Unconfigured Ad

Collapse

Valg av motor i Jamara Pilatus Turbo Porter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ola
    • Jul 2004
    • 251

Valg av motor i Jamara Pilatus Turbo Porter

Kjøpte en brukt Pilatus på RCmarked med en SC108 i nesen.
    Har tenkt å bruke denne til seilflyslep. Den må kunne håndtere seilfly inntil ca 5 kg og 5 meter i vingespenn.

Fløy den en del i helga med SC108'n. Et utrolig gøyalt fly, men den virker litt slapp mtp seilflyslep.

Jeg har sjekket mange forum, men blir ikke så veldig mye klokere.
    Dette flyet er en turbo porter, dvs at den har svært lang snute og minner litt om en maursluker. Er derfor redd for å sette inn motor som veier mye over 1 kg. Tilfeldigvis har jeg en YS110 liggende. Hvordan vil den trekke i forhold til en SC108? Egentlig har jeg lyst på bensin. En MVVS 26 kanskje?

Så... er det noen der ute som har prøvd noen av disse motorene og kanskje har noe sammenligningsgrunnlag.

mvh
    Ola
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org
  • Ola
    • Jul 2004
    • 251

Ikke mange som har meninger om dette flyet her gitt.

Får legge til litt mer info da.
    Vingespenn: 240cm Lengde: 185cm og vekt ca 6 kg.

Her er en link til litt mer info om flyet.

Må ikke forveksles med denne da fullsize utgaven bare har vanlig motor.

mvh
    Ola
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org

Comment

• Eagle
      • Jan 2006
      • 1299

Vil tro at YS'en din er sprekere en SC'en. Om du får plass, ville jeg valgt en større motor. Litt vektøkning tror jeg skal gå fint. Vi har slept seilfly her på 3m med en Pilatus som har 61. i nesa, og det har gått helt fint. den har vel et vsp på ca 1,80-2 meter.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

Comment

• hvala
        • Aug 2006
        • 91

Valg av motor

En MVVS 26 kan være et godt alternativ. I følge Leikvold på Gol har en innkjørt motor hatt statist trekkraft på 10 kg på bakken (usikker på propell).

Velger du for denne løsning, er det å anbefale den tilhørende pipe for høyest effekt.

Selv har jeg en ny motor som trakk en 18*6 propell til 9000 rpm på andre tanken.
        Haagen Valanes

Hadde du sjekka balanseroran før du tok av........

Comment

• hvala
          • Aug 2006
          • 91

Har du fått testet dette flyet som slepefly? Jeg har vurdert dette selv som et alternativ.

Som motor har jeg en SM30 med potte som skal brukes.
          Haagen Valanes

Comment

• Ola
            • Jul 2004
            • 251

Har montert inn en ny MVVS 26 nå. Den er under innkjøring så jeg har ikke leanet den noe særlig. Kjører 18x8 prop på den. Trekker rimelig bra, men drar ikke flyet vertikalt. Har vanlig potte på den da tuned pipe ikke var å oppdrive. Har bestilt fra Nederland i dag. Den skal gi 1000 rpm mer.

Hittil har jeg bare slept en easyglider med det. Har en gammel Carrera SB10 til restaurering som snart skal få slept seg litt.

Flyet er utrolig gøy å fly. Det har STOL egenskaper som få. Kan anbefales på det varmeste.

mvh
            Ola
            Ola
            Elverum Flyklubb Modell
            www.efkm.org

Comment

• hvala
              • Aug 2006
              • 91

Jeg prøvde motoren både med 18*6 og 18*8. Jeg fikk bedre effekt/trekkraft av 18*6 da motoren virket "treg & tung" med 18*8. At du bruker denne, uten pipe i tillegg, kan være litt for mye. Prøv med en 18*6 eventuelt 17*6/17*8 for å se forskjell. Har du målt rpm med 18*8?

Jeg skal sende en forespørsel til Øgrey om pris og tilgjengelighet av modellen i kveld. Etter dine tilbakemeldinger er jeg blitt mer intressert i dette prosjektet. Hvordan er kvaliteten på flyet, virker det godt sammenskrudd og med god kvalitet? Forresten, har du flaps? Hvordan har du montert slepekoblingen? Har du noen bilder, er jeg intressert i dette.
              Haagen Valanes

Comment

• Ola
                • Jul 2004
                • 251

Jeg har bare flydd Pilatusen en gang med MVVS 26'n. Skal teste litt propeller og turtall når den har fått noen tanker gjennom seg.

Må innrømme jeg trodde at Jamara ikke produserte Pilatus Turbo Porter lenger.
                Mitt er restaurert og trekt med nylon og lakkert. Jeg har ikke gjort noe av det selv. Men generelt så virker det solid. Imidlertid må høyderorsstaben festes bedre og avstives med stag. Tidligere eier fortalte han har krasjet tilsvarende modell fordi staben falt av.

Flaps gjør egentlig hele flyet. Det er ikke noe gøy uten. Med fulle flaps er det som om du drar på håndbrekket. Jeg måtte redusere utslaget noe da det mistet all fart når du dro av gassen og skulle lande. Du kan fly vertikalt landingsinnlegg med full flaps og fremdeles lande flyet på vanlig måte.

Slepekroken har jeg plassert nøyaktig på tyngdepunket. På mitt fly er det en luke du kan ta av der for å komme til innsiden av flyet.

Skal legge ut noen bilder når jeg får tatt.

mvh
                Ola
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

Comment

• hvala
                  • Aug 2006
                  • 91

Jeg var å sjekket på www.jamara.de og fikk bekreftet dine mistanker. Jeg kan ikke se at denne produseres lenger.

Jeg skal legge ut en annonse på www.rcmarked.no for å se om det er noen som er til salgs. Jeg har tidligerer prøvd dette da jeg ønsket å kjøpe en Big Lift, men fikk ingen respons.
                  Haagen Valanes

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                    • Oct 2006
                    • 840

Blåser litt støv av denne tråden.
                    Har en Jamara Pilatus Turbo Porter som jeg skal konvertere til elektro.
                    Skal ha i en Turnigy 63-64 motor og 10 celler lipo.
                    Lurte på om det er noen her som har en cowling til overs?
                    Den cowlingen jeg har er skjært så mye i at jeg ser jeg må ha en ny....
                    Stig-Arne Isaksen

Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

Comment

• Ola
                      • Jul 2004
                      • 251

Hmmm jeg har nettopp de samme planene som du mht konvertering til elektro. Min motor har vært montert med sylinder ut på siden og covlingen er dermed ille skjært i stykker der. Tror det kan være vanskelig å finne noen ny....

Kanskje vi kan "forene" våre to covlinger og lage en plugg slik at vi kan støpe nye? Jeg har 40 kg med gips
                      Ola
                      Elverum Flyklubb Modell
                      www.efkm.org

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                        • Oct 2006
                        • 840

Originally posted by Ola
                        Hmmm jeg har nettopp de samme planene som du mht konvertering til elektro. Min motor har vært montert med sylinder ut på siden og covlingen er dermed ille skjært i stykker der. Tror det kan være vanskelig å finne noen ny....

Kanskje vi kan "forene" våre to covlinger og lage en plugg slik at vi kan støpe nye? Jeg har 40 kg med gips
                        Ja,det er noe å tenke på! Har satt en kompis på saken,han skal sjekke med Østersund modellhobby der min Pilatus er kjøpt. Kanskje han klarer å få tak i en ny cowling!
                        Stig-Arne Isaksen

Comment

• P-51D_OLD_CROW
                          • Oct 2006
                          • 840

Fikk tak i ny cowling hos Øgrey Hobby. Kosta ca 400,- Så nå ser flyet litt bedre ut! Tok et par flyturer i dag og fikk filma en kort tur. Som du ser så har den krefter i massevis! Utrolig morsom å fly.
                          Så Ola: Du kan få den gamle cowlingen min sånn at du kan lage deg en ny! Og skynd deg og konverter til elektro,du vil ikke angre!

Stig-Arne Isaksen

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Den funka som knusk P51! Den slakne nesa tar seg bedre ut med elektro enn med en diger topp og lang potte som ødelegger.
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

PS:

leverer masse deler til modellene våre. Ser ikke noe til Jamara der inne, men jeg har handla noen cowlinger der til andre modeller. Fin kvalitet. Legg til i "Favoritter" alle dere som tror dere får behov for cowlinger etc til restaureringsprosjekter en gang.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...