Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken bensin motor er best?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken bensin motor er best?

    Skal til å rigge opp en 2,53m Matt Chapman cap580 nå. Skal ha en 100ccm motor. Og trenger tips fra noen med erfaring med bensin motorer. Komm med tips takk??




    mvh
    Svein Ola

  • #2
    Har ikke erfaring med bensin motorer. Men DA motorer skal vist være en klasse for seg Siden finnes ikke
    Mvh Jan Ulrik Opheim

    Comment


    • #3
      Hei.
      Dët er flere å velge mellom.
      3W 106ccm
      DA 100ccm
      3M Mintor 110ccm, italiensk fersking, har fått bra omtale
      3M Mintor 75 B2, om vekta på flyet er under 13 kg
      3W 80 XI, om vekta på flyet er under 13 kg
      MVVS 116ccm, yter veldig bra, er kanskje litt i overkant

      Alle disse er boxer motorer, utenom 3w 80 XI, som er 1 sylindret.
      Og jeg hadde ikke vært redd fpr å kjøpe en brukt motor, da disse motorene har en levetid på minst 2000 timer. Det er mange fly.
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Da

        Har en DA50 selv og er meget fornøyd. Kan absolutt anbefales, lette og sterke!
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Spør du hvilken som er best, får du ett svar pr. person som svarer....

          Jeg kan heller ikke hjelpe deg med hvem som er best, men 3W har ett godt navn, uten tvil. Jeg har en selv (50ccm) som er litt tung, men en råsterk motor, feilfri, og med seriøst mye grommere lyd enn mange andre 50ccm motorer. Noen mener det har med vekten på blokken å gjøre, så det er kanskje det jeg får igjen for litt vekt.

          Jeg holder på med en 2.50 vsp modell som mange putter inn 100ccm motor i. Jeg har "forsket" litt på saken og kommer til at hvor mye jeg enn ønsker meg en boxer, så blir det for mye piper og stasj. Jeg går for en ZDZ 80. Den yter tett oppunder mange 100ccm motorer, og veier det halve av en boxer.

          ZDZ har også et godt navn og skal være bra motorer.

          Lykke til!
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Dette blir nesten som å spørre om hvilken bil som er best.
            De fleste motorer rundt denne størrelsen på markedet i dag er ok.
            Sjekk heller litt grundigere rundt hvilket eksossystem som brukes, forgasseren og tenningsanlegget. Selve motoren er det sjelden noe feil med.

            Et riktig tunet (med rett mottrykk) og stort nok eksossystem er viktig for at motoren skal yte maximalt og få en stabil gange.

            En riktig dimensjonert forgasser for at motoren skal få korrekt tilførsel under alle turtall og forhold. Da trottler den også perfekt, og går stabilt på både tomgang, mellomgass og fullgass.

            Og til slutt. Et mer eller mindre idiotsikkert tenningsanlegg. Forsvinner gnisten, så stopper motoren tverrt.

            Det har visst seg at de til tider dyreste og mest populære motorene har hatt tenningsanlegg som ikke alltid er til å stole på.

            Og da kan det gå riktig ille med modellen. Det har gått noen dyre modeller grunnet sviktende tenning. Ref Fagernes 2007 plus sikkert flere andre lokale steder.

            olle

            Comment


            • #7
              Originally posted by olle
              Og til slutt. Et mer eller mindre idiotsikkert tenningsanlegg. Forsvinner gnisten, så stopper motoren tverrt.

              Det har visst seg at de til tider dyreste og mest populære motorene har hatt tenningsanlegg som ikke alltid er til å stole på.

              Og da kan det gå riktig ille med modellen. Det har gått noen dyre modeller grunnet sviktende tenning. Ref Fagernes 2007 plus sikkert flere andre lokale steder.

              olle
              Det finnes motorer som har magnettenning. På disse svikter aldri tenningssystemet.

              Mvh
              Kjell Aanvik

              Comment


              • #8
                Originally posted by olle
                Dette blir nesten som å spørre om hvilken bil som er best.
                De fleste motorer rundt denne størrelsen på markedet i dag er ok.
                Sjekk heller litt grundigere rundt hvilket eksossystem som brukes, forgasseren og tenningsanlegget. Selve motoren er det sjelden noe feil med.

                Et riktig tunet (med rett mottrykk) og stort nok eksossystem er viktig for at motoren skal yte maximalt og få en stabil gange.

                En riktig dimensjonert forgasser for at motoren skal få korrekt tilførsel under alle turtall og forhold. Da trottler den også perfekt, og går stabilt på både tomgang, mellomgass og fullgass.

                Og til slutt. Et mer eller mindre idiotsikkert tenningsanlegg. Forsvinner gnisten, så stopper motoren tverrt.

                Det har visst seg at de til tider dyreste og mest populære motorene har hatt tenningsanlegg som ikke alltid er til å stole på.

                Og da kan det gå riktig ille med modellen. Det har gått noen dyre modeller grunnet sviktende tenning. Ref Fagernes 2007 plus sikkert flere andre lokale steder.

                olle
                Er det 3W som sliter med tennings anleggene sine....?
                Og hva er problemet med dem?
                Svein-Tore Gundersen

                Graupner MC32 Hott V2
                Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                Sbach 342 DA 50
                3dhs Slick 89 Elektro
                Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                Retrojet 75 (Simjet 1910)
                Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                Byron Corsair

                Comment


                • #9
                  På Fagernes 2007 ANTAR jeg har det er snakk om Pål og det var vel en MOKI?

                  Jeg synest ikke man kan si at ett enkelt merke har spesielle problemer med tenningsanleggene sine, men heller at tenningsanlegg generelt kanskje er det svakeste leddet på en bensinmotor i dag?

                  Jeg har snakket med flere som har hatt gjentatte problemer med DA sine tenningsanlegg, jeg har vert gjennom 3-4 anlegg på min ROTO før den funket, og jeg prata litt med Erik Jensen på Fagernes og han var vel ikke direkte imponert over 3W sine anlegg.

                  Jeg vet at Walbro i tillegg til forgassere lager en del av disse anleggene og uten å vite konkret skulle det ikke overraske meg om en tenningsanlegg-produsent som leverer til flere motor-produsenter har vert inne i en dårlig periode.

                  Når det er sagt må ikke dette skremme noen bort fra bensinmotorer. Dette er unntaksvis og generelt mener jeg bensin motorer er mye mer pålitelige og lett å ha med å gjøre enn fuel.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    her er det manga meninger og svar ,men jeg skal ikke anbefale eller ikke .
                    men det er mange gode motorer der ute,men jeg valgte 3w og er godt fornøyd med di(har 2 stk og en zenoha),
                    men dette er som olle skriver om å anbefale en bil,men den gangen jeg gikk til innkjøp av 3w var det for att mange av di jeg kjente hadde det.
                    men tror nokk att di fleste duger.

                    mvh geir
                    Mvh Geir Mogstad
                    ---------------------------------------
                    slapp av det kommer helt sikkert ned!

                    Comment


                    • #11
                      Skulle jeg kjøpt noe bensinmotor i dag så hadde valget falt på 3W. Kvalitetsmessig så er dagens bensinmotorer stort sett lik, jeg har ikke hørt om en motor det ikke har vært tull med, virker som at de problemene som folk sliter med er det samme på alle merkene, stort sett akkurat som fuelmotorer og regulatorer til elektro. Noe av dette er kanskje brukerfeil, tenningsanleggene som svikter er kanskje vårt klima som forårsaker, det er visst nesten ikke noe reklamasjoner på dette i varmere strøk..... jaja...ikke vet jeg, skal vel lages billigst mulig og da er det vel nesten garrantert feil på noen vil jeg tro.

                      Vi må ikke glemme at tilogmed romferga detter ned en gang iblandt og da blir det litt mye å forlange at en liten modellmotor av et samlebånd på tusenvis ikke skulle feile en gang i blandt....

                      Grunnen til at jeg ville valgt 3W er etter som jeg kan se den billigste motoren i norge for tiden. Velger man CS serien så blir den litt dyrere. Eller så kan man velge den man syns er finest å se på da
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stg
                        Er det 3W som sliter med tennings anleggene sine....?
                        Og hva er problemet med dem?
                        Det stemmer
                        Dem slutter bare plutselig å virke....
                        Lars Petter Nesse

                        Votec 322 40% 3W170cs
                        Extra 330 40% 3W212cs

                        Comment


                        • #13
                          Å konstruere en luftkjølt totakt bensinmotor som fungerer, er ikke noe problem i dag.
                          Det "kruttet" er funnet opp for lenge siden på motorsager, plenklippere, mopeder, motorsykler osv
                          Selv om selve motorkonstruksjonen kan variere noe fra merke til merke, så er det heller sjelden at denne volder noen noe problem.
                          Det som kan utgjøre en forskjell, på en totakter, er eksosanlegget. Et riktig dimensjonert tunet anlegg kontra en enkel "pittspotte" kan utgjøre en vesentlig forskjell både på stabilitet og ytelse.
                          Siden de fleste ser ut til å benytte samme produsent (Walbro) både på forgasser og tenningsanlegg, så er det ikke så rart at nykker og problemer knyttet til disse delene også går igjen hos de fleste merkene.
                          Nå finnes det heldigvis de som produserer alt selv også, spesialtilpasset deres egen konstruksjon.
                          Da er det også lettere å finne ut av ting som oppstår, når man slipper å forholde seg til enheter laget flere produsenter.
                          Man kan gjerne si at motorprodusentene bør ha inngående kjennskap til de innkjøpte ferdigkomponenter de benytter i sin produksjon. Men det har desverre ikke alltid vist seg å holde stikk.

                          olle

                          Comment

                          Working...
                          X