Unconfigured Ad

Collapse

os 120-problem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • piper
    • Jan 2005
    • 378

os 120-problem

hallo

Har en eldre type os 120 med pumpe som jeg har montert i en Adrenaline 120. Tok jomfrutur idag, på 3. turen kom det en skrapende høyfrekvent lyd fra motoren, stoppet så, landinga gikk forøvrig helt greit.
    Starta motoren igjen, hører en høy skrapelyd igjen. Åpna motoren hjemme, den ser helt fin ut innvendig, ikke noe spon eller noe. Hva kan det være, defekt lager kanskje. Lyden høres ikke når jeg dreier motoren rundt for hånd.
    Flyr med byron fuel 15/15, denne har kjørt flere kanner av på andre firtaktere uten problemer. Any ideas?

mvh Terje
    Terje Pedersen

Indre Østfold Modellflyklubb

91399490
  • Olei
    • Nov 2003
    • 139

Hei.
    Regner med du har sjekket at det ikke er andre ting i modellen som lager skrapelyden? Hvis dette er utelukket ville jeg nok mistenke et dårlig lager.
    Jeg har fløyet mye med en Saito FA65. I fjor høst begynte den å lage noen høyfrekvente "syngene" resonanslyder (litt vanskelig å beskrive). Lyden oppstod kun mens flyet var i lufta.

Jeg fortsatte å bruke motoren en stund til. Der var ikke antydning til slark eller ujevnheter når jeg roterte propellen for hånd. Etter en stund åpnet jeg motoren og da var bunnkassa full av spon!! Det manglet i alle fall en kule i hovedlageret
    Jeg trodde nok at motoren var ødelagt, men byttet lagrene. Nå går motoren som en klokke igjen, og har håp om at den skal fortsette med det.

Derfor vil jeg, basert på egne erfaringer, mistenke et dårlig lager i ditt tilfelle også. Og i alle fall ikke fortsett å bruke motoren før du har funnet feilen (slik jeg gjorde).

Du kan forsøke å turne propellen for hånd veldig sakte og kjenn etter ujevnheter. Jeg har også hørt at en kan holde i propellertippene og bevege frem og tilbake. Slark her kan være tegn på dårlig lager.

Har motoren gått mye ville jeg ha byttet lagrene på mistanken.
    Håper du finner ut av det .

Mvh. Olav E.

Comment

• piper
      • Jan 2005
      • 378

Hei

Ser ut til at årsaken var så enkel som at utluftinga til tanken hadde tettet seg, regner med at den lyden er at motoren ikke fikk smøring akkurat i det den stoppet.
      Nå starter den utrolig lett også, ett flikk på propellen, men jeg klarer ikke å justere motoren ordentlig. synd, men har ingen erfaring med pumpemotorer.
      Har lagt den ut for salg hvis noen er interresert, tror jeg kjøper meg en helt ny motor(uten pumpe?)

mvh Terje
      Terje Pedersen

91399490

Comment

• Olei
        • Nov 2003
        • 139

Hei igjen.
        Hmm... tviler veldig på at en akutt tett utlufting ville gi de ulydene du beskriver i post 1. Kanskje kan dårlig utlufting fra tanken ha ført til at motoren har gått for mager over tid og på den måten ha skadet lagrene??

Problemer med justering er et kjent problem på noen av de eldre OS120 pumpemotorene.
        Jeg har to slike motorer. En av motorene mine hadde jeg problemer med, den andre går helt fint.
        Mvh. Olav E.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Husker at Olei nevnte for meg at med pumpe skal man justere til max turtall på hovednåla, men IKKE feite den ut en masse knepp som man vanligvis gjør med motorer uten pumpe. Dette siden den ikke vil leanes i G-manøvre slik motorer uten pumpe gjør. Et knepp eller to ut fra max RPM bare.

Og som alltid; når fullgass er justert MÅ man justere tomgangen til optimal blanding. Det betyr at etter 10-20 sekunder på tomgang skal gassresponsen være kjapp. Nøler den med å komme opp i turtall er den feil. Hoster den er tomgangen for feit, truer den med å dø ut er tomgangsmixen for lean.
          Feil mix på tomgangsskruen gir deg en upålitelig motor...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• piper
            • Jan 2005
            • 378

Hei igjen

Tenker jeg slapper av litt fra motorjusteringer og kobler av med litt påskefri.
            Er fortsatt ikke fornøyd med justeringsforsøka, men ulyden i motoren er iallefall borte.
            Ønsker all en riktig god påske!

mvh Terje
            Terje Pedersen

91399490

Comment

Working...