Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC 91 Firetakter. Hvor varm, og hvor mye ut på high speed nålen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SC 91 Firetakter. Hvor varm, og hvor mye ut på high speed nålen?

    Har akkurat kjøpt meg Cessna Cardinal 177 on floats, med en SC 91 motor. I brukanvisningen står det at jeg skal kjøre den inn på minst 5 runder ut på high speed nålen, mens i en annen bruksanvisning jeg fant på nett, står det 2,5.

    Bruksanvisningen som fulgte med var særdeles dårlig, og tok ikke for seg den spesielle motoren, kun generellt om 2 taktere og 4 taktere.

    Spørsmål 1:
    Hvor mange turns er ca ok for innkjøring av denne motor (og hvor mane er ca riktig ved innkjørt motor).

    Spørsmål 2:
    Omtrent hvor varm blir denne motoren ? Skal man kunne holde på den uten å "brenne" seg, eller blir den varmere ?

  • #2
    ...5 turns hørtes mye ut. Først og fremst må motoren gå. Tror nesten ikke du får motoren til å gå men så mange turn men prøv...
    Når du har fått start på motoren, hører og ser du fort om den vil gå eller ikke. Poenget er at den går rikt og at den ikke er under høy belastning...2 tørn eller 5...
    At den ryker (ut av potta) og søler godt med olje (ut av potta) er bra tegn.

    Ang temp så skal du kunne ta på den uten og brenne deg, men ikke holde på den. Potta blir veldig varm, så ikke bruk den som referanse.

    ...men for all del: Står det 5 turn i manualen så begynn med det. Så slipper du og bløffe forhandler i en ev. reklamasjon.

    Men motoren må som sagt gå greit, uassistert, under innkjøring.
    Ta deg god tid og kjør igjennom en del tanker til du merker at den "slipper".
    Lav og stødig tomgang er en fin pekepinn på innkjørt motor
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      Originally posted by Lumbajack
      ...5 turns hørtes mye ut. Først og fremst må motoren gå. Tror nesten ikke du får motoren til å gå men så mange turn men prøv...
      Når du har fått start på motoren, hører og ser du fort om den vil gå eller ikke. Poenget er at den går rikt og at den ikke er under høy belastning...2 tørn eller 5...
      At den ryker (ut av potta) og søler godt med olje (ut av potta) er bra tegn.

      Ang temp så skal du kunne ta på den uten og brenne deg, men ikke holde på den. Potta blir veldig varm, så ikke bruk den som referanse.

      ...men for all del: Står det 5 turn i manualen så begynn med det. Så slipper du og bløffe forhandler i en ev. reklamasjon.

      Men motoren må som sagt gå greit, uassistert, under innkjøring.
      Ta deg god tid og kjør igjennom en del tanker til du merker at den "slipper".
      Lav og stødig tomgang er en fin pekepinn på innkjørt motor
      Startet den på ca 3 turn ut, og skrudde opp til ca 5. Den gikk da, og spyttet olje som fy. Ble ikke så varm, men etter å ha kjørt noen tanker, begynte jeg å skru til (var da inne på ca 2 turns), og da ble den såpass varm at jeg ikke kunne holde på den særlig lenge (men et par sekunder gikk bra).
      Motoren gikk ganske fint på tomgang, og kom raskt når jeg raskt ga full gass, men hører at den fortsatt ikke holder helt jevnt turtall, så skal kansje kjøre noen tanker til.
      Takker for svaret. Tyder på at jeg ikke er helt "far out"

      Comment


      • #4
        ...høres ut som om du er trygt innenfor.
        Tror de fleste vil mene at SC/ASP/Magnum trenger litt ekstra pusling og godsnakk for å trives. Opplevde også dette med ujevnt turtall under innkjøring, men det ble gradvis bedre.
        Tolmodig innkjøring øker levelengden og ikke minst brukervennligheten.
        ...noe må'n vel 'betale' når motoren er billigere enn OS
        Mvh

        Olav Lund

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lumbajack
          ...høres ut som om du er trygt innenfor.
          Tror de fleste vil mene at SC/ASP/Magnum trenger litt ekstra pusling og godsnakk for å trives. Opplevde også dette med ujevnt turtall under innkjøring, men det ble gradvis bedre.
          Tolmodig innkjøring øker levelengden og ikke minst brukervennligheten.
          ...noe må'n vel 'betale' når motoren er billigere enn OS
          Trenger nok noe mer innkjøring ja. Merket en betydlig økning i kompresjonen etter noen tanker. Overraskende mye synes jeg, så litt mer innkjøring skader nok ikke, men tror jeg tar det i luften. Må bare stille tomgangen ørlite grann høyere. Skulle egentlig flydd i helgen, men pga litt mye vind, så ble det ikke noe. Kan bli spennende å prøve igjen etter 10 år. Da var hver landing der jeg ikke trengte å lime, en god landing. Blir jo enda litt mer spennende med sjøfly

          Comment

          Working...
          X