Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuning av Saito 82?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tuning av Saito 82?

    Er det noen som har erfaring med å tune Saito?

    Jeg har leanet lowspeed såpass at den går fint og ikke hoster når jeg drar på, og jeg har leanet highspeed såpass at jeg kommer opp mot 10000 rpm, som holder i søkk og kav for oppsettet (Funtana X50 og en APC 14x4W-propell). Jeg har lest at denne motoren skal gå mellom 2000-12000 rpm. Jeg er forsåvidt fornøyd med respons og effekt

    Problemet er at den bruker lang tid på å komme ned på tomgangs-turtallet etter at jeg har kjørt den litt (10-15 sek). Jeg kan ikke si at motoren går varm heller. Jeg kjører den på Byron 15/20 heli-fuel med en liten dæsj castor i, så den får olje nok og ryker godt...

    Er det noen som har ideer om hvorfor den bruker så lang tid på å komme ned. Resultatet er ei helsikes landingshastighet hvis jeg må dra på litt under innflygingen, og jeg må helt ned mot 2200 rpm for å lande på ei alminnelig flystripe...
    Last edited by Krazy-K; 30-06-07, 10:32.
    Kenneth Davidsen

  • #2
    Du skal vel opp å fly også vel?
    Du skal vel ikke bare stå på bakken å gasse ?
    Forholdene endrer seg radikalt i luften.
    Har du 10000 rpm på bakken, så får du i alle fall 12000 i luften.
    Propellen du bruker har relativt stor svinghjulseffekt. Dette vil også endre seg til det bedre når modellen beveger seg forover. Lufta vil bremse ned propellen kjappere.
    Eller har du allerede prøvd den i luften?
    Du trenger vel ikke nødvendigvis øke farten for om du gir på under innflyving?
    Det er bare å holde høy nese det, så bremser modellen av seg selv, selv med gasspådrag.
    Ut over det, tror jeg at jeg vil holde meg langt unna noe råd om endret innstilling av motoren. Det er mange nok som det er som har brennt motorer ved å leane de for mye.
    Bare la den ryke godt, så varer den lengre også.

    olle

    Comment


    • #3
      Hehe, joda jeg har hatt den i lufta, og det er krefter nok til å dra vinga av den, så jeg trenger ikke leane mer hvis den ellers fungerer som den skal.

      Og høy nese ja, det krever vel litt mer trening for å bli vant med modellen, men det går helt fint med Easy 3D'n, så jeg bør få det til med denne og...

      Det bare bekymrer meg at det går så lang tid å få ned de siste 12-1300 rmp'ene. Jeg har hørt andre Saito'er som ikke er sånn. Så jeg lurer bare på om jeg har gjort noe galt, eller om dette er normalt?

      Jeg vil foretrekke at turtallet går ned i bunn med en gang for enklere å kunne kontrollere landinga...
      Kenneth Davidsen

      Comment


      • #4
        Jeg ville ha sjekket.....
        1. går virkelig throttelstagget ditt så lett som du tror, ikke i klem eller bend på noe vis, eller går tregt i strømpe? Står throttelarmen din slik at du har den i 90gr i forhold til stagget ved ca 1/2gass. justere inn throttel vandring kan være fiklete greier.

        2 Er du sikker på at ingenting er løst i forbindelse med motormontasje og throttel servo

        Er dette i orden så
        ville jeg skrudd tomgangsnålen ørlite ut igjen slik at motoren går litt fetere på tomgang, og sett om det hjalp, går den på grensen til mager eller mager på tomgangsdysa så kan du fort slite med og få ned tomgangen.
        mvh MM

        Comment


        • #5
          Originally posted by MicroMac
          ...ville jeg skrudd tomgangsnålen ørlite ut igjen slik at motoren går litt fetere på tomgang, og sett om det hjalp, går den på grensen til mager eller mager på tomgangsdysa så kan du fort slite med og få ned tomgangen.
          Noe slikt jeg er redd for ja... Jeg hadde tilfeldigvis en Hitech 5475HB liggende, så den står på throttle (std digital 5,5 kg på 0,18 sek), så jeg har vondt for å tro at det er noe som går treigt. Jeg måtte bruke en flexilink på throttle'n, men det var direkte grisete av silikonspray før montering, og linken er festet flere plasser uten rom for å bevege seg. Jeg skal selvfølgelig sjekke dette, men jeg har mer tro på feil tuning i dette tilfellet

          Jeg er dessverre avhengig av både lavest mulig tomgang og kjapp respons, og det kan nok hende at hele problemet ligger i kombinasjonen LSN/HSN og åpning i forgasseren på tomgang... Jeg tenkte og tanken at den går for lean på tomgang, og dermed går varm. Men den går ikke varm, jeg kan legge hånda rett på ventilhusene etter en flytur, og jeg brenner meg ikke Den er faktisk på grensa til å hoste når jeg drar på...

          Derfor lurer jeg på om alt er som det skal, for denne motoren skal vel saktens kunne fungere som jeg prøver å beskrive? Eller er jeg helt på jordet her?
          Last edited by Krazy-K; 29-06-07, 17:33.
          Kenneth Davidsen

          Comment


          • #6
            Min Saito 82 oppførte seg på lignende vis i mange tanker, men det forsvant gradvis etterhvert som motoren ble helt innkjørt. Synes forøvrig den var vanskelig å tune riktig i hele innkjøringsperioden, og det var kun ørsmå justeringer på tomgangskruen som skulle til for å forandre gasspådraget slik at det ble helt rent.

            Synes det høres ut som om du er på grensen til å kjøre på for lite fuel med 10000 rpm på bakken, tror jeg ville gitt litt mer fuel for å få ned maksturtallet (sterk nok er den uansett), og så jobbet med tomgangsskruen for å få et renere pådrag og "neddrag" på motoren.
            Liten høyvinget trainer - SC 15
            ARC Beaver on floats - Saito 82
            Goldberg Ultimate - OS 120

            Comment


            • #7
              Originally posted by BigEz
              Min Saito 82 oppførte seg på lignende vis i mange tanker, men det forsvant gradvis etterhvert som motoren ble helt innkjørt...
              Det høres betryggende ut Den har gått 6-7 tanker på bakken og noen få turer i lufta, så den har nok lenge igjen før den er helt innkjørt.

              Jeg kan trygd slakke av litt på turtallet, og gi den litt mer å leve av, for det er som du sier krefter nok... Den bare skvetter avgårde og jeg må nesten konsentrere meg for å ta av før stripa tar slutt Jeg må i alle fall være kjapp på sideroret...

              Da prøver jeg dette ei stund, så får vi se hvordan det utvikler seg! Takk for gode ideer!
              Last edited by Krazy-K; 30-06-07, 10:38.
              Kenneth Davidsen

              Comment


              • #8
                Tips?

                Har for snart et år siden byttet til meg en modell, med en inverted Saito .82 - som var flydd et noen turer etter innkjøring iflg forrige eier. Og tok det derfor for gitt at innstillinger var sånn passe ok.
                For et par uker siden forsøkte jeg å starte motoren. Fikk fyr på den men den ville verken gå på tomgang eller trottle, mer eller mindre døde ut av seg selv, sjekket ventiler ok - småjusteringer på begge nåler ga ingen resultater. Fulgte også saitoråd om å finne toppturtall før tomgangsnål justeres osv.(saitoenginges.com).
                Har brukt og bruker Byron 20-20.

                Måtte bite i eplet og forsøke å gå tilbake til fabrikksinnstillinger, mao ca flush på tomgangsnål og 4!! turn på den store. Med 4 turn ville den ikke gå, og justerte etterhvert ned til ca 2 turn.(Har en 56 saito som går nydelig og passe fet på ca 1,5 turn)
                Gikk over tanken, byttet alle fuelledninger og messingrør. Sjekket alle skruer og bolter på motor - ingenting er løst.
                NÅ:
                - Den starter lett og går pent på tomgang, men får ikke opp turtallet på den.
                - Ved rolig pådrag får jeg ca halv gass før den hoster grusomt og "dør".
                - Forsøkte å leane/fete den store nåla uten at jeg merker stor forskjell, og blir den mikroskopisk bedre med et knepp den ene veien, så virker det som om den blir verre med et knepp til samme vei.
                - Har forsøkt å leane tomgangen med anbefalte 1/8 turn pr forsøk og totalt ca 3 turn inn uten merkbar forandring. Syntes 3 turn var mye, ikke sikker på om jeg vil tune mer inn!


                Noen som har tips - er fuelen feil? Kjører 56'n på den og den går nydelig, kjapp respons og meget bra drag.
                Har ikke sjekket ventilene etter at jeg fikk den til å gå - kanskje jeg burde sjekke dem igjen.
                Noen som har en 82 som kan fortelle hvor stor åpning det er på nål i gasser ved full gass?

                Sitter saito-plugg i den, sjekket at den gløder - har også forsøkt med en os F plugg - og det er ingen forskjell i resultat.

                En ting jeg kommer på mens jeg skriver er at jeg ikke har sjekket om trottlearmen sitter skikkelig inntil motor - forrige eier kan ha trukket armen ut før set-skruen er festet! Da blir "flush" på tomgangskrue en annen sak, om så er så går den altfor fet nå.

                Blir veldig glad for tips - har søkt litt i forumet uten å finne annet enn at en hadde trøbbel, men så "plutselig gikk den bra igjen.

                Og jeg burde ringe selger for tips, men det er lenge siden og jeg har ikke nummeret hans lengre.
                Last edited by Biggles; 25-09-07, 07:37. Reason: Komplettere info

                Comment


                • #9
                  Sjekket throttle-armen

                  ... og den er montert tight mot forgasser. Mao jeg regner med at ca "flush fabrikksinnstilling" er oppnådd med min justering.

                  Er meget mottagelig for tips ihht mitt forrige innlegg.

                  Comment

                  Working...
                  X