Unconfigured Ad

Collapse

Hvilken motor bør jeg velge?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • william123
    • May 2005
    • 2330

Hvilken motor bør jeg velge?

Er nå på nippet til å kjøpe en ExtremeFlight Yak 54 74". I denne modellen har jeg svært lyst til å ha "ordentlig" motor i, nemlig bensin! I denne sammenheng trenger jeg derfor litt hjelp med valg av motor og eksosanlegg.

fly: http://www.extremeflightrc.com/html/74yak54.html

Har selv sett litt på motor fra Brillelli, nærmere bestemt en brillelli 46GT. Denne motoren selges sammen med nevnte fly i form av en combopakke. har lest litt på forskjellige forum og de fleste sier at motoren er egentlig litt mye til Yak'en. De sier også at flyet flyr "light on it's wings" med denne motoren, men jeg er skeptisk. motoren veier jo tross alt 1,5 kg.

Motor: http://brillelli.com/brillelli_002.htm
    Combopakke: http://brillelli.com/brillelli_013.htm

Har også sett litt på Moki 30. Den er lettere en 46GT'en og yter mindre og vil kanskje passe flyet bedre. Kan noen si hva jeg trenger av canister, header og muffler (eller hva det heter) til dette flyet? Hvis det er andre som har forslag til motor så er de hjertelig velkommen!

Jeg er nesten helt grønn på bensin, og kommer derfor til å trenge en god del hjelp med valg av deler
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

Hvis jeg skulle anbefale deg noe til dette flyet så vil jeg si at 46cc til dette flyet er altfor mye og tungt..har selv flydd liknende fly bare med elektro...

Hvis du skal gå for bensin vil tro at en 3W 28 med cannister nok hadde vært helt perfekt for dette flyet..det koster litt mer men det får du igjen i kvalitet og levetid..Det er ihvertfall min erfaring. Se 3W Norge sin hjemmeside for priser...

.
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• william123
      • May 2005
      • 2330

Har sett litt på 3W 28 selv, men jeg har trodd at det kanskje har vært for lite. Trenger jeg canister? Yak'en fra EF har ikke tunnel for canister, og jeg har lyst til å holde den så skjult som mulig
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

Comment

• Warbirdpilot
        Administrator
        • Sep 2004
        • 2878

Med den motoren vil da ha mer enn nok power til å fly 3d, uten tvil..

Anngående cannister så hadde jeg gjort alt for å prøve å det til å passe...Lydnivået blir mer akseptabelt ovenfor naboene dine
        - Håvard Glad Andreassen

Comment

• Litespeed
          • Jun 2005
          • 1064

Anbefaler DA 50 ,ingen over og ved siden,,meget lett motor og 5,5 hk, går som et sveitserur på hele turtallsområdet, lettstartet,custom høy kvalitet, løp og kjøp men ventetiden er lengre enn andre merker, er du heldig så kanskje det er en på lager......
          Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• william123
            • May 2005
            • 2330

Vel jeg har selv funnet ut at en DA-50 er for stor til denne Yak'en

Håvard: Har ikke EF Yak'en samme oppbygning som den hyperion Yak'en du testet? Husker du om det er mulig å gjøre plass til canister?
            William Jul Ringkjøb
            Bodø MFK

Comment

• Warbirdpilot
              Administrator
              • Sep 2004
              • 2878

Jepp det stemmer det, er så å si helt like..

Husker ikke måla osv..men hadde det vært meg skule jeg nok ha fått det til på noe vis

Et alternativ er jo å evt. vente litt å kjøpe en 30% SD models Yak som Elefun får inn i slutten av juni, skal selv ha en sån med en 3w55i...denne motoren koster faktisk akkurat det samme som 3w28 av en eller annen grunn.. Dette er fly som flyr veldig bra og kommer så å si nesten ferdig ut av esken...
              Last edited by Warbirdpilot; 24-05-07, 13:01.
              - Håvard Glad Andreassen

Comment

• william123
                • May 2005
                • 2330

Har sett litt på SD models flya også Synes spesielt at 30% er flott i "russian thunder" farger! Prisen på en 55i var jo ikke så avskrekkende da, men derimot var 28 ganske dyr i forhold til volum. Syns 55i'en var tung. over 2 kg, mot en DA-50 som veier ca 1,5 kg.

Du vet ikke når elefun får inn SD modellene?
                William Jul Ringkjøb
                Bodø MFK

Comment

• Warbirdpilot
                  Administrator
                  • Sep 2004
                  • 2878

Har ikke veid min 55i så er ikke sikker på om vekta stemmer, skal gjøre det når jeg setter den inn i flyet...

Jepp, de kommer mot slutten av neste måned....De var ferdige og sendt fra fabrikken 21 mai så da tar det vel en måned eller noe før de lander i Oslo...Tips, hvis du bestemmer deg for å kjøpe en sån kan det lønne seg å sette seg på venteliste, tror de kommer til å gå som varmt hvetebrød, samt at det er jo litt ventetid før neste sending evt. skulle komme...
                  - Håvard Glad Andreassen

Comment

• william123
                    • May 2005
                    • 2330

Venteliste er ingen dun idé Jeg går ut i fra at vekten stemmer, fant den på siden til 3W norge. Uansett så vil sikkert en DA 50 funke like godt
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

Comment

• Warbirdpilot
                      Administrator
                      • Sep 2004
                      • 2878

Ja, en DA er ingen dum ide hvis du skal gå for denne størrelsen...hvis du finner noen som har den på lager
                      - Håvard Glad Andreassen

Comment

• Warbirdpilot
                        Administrator
                        • Sep 2004
                        • 2878

Sjekk ut denne tråden også på de svenske IMAC sidene, der er det beskrevet en som har kjøpt akkurat det flyet du tenker på så kan du se hvordan han har løst det med pipe osv..

- Håvard Glad Andreassen

Comment

• william123
                          • May 2005
                          • 2330

Se der ja! Takk for link Håvard. Men jeg må si at jeg ble mektig interessert i SD flyene nå! Hadde vel egentlig tenkt med en Yak, men har akkurat forelsket med i en Extra 260
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

Comment

• Warbirdpilot
                            Administrator
                            • Sep 2004
                            • 2878

Fine fly begge to
                            - Håvard Glad Andreassen

Comment

• [TaFFy]
                              • Mar 2004
                              • 5

Har selv Brillelli 46GT motoren, kun brukt den 5 turer i en GP Pitts, motoren med pitts potte og Roy Sholl CDI tenning veier rett i underkant av 1,8kg. Motoren går som en klokke og koster halve prisen av en DA50, og det MED tenning og potte.

Merker at standard svar folk kommer med er, kjøp DA eller 3W, det finnes faktisk andre motorer som funker (ihvertfall de fra Brillelli). For all del DA og 3W funker fint det

Har planer om å sette den inn i enten en Hangar9 Extra eller en CMPro Extra nå i juni, da jeg solgte pittsen (fin i lufta, men ikke like god på bakken).
                              Motoren holdt fint til en GP pitts, selv om dette flyet er tungt.
                              Dro en Zinger 22x8 propell rundt på 6300, uten at motor er innkjørt.

Scott hos Brillelli har jeg bare god erfaring med, rask til å svare på alle spørsmål jeg måtte komme med (min første bensinmotor), så jeg er helt enig i alle kommentarer etc. som du finner på bl.a rcuniverse om motorene og servicen du får der.
                              Motorene de selger er plukket fra hverandre og balanserte, det er det en del av de andre "billigmotorene" som ikke er.

Ren sammenligning med f.eks DA og 3W blir litt feil, da disse motorene er bygd for modellfly, brillelli er ombygde motorer beregnet på andre formål
                              Last edited by [TaFFy]; 24-05-07, 22:15.

Comment

Working...