Announcement

Collapse
No announcement yet.

ys motor oversvømmes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ys motor oversvømmes

    har kjøpt meg 1 ys 140limited som jeg sliter veldig med! når den går så den vel egentlig bare greit på halv gass eller mer i en kort stund. det spruter i fra gasseren så motoren blir jo ikke akkurat delikat. men det største prob. er når den har stoppet, da renner det mye av gasser,motor og potte blir overfylt. ja jeg har sluppet trykket også. kan noen hjelpe? (angrer på at jeg byttet os`n) hilsen yak med ys 140l.

  • #2
    Du må nok spesifisere mer hvis du skal ha håp om å få hjelp med en YS.
    Er motoren skrudd (justert) på?
    Har du kjøpt den brukt?
    Hvis du har kjøpt den ny, hvorfor ikke spørre selger?
    En ny YS skal IKKE skrues på, annet enn hovednåla, før den er startet og rimelig innkjørt.
    Det følger normalt med manual til motoren som beskriver dette grundig.

    olle

    Comment


    • #3
      Er motoren brukt eller ny? er den ny må du kontakte butikken du kjøpte den.

      Har vært lite borti disse motorene men er det ikke en sånn enveisventil mellom tanken og bunnkassa? kan det være noe galt med denne?

      Skal vel være sånn at når du tar av slangen på tanken og blåser der så skal det være tett den veien og åpent når du blåser fra den enden som sitter på motoren.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Christen
        Er motoren brukt eller ny? er den ny må du kontakte butikken du kjøpte den.

        Har vært lite borti disse motorene men er det ikke en sånn enveisventil mellom tanken og bunnkassa? kan det være noe galt med denne?

        Skal vel være sånn at når du tar av slangen på tanken og blåser der så skal det være tett den veien og åpent når du blåser fra den enden som sitter på motoren.
        motor er kjøpt brukt, men vært på service hos ys for en tid siden.forrige eier har flydd den rett før jeg kjøpte den. motoren virker veldig bra.ikke noe slarkeri!

        Comment


        • #5
          Ok, er det en sånn enveisventil der da?
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            ja er en enveisventil der.sitter på trykksiden og slipper igjennom fra motor til tank.

            Comment


            • #7
              Nåja, store ord og....
              På service hos YS? Hvor er det? YS holder til i Japan. Har aldri hørt at motorene kan sendes på "service" dit?
              Her skinner det igjennom at man ikke helt skjønner hva man holder på med.
              En YS må kobles opp og behandles 100% i henhold til manualen. Hvis ikke fungerer den ikke.
              Kjøper man en brukt YS, så må man vite nøyaktig hvordan den er behandlet av tidligere eier.
              Det er en selvfølge at den må kobles opp med enveisventil. Det står i manualen. Og den svikter sjelden.
              Reguleringsskruen på pumpa må IKKE være skrudd på, og stå innstillt i henhold til manualen. Er motoren lagret over litt tid, må ofte pumpa rengjøres, da gammel størknet olje hindrer membranen i å fungere godt nok. Et typisk tegn er at den henger med kun opp til halv gass. Da nytter det lite å justere noe som helst før den er renset.
              Når en YS trøbler er det som oftes at den ikke er rett oppkoblet med enveisventil, eller at pumpejusteringsskruen er skrudd på, eller at membranen er blitt mindre fleksibel grunnet et belegg av gammel olje.
              Så må selvsagt tomgangsskrue og hovednål stå korrekt innstillt, som også gjelder alle typer motorer
              Ny plugg og korrekte ventilklaringer gjør heller ikke ting verre

              olle

              Comment


              • #8
                Hei
                Disse eldre YS'ene har i og for seg ingen fuelpumpe (de nyere DZ-motorene har pumpe på støtstangen til innsugsventilen), men kjører bunnkassetrykk inn på tanken (blåser den opp) og så sitter det en regulator som justerer ned til korrekt trykk på fuelen. Regulatoren er justerbar, på noen motorer brukes denne til å justere tomgangen. Inne i regulatoren er det to biter av silikon, selve membranen i regulatoren og en bit som kalles 'plunger' som fungerer som ventil (styrt av membranen) ifm regulatoren. Disse to bitene bør alle som flyr med YS ha i reserve, for dersom ting ikke fungerer (men tanktrykket er OK) er først bud å bytte disse to bitene. Pass på å sette regulatorhuset på plass riktig veg, eller skifter slangene funksjon!
                Over tid mister silikon-bitene fasongen og regulatoren blir helt tullete. Det er også viktig å være forsiktig med lay-up olje på YS'er, for dersom det benyttes mineralsk olje og den kommer i kontakt med disse silikon-bitene så mister de helt fasongen (putt en bit fuelslange i bensin og se hva som skjer). Grunn-innstillingen på regulatoren er at den skal stå flush med regulator-huset.
                Gunstig lay-up olje finner du her : http://www.pspec.com/details.asp?ProdID=40&category=7
                Manual til en FZ 140 finner du her : 404 Not Found
                Ola
                Last edited by ofremmi; 28-07-07, 21:19.
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #9
                  Beklager begrepsforvirringen.
                  Rett betegnelse på "pumpa", er selvsagt regulator.
                  Lett å bli litt forvirret når "alle" til daglig kaller den pumpe.
                  Det er selvsagt bare DZ modellene som har pumpe.
                  Men, som "ofremmi" også bekrefter, så ligger nok spøkelset på lur i regulatoren

                  olle

                  Comment


                  • #10
                    takk takk.da sjekker vi det.fint å høre at det ikke behøver å være så alvorlig. anders

                    Comment

                    Working...
                    X