Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saito motortrøbbel - løst

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saito motortrøbbel - løst

    Hei

    Jeg har hatt en saito motor som ikke har fungert som den skulle en stund nå, oppførselen er som mange andre har opplevd, riklelig med olje fra bunnkassa, vanskelig å justere, ujevn maxfart å til dels motorstopp.

    Feilen var at jeg omsider fant en liten sprekk i spray bar`en, altså spylerrøret fra hovednåla. Dette er ikke en uvanlig feil på saitomotorer men de kan være ekkel å finne å se. Dette har gjort at motoren har fått for mye drivstoff å gått alt for feit. Men nå er altså problemet løst !!! herlig

    En annen ting, har det aldri vært mulig å bestille fra Horrizon Hobby ? ser at de ikke sender utenfor usa. Men jeg mener at jeg har kjøpt derifra før for lenge siden.. vet ikke helt hvor jeg skal bestille nye saitodeler lengre. Forslag ? Ser at smallsize er norsk importør fra horrizon hobby så dem har sikkert det jeg skal ha.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Her er bilde av skaden, er en liten svart prikk på spylerrøret:

    Click image for larger version

Name:	saito1.JPG
Views:	1
Size:	85.7 KB
ID:	551218

    www.Rc-Flight.com skaffer saito reservedeler her på berget...
    Last edited by Isak; 02-04-07, 08:26.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Reparere?

      Tror du det er mulig å reparere, evt midlertidig? Lodde fortrinnsvis?

      Som fornøyd eier av et par Saito's så er det fint med slik div info. Har opplevd at reamer og spinner etc har vært problematisk å få tak i. Litt merkelig når butikker fører Saito men ikke skaffer deler/utstyr.

      Comment


      • #4
        Hei Isak
        Jeg er ganske sikker på et den "sprekken" skal være der!
        Husker ikke i farten hva den slissen heter. Spraybaren din går vel forbi hele åpningen i tønna når du har full throttle? Hvis ikke den slissen er der vil ikke motoren få noe fuel i det hele tatt.

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Biggels
          Tror du det er mulig å reparere, evt midlertidig? Lodde fortrinnsvis?

          Som fornøyd eier av et par Saito's så er det fint med slik div info. Har opplevd at reamer og spinner etc har vært problematisk å få tak i. Litt merkelig når butikker fører Saito men ikke skaffer deler/utstyr.
          Ja, spinnermutter er soregel vanskelig å få tak i for 72 og 82 motoren har jeg erfart. Her er det M7x1mm gjenge, men Nortrading har disse. Dem har forøvrig et ganske større delelager for slikt en mange andre. Når det gjelder lodding så har jeg endel utstyr for å gjøre dette, men erfaringsmessig så spørs det om man blir overrasket når man begynner å varme dette. Kan jo alltids prøve når jeg får ny del.. Men jeg kommer ikke til å satse på at en slik reperasjon blir bra sånn at jeg kanskje får en kræsj..

          Originally posted by RS
          Hei Isak
          Jeg er ganske sikker på et den "sprekken" skal være der!
          Husker ikke i farten hva den slissen heter. Spraybaren din går vel forbi hele åpningen i tønna når du har full throttle? Hvis ikke den slissen er der vil ikke motoren få noe fuel i det hele tatt.

          RS
          Oi ! Det var dårlige nyheter.. hvor sikker er du ? ble litt usikker selv i går kveld da jeg satt å studerte "sprekke", spekulerte i hvordan denne sprekken kunne kommet dit. men jeg har bilde av ny del å der ser det i allefall ikke ut som at det er noe sprekk.

          Page Not Found | 404

          Rart om den ikke skulle komme fram på bildet..

          Jeg må nok undersøke litt mer ser det ut som...

          Har dere noen forslag i hvordan den er festet i forgasseren, er den gjenget inn ??
          Last edited by Isak; 02-04-07, 14:51.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Hei
            Dersom spraybaren går helt igjennom tønneåpningen er jeg helt sikker på at slissen skal være der. stopper den midt i åpningen skal den ikke være der.

            RS
            Ronny Sundbye
            Young man, was that a landing or were you shot down?

            Comment


            • #7
              Da ser det ut som at den skal være der ja.. Det er som du sier RS, det er der fuelen leveres. Ble sikkert lurt av bilde da den skal vises fra den vinkelen. Hm.. det var skuffende! dvs at feilen fortsatt er der..
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                Den spraybaren stopper halveis på denne sprekken ved full gass.

                Click image for larger version

Name:	DSCF0940.JPG
Views:	1
Size:	83.1 KB
ID:	551219
                Last edited by Isak; 02-04-07, 16:37.
                Runar Isaksen
                risaksen@bluezone.no

                Comment


                • #9
                  Jeg trodde også helt garantert at den spalten skulle være der... Er jo der fuel forstøves i vacuumet i venturien, og syntes jeg ser sånt i alle forgasserne jeg åpner. Men siden jeg hadde en dismantla Saito80 liggende titta jeg nærmere på den, og klarer ikke se den velkjente sprekka i spraybaren... er jo vanligvis der fuelen forstøves når den suges gjennom. Nåla ligger ofte delvis over denne "sprekka", og baren har langt overlapp av røret fra motsatt side. Men en nærmere titt sier at baren og røret på motsatt side på Saitoen min ikke overlapper hverandre noe særlig, og faktisk står butt-i-butt ved full gass. Så her er sprekka forskjellen i diameteren på rørene tror jeg. Og på full gass er det som nevnt en anelse åpning mellom dem.
                  Trodde alle gasserne hadde samme type spraybar jeg (også).

                  Her er forresten ei side med tips om Saito spess: Saito Engines Information
                  Last edited by joo; 02-04-07, 16:49.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Ja den må vel være der den sprekka der .. så lærte vi noe nytt idag også.

                    Men er det samme prinsippet på alle motorer joo ? for tomgangsnåla styrer jo en hel del med et slikt oppsett. Stiller du tomgangsnåla alt for mager vil du ikke få full speed nåla til å funke uansett. Å det er vel ikke helt vanlig kustus er det vel ? Slik som jeg forstår dette vil jo tomgangsnåla styre omtrent hele motoren...
                    Runar Isaksen
                    risaksen@bluezone.no

                    Comment


                    • #11
                      Editerte svaret mitt over etter sjekk av en Saito på hobbyrommet
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Husk også at hele tønna slider innover når du drar av gassen. Da kommer tomgangsnåla og fullgassnåla nær hverandre, så det er først her tomgangsnåla får noe merkbart å si for motoren. På full gass er gjerne fullgassnåla flere millimeter fra tomgangsnåla. De to "kobberrørene" som overlapper hverandre overlapper mindre på full gass, og tomgangsnåla er jo bare såvidt inne sprekken normalt.
                        Og om tomgangsnåla skrues uhemmet inn kan den i teorien treffe og skade spissen på hovednåla
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Akrobat.. noe annet prinsipp på min motor, jeg har ingen tomgangs`nål, her justerer jeg bare den ene røret som mer eller mindre dekker den berømte sprekken (ø.. ikke den mest berømte ). Så for min del vil jo tomgangsnåla ha enda større påvirkning ved full gass blandt annet.
                          Runar Isaksen
                          risaksen@bluezone.no

                          Comment


                          • #14
                            Da var jeg ute å prøvde motoren etter omfattende opp og igjenskruing. Å gjett hva, motoren throttler som i gamle dager. Dønn stabil å ikke til å kjenne igjen. Hva som gjorde dette vet jeg ikke, men jeg har jo rengjort forgasseren kraftig å kanskje det var noen smårusk som lå for en plass, ikke vet jeg men nå fungerer den i allefall. Ikke så lett å se småpartikler når man rengjør med rødsprit å trykkluft.

                            Takker for hjelpen å rådene!
                            Runar Isaksen
                            risaksen@bluezone.no

                            Comment


                            • #15
                              Problemet løst!

                              Bra!

                              En annen ting jeg har snappet opp her vedr saito er at ventiljustering er meget viktig... Oppdaget det i vinter, fikk nesten ikke start på motoren - tok en runde med justering og ett flik så fyret motoren. Går som en klokke. Det eneste jeg stusser litt på er at om jeg ikke har brukt motoren på en mnd så må jeg prime i overkant lenge for å få frem fuel - selv etter å ha sjekket filter, og montert nye slager. Kanskje after run oil er tingen.

                              Comment

                              Working...
                              X