Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor gammel kan fuel bli ? (Og fortsatt brukes:)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor gammel kan fuel bli ? (Og fortsatt brukes:)

    Hei,

    Har noe fuel som har stått leeenge (10 + år). Kan den brukes eller må den kasseres ?

    Hva påvirker i så fall lagringsevnen ? Tar den til seg kondens ? eller blir oljen gammel eller hva ?

    Kan jeg gjøre skade om jeg bruke "gammel" fuel eller bare "virker" den ikke ?

    Kenneth Hempkins

  • #2
    Metanol er veldig hygroskopisk, dvs den tar til seg fuktighet, i tillegg så fordunster nitro så jeg ville nok ikke brukt den fuelen i fly/heli.
    Har du en nitrobil så kan du jo prøve den der?



    Comment


    • #3
      Hei

      Jeg har ikke hatt kjemi på skolen, så jeg har dermed ingen god forklaring. Det jeg fant ut var ihvertfall at gammel fuel ikke fungerer. Har den stått over 1 år så har det skjedd noe med den som gjør at motoren ikke starter. Hadde for litt siden en gammel dunk stående som jeg skulle prøve på et fly jeg hadde på hylla, og da startet den ikke, kjøpte ny fuel så startet den!

      Det var også flere i klubben som sa det samme som jeg fant ut så mener selv at gammel fuel ikke fungerer.
      Med Vennligst Hilsen
      Sondre Aabø
      www.aircam.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by heliro2r
        Metanol er veldig hygroskopisk, dvs den tar til seg fuktighet, i tillegg så fordunster nitro så jeg ville nok ikke brukt den fuelen i fly/heli.
        Har du en nitrobil så kan du jo prøve den der?
        Hmmm.....begynner å tråle nettbutikker etter nitro-bil nå .....


        Kenneth

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hempkins
          Hei,

          Har noe fuel som har stått leeenge (10 + år). Kan den brukes eller må den kasseres ?

          Hva påvirker i så fall lagringsevnen ? Tar den til seg kondens ? eller blir oljen gammel eller hva ?

          Kan jeg gjøre skade om jeg bruke "gammel" fuel eller bare "virker" den ikke ?

          Kenneth Hempkins
          tror du skal tømme den ut eller brenne den opp,har ikke villet brukt den jeg nei! det er som heliro2r skriver ,den trekker til seg fuktighet over tid.

          mvh geir
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment


          • #6
            Dette kommer an på om kanna har blitt lagret skikkelig. 10 år er lenge.... men man skal aldri si aldri

            Hvis kanna er full så er overflaten av fuel i kanna mindre og vil da trekke mindre fukt, det er også veldig viktig at den står mørkt.

            Det kommer mye an på hva slags fuel det er også, hvor bra olje osv.osv.

            Skal du bruke den til fly ville jeg ha prøvd den jeg, ikke i lufta men på bakken med minst en tank og hvis motoren går bra, throttler riktig og ikke går varm.... ja... da kan ikke jeg se noe problemer med å bruke den.

            En annen ting er jo at den fuelen som produseres i dag er av en helt annen kvalitet enn den som vi fløy med for 10-15 år siden, da spesielt oljen som er iblandet er mye bedre.
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

            Comment


            • #7
              Her kan du foresten lese litt hva guruene skriver om fuel og motorer

              http://www.jerofuel.no/index.php?opt...tpage&Itemid=1
              Christen
              http://jetsofnorway.com/

              Comment


              • #8
                Tja ...er vel ikke annet å gjøre enn å prøve da ? Har en 5-liters kanne med 5% fuel som er så å si full. Har stått i kjellerbod, tørt og og mørkt i romtemperatur.

                Så enten så starter det eller så er det vel bare å kassere ..

                Kenneth

                Comment


                • #9
                  Fuel er synd å kaste...
                  Tror det går bra å bruke den, men siden den "kan" være redusert så hadde jeg nok ikke hovret med flyet 20cm over bakken.

                  Men etter et vanlig motorstopp i lufta går det vel greit å få kjerra ned igjen.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TheBirg
                    ...Tror det går bra å bruke den, men siden den "kan" være redusert så hadde jeg nok ikke hovret med flyet 20cm over bakken....
                    Piloten er uansett ikke "hovre-kapabel" (Så lenge vi snakker om fly ja), så det er ingen fare !

                    Nåe bruker jeg fuel'en til å rengjøre en gammel motor ("bade" motor i fuel) så bruker jeg vel resten til å teste i benk. Virker det bra der så blir det kanskje en skvett igjen til å fly med og

                    Takker for gode råd, det er vel i bunn og grunn snakk om man "tar sjansen" eller ikke - det blir vel nesten opp til den enkelte pilot å vurdere tenker jeg ?

                    K.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hempkins

                      Takker for gode råd, det er vel i bunn og grunn snakk om man "tar sjansen" eller ikke - det blir vel nesten opp til den enkelte pilot å vurdere tenker jeg ?

                      K.
                      Helt riktig
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment

                      Working...
                      X