange anbefaler 18-20% olje for Saito...

Motoren er halvveis innkjørt på Byron Heli-fuel 15/20, men den røykla jo hele området når jeg ga på litt, så jeg tenkte at jeg kunne fortsette på 4-t-fuel'n hvis den er god.

Den største forskjellen her er at 4-t-fuel'n har en blanding av syntetisk og castor olje, mens heli-fuel'n har kun syntetisk olje.

Gode råd kommer godt med

Comment

• Krazy-K
      • Jul 2006
      • 339

Best for Saito er det med ren syntetisk fuel - ikke castor...
      Men hvorfor har de blandet castor i en fuel som er beregnet på 4-taktere da? Jeg ser at andre gjerne anbefaler å bruke syntetisk heli-fuel og tilsetter 3% castor for saito... Men kan jeg ikke da bare bruke en ferdigblandet 4-t-fuel?

Og min forhandler fører ikke Jero, kun Byron... Jeg har brukt Byron lenge, både til .15-.28 bilmotorer og .91 to-takere og har vært strålende fornøyd med denne. Fuel'n holder stabil kvalitet, og motorene mine har aldri rustet. Så jeg regner med at 4-t-fuel'n holder samme kvalitet.

Jeg ser at Byron blander oljen i 4-t-fuel'n sin 80/20 Synt/Castor, og anbefaler denne til alle 4-takere uansett merke, men samtidig anbefaler de å sjekke hva leverandøren sier om oljeprosenten...

Og siden dette er min første Saito, så jeg hører gjerne på erfaringer med Byron sin 4-t-fuel...
      Kenneth Davidsen

Comment

• bellanca
        • Apr 2004
        • 283

Fuel

Har brukt Jero15/15 påmin saito 100 nå i 1 år før jeg gikk over til Byron 15/18
        da den lokale pusheren byttet til Byron.
        Eneste forskjell jeg har merket så langt, er at jeg får litt mindre toppturtall med Byron sin fuel vs Jero sin.
        Mener også at den går litt kjøligere med byron sin fuel.
        Ellers er jeg fornøyd med byron sin fuel
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• Outlaw
          • Feb 2006
          • 348

Saito fuel

Til info - Saito's egen anbefaling:

"Fuel: 10% - 30% Synthetic"

Comment

• Christen

#6 Unapproved
            Og grunnen til det er at Castor soter ned ventiler, og etter litt tidsbruk begynner motoren å bli vrang. Går an å bruke Castor men da må man belage seg på å mekke litt en gang i blandt.

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Jeg har brukt jero 15/15 aerosave i mange år å har aldri hatt feil med motorene mine.. Det flyter over med overskuddsolje under drift så jeg betviler at det blir skal bli for lite med 15% olje. Hvordan man justerer motorene er vel heller et større tema...
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

• Outlaw
                • Feb 2006
                • 348

Saito fuel

Helt enig med siste taler..
                Korrekt justering dvs heller litt fet blanding enn å tyne for mye inn på dysenåla, riktig og god propell og skikkelig 4t plugg er viktige punkter. Hvis fuelen som kommer inn til motoren så i tillegg er ren og fri for evt. partikler, så er det meste gjort!
                Richard B.

Originally posted by Isak
                Jeg har brukt jero 15/15 aerosave i mange år å har aldri hatt feil med motorene mine.. Det flyter over med overskuddsolje under drift så jeg betviler at det blir skal bli for lite med 15% olje. Hvordan man justerer motorene er vel heller et større tema...

Comment

• Krazy-K
                  • Jul 2006
                  • 339

Mange gode tips og noen av samme mening og, men jeg er ikke helt overbevist enda

Kanskje bør jeg bare holde meg til heli-fuel'n da? Helsyntetisk 15/20...
                  Kenneth Davidsen

Comment

• Karl H.
                    • Mar 2006
                    • 1452

Jeg etterså en OS 91 4T for noen dager siden, fordi den hadde vært under snøen, og utsatt for vann. Den var innvendig som ny, selv om det aldri har blitt gjort noe spesiellt etter bruk. Det har blitt benyttet JeRo 15/18 Aerosave på den motoren fra den var ny. Dette er i tråd med fabrikantens anvisninger. Jeg solgte motoren brukt for noen år siden, og kjenner derfor historikken fra den var ny.
                    Jeg velger å stole på at produsenten har best rede på motorene som de lager og anbefaler alle å følge manualene.
                    Last edited by Karl H.; 16-03-07, 20:00.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Krazy-K
                      • Jul 2006
                      • 339

Joda, jeg er enig i å følge manualen. Jeg kommer til å kjøre den på 4-t-fuel selv om den inneholder litt lite olje. Men jeg har krefter nok i evigheter til denne modellen, så jeg trenger ikke å leane den...

Da er valget tatt! Byron Premium Sport 4-Cycle it is

Men takk for mange svar...
                      Kenneth Davidsen

Comment

Working...