Announcement

Collapse
No announcement yet.

tomgangsinnstilling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tomgangsinnstilling

    Er delvis nybegynner innen flyving med totaktsmotor. Har ingen flymiljø rundt meg og prøver derfor forumet til hjelp.

    Jeg sliter med tomgangsinnstillingen av motoren. Problemet er at jeg ikke klarer å stoppe motoren med stoppknappen på radioen. Jeg stiller sylinderen inn slik at jeg såvidt ser åpning ved helt sakte. Stoppknappen slår da inn slik den skal. Når jeg starter motoren er derimot turtallet for høyt og jeg må stille slik at der ikke er mere å gå på .Jeg har altså ingen åpning på sylinderen. Bruker jeg tomgangsskruen for å stille til riktig tomgang, eller er denne kun for stilling av blanding?
    Har litt dårlig erfaring med å stille på denne, da jeg fomler for å få start på motoren om denne blir galt innstilt. Jeg har lest om innstilling av maskin for riktig blanding og føler dette er ok da maskinen følger fint med ved full fart , rask oppkjøring og med flyet rett opp og ned. Det er kun tomgangen og stopp som er problemet.

    Ellers hadde jeg et innlegg på "krasjsiden" om ukontrollert spinn. Roter nok noe enda, men blir bedre og bedre............er nok bitt av en eller annen basill
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

  • #2
    Hva slags motor er det snakk om ?
    Har selv flere ASP/SC/Magnum fra .32 til .52 som er håpløse å stoppe.
    Med helt stengt spjeld går de med så lavt turtall at en nesten kan telle omdreiningene.
    Tor A. Jakobsen
    -------------------------------------------------
    If your gonna Crash.... at least make it look Good!
    -------------------------------------------------

    Comment


    • #3
      Alt dette avhenger litt av hvilke motor, radio, servo servoarm etc. du har...
      De fleste radioer har en form for endeutslagsbegrensning, enten analoge eller digitale (comp. radio)
      Tomgangskruen kan i mange tilfeller bare være en mekanisk utslagsbegrenser....eller en blandingsjustering som du sier.
      Når tønna i forgasseren din lukker helt skal normalt sett motoren stoppe.

      Med nøytrale trimmer (ved tomgang eller throttel helt tilbake) så skal du kunne stoppe motoren med enten trimmen eller stopp-knappen på radioen din (Sanwa?). Sjekk utslagsbegrensingene dine (både på motor og radio og at du får nok utlag på servoarmen).
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Takker for svar

        Motoren er en SC Magnum og radio Hitec Optic 6. Når jeg har litt åpning på spjeldet er tomgang for høy. Stopperen på radio bare lukker spjeld helt.....men er altså ikke nok til å stoppe maskin. Når jeg stiller til riktig tomgeng er altså spjeld helt lukket og ikke mere å jobbe med for stopperen.

        Altså ikke så mye å gjøre noe med??
        "KOSEKROK"
        T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
        Cessna 177 Cardinal on float
        Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

        Comment


        • #5
          Hei.
          Jeg har selv en ASP .28 som helst ikke vil stoppe. Har funnet ut at den suger inn
          luft mellom veiva og framre lager. Min motor er relativt ny, og jeg kjenner flere med samme motor og samme symptomer, så dette er nok en svakhet i disse billige motorene. Jeg har ikke gjort noe med det, men det kan jo hende det ville hjelpe å bytte lager.
          Ellers burde du sjekke at o-ringen på forgasseren sitter som den skal.

          Mvh. Rein Lepson
          mine fly;
          Noen kommer
          noen går.

          Comment


          • #6
            Noen ganger tar det litt lang tid før de små grå glimter litt.
            Siden jeg har flere motorer som er likedan, måtte jeg ut og prøve. Skrudde skruen på topp av forgasser 1,5 omdr. ut og skrudde fast mutter igjen. Den er jo endestopp for forgasserspjeldet. Måtte stille litt på radioen for å få vandring på servoen til å lukke mer.
            Dette er en SC.52 motor.
            Nå stoppet den greit. Så det er gjerne noe du kan prøve.
            Tor A. Jakobsen
            -------------------------------------------------
            If your gonna Crash.... at least make it look Good!
            -------------------------------------------------

            Comment


            • #7
              Originally posted by sfinx
              Noen ganger tar det litt lang tid før de små grå glimter litt.
              Siden jeg har flere motorer som er likedan, måtte jeg ut og prøve. Skrudde skruen på topp av forgasser 1,5 omdr. ut og skrudde fast mutter igjen. Den er jo endestopp for forgasserspjeldet. Måtte stille litt på radioen for å få vandring på servoen til å lukke mer.
              Dette er en SC.52 motor.
              Nå stoppet den greit. Så det er gjerne noe du kan prøve.


              Ikke dumt........gikk raskt ned i kjeller og fant at selvfølgelig har du rett......der er et spor i sylinderen......når jeg løsner på skruen blir åpningen mindre og turtallet må gå ned. Har ikke prøvd å starte........men dette er selvfølgelig løsnigen. Greit forum......
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

              Comment

              Working...
              X