Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva bestemmer effekten på glow motor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva bestemmer effekten på glow motor?

    Er fersk i glow motor, men er ikke prinsippet stort sett det samme i alle forbrenningsmotorer? I såfall må det vel ha betydning på effekten om to like motorer, (se min tråd om SC 62 Size) har forskjellig størrelse på potteutløp og forgasser.
    Helt konkret:
    2 stk. SC 61 med OS #8 - 12x6 APC propell.
    Motor 1; Forgasser med større innv. diameter ned i motor, og større luftinntak, samt ca 5 mm større INNVENDIG ø på potteuløp enn motor 2.
    Vil motor 1 gi bedre effekt enn motor 2? Hvis ev. ikke, hvorfor?
    FlyRoger
    Spacewalker II

  • #2
    En motor trenger det hølet den trenger...et større "høl" gir ikke umiddelbart større effekt. Diameteren på venturien er satt utifra hvilke egenskaper man ønsker på motoren. På en flymotor som skal drive et bredt utvalg av fly, ønsker man godt dreimoment over et bredt register og god og sikker throttling. En motor med store "høl" er beregnet på maksuttak av hestekrefter i det øvre turtallsregister. Dette er selvsagt en overdreven forenkling av et komplekst tema men er i grove trekk en slags tommelfingerregel.

    På en 2-takter er det mange variabler som skal stemme for å få de egenskapene man ønsker. Port-timing, slaglengde, utforming av spylekanaler, resonansekammer, forgasserstørrelse/venturiediameter, etc.....

    Du kan gå utifra at begge motorene er satt opp med de "høla" som kreves for og ta ut de egenskapene man ønsker.
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      SÅ enkelt er det ikke.
      Det meste av endringer som gjøres, på modellmotorer og alt annet, er det vi, brukerene, som er årsaken til.
      Markedet skal ha noe nytt, nødvendigvs ikke alltid noe bedre.
      Så har vi produksjonen, som fabrikantene prøver å gjøre mer rasjonell og billigst mulig hele tiden. Uten ikke alltid nødvendigvis at produktet blir bedre.
      Motor nr 1 har en forgasser som trottler bedre, men som krever noe manuelt arbeid på (åpningen i sprederøret). Noe som koster tid og penger, og kan gi variasjoner fra motor til motor.
      Motor nr 2 har en forgasser som er raskere og billigere å produsere. Men den fungerer ikke så godt i mellomregisteret. Dette kan enkelt fikses ved å spisse siste millimeteren av tomgangsnåla.
      Motor nr 1 er konstruert til å yte maks av hva konstruksjonen (materialvalg, arbeidstid osv) tåler uten ekstra kostnader og uten særlig hensyn til lydnivå.
      Motor nr 2 er konstruert for å yte noe mer (noe som kan føre til rådebrudd eller lagerkrasj). Men grunnet lydrestriksjoner i enkelte land, så er eksosutløpet gjordt mindre. Dette kan selvsagt bores opp for å få økt effekten. Men da ryker for det første en evt garanti, og faren for motorkrasj øker enda mer.
      Dette litt kort og forenklet når det gjelder disse to motorene.
      Ikke noe problem å lage en motor som er både to og tre ganger så bra (effekt, trottling, stabilitet etc) som disse to, men det krever både mye dyrere materialer, bedre produksjonsutstyr og manuell bearbeiding.
      Men da blir motorene flere ganger så kostbare, og markedet som kjøper, tilsvarende mindre.
      Et eksempel på dette, er Jett engines som koster 3-4 ganger så mye som disse, selv kjøpt direkte fra produsent.

      olle

      Comment

      Working...
      X