Announcement

Collapse
No announcement yet.

Søl fra 4-takt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Søl fra 4-takt

    Har nettopp kjøpt en SC 1.80 4-taktsmotor. Denne er montert inverted og går helt fint. Er fremdeles under innkjøring, men montert i flyet. Opplever at det skvetter fuel ut fra innsuget som jo nå står pekende oppover. Er dette normalt? Tenker på å sette på en slange eller rør som vinkler innsuget 180 grader slik at evt. søl detter ut av cowlingen - er det noe problemer med dette i tilfelle?
    Nå kjører jeg den rikt pga. innkjøringa - er dette kanskje kun et problem pga. dette?
    Erlend Moen
    Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

  • #2
    Den søler vel litt ekstra når den går rikt under innkøringa.
    Hvordan ligger forgasseren i forhold til tanken? Vær litt forsiktig med starteren når motoren ligger på hue. Hvis tanken ligger under 'vannlinja' til tanken kan det dryppe fuel inn i forbrenningskammeret og du får hydrolock og kan skade veiv og råde. Snurr propellen noen runder for hånd før du setter bortpå starteren.
    Har ingen erfaring med dette men hvis jeg skulle sette på et slikt 180 graders bend så hadde jeg prøvd rør med 1,5 x diameteren på forgasseråpningen for og minimere motstand for gjennomstrømming.

    Litt avhengig av hvordan du opplever det og kjøre motoren opp-ned så anbefaler jeg å bruke Uni-flow-system i tanken din.
    Har montert dette i en Mustang med invertert motor og det fungerer helt kanonbra.
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      Originally posted by Lumbajack
      Litt avhengig av hvordan du opplever det og kjøre motoren opp-ned så anbefaler jeg å bruke Uni-flow-system i tanken din.
      Har montert dette i en Mustang med invertert motor og det fungerer helt kanonbra.
      Interessant - arkivert under "lure ting"...

      Nå har jeg installert en "Intelligent Glow"-sak (http://www.southhertsmodels.co.uk/IGs.htm) som gjør at den throttler svært fint generelt sett, har dog igjen å teste den i lufta. Har plassert tanken slik det skal gjøres med tanke på inverted montering, så jeg får prøve først slik den er nå, og så se det an. Dette er en Cub, så det blir ikke mye akro-sprell med den...
      Erlend Moen
      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

      Comment


      • #4
        Trakt på forgasseren hjelper godt, Saito har dette som standard på sin 180. Jeg lagde noe tilsvarende på en mvvs 144 boxer jeg hadde, og det hjalp godt mot det sølet den lagde.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Christen
          Trakt på forgasseren hjelper godt, Saito har dette som standard på sin 180. Jeg lagde noe tilsvarende på en mvvs 144 boxer jeg hadde, og det hjalp godt mot det sølet den lagde.
          Har du en beskrivelse av hvordan du gjorde dette, evt. et bilde?
          Erlend Moen
          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

          Comment


          • #6
            På den mvvs`n satt det en walbro forgasser så der dreide jeg meg en trakt i ALU som jeg skrudde fast. På motoren din kan du prøve en slangebit som passer rundt forgasserhalsen, du kan prøve en lengde på 3cm. Griser den fortsatt kan du prøve lenger slange, men jeg tror 3cm burde gjøre susen. Slangen stripser du bare fast, husk å gjør skikkelig rent først da sitter det godt. Slangen kan være i silicon eller PVC, sistnevnte sitter best. Jeg har ikke prøvd andre materialer.
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lumbajack
              Hvis tanken ligger under 'vannlinja' til tanken...??
              ...jisess!!
              ...dere skjønte sikkert hva jeg mente...det skulle jo stå: Hvis FORGASSEREN ligger under 'vannlinja' til TANKEN....

              Det er jo hele poenget med referansen til Uni-Flow-systemet. Den opphever jo hevert-effekten...

              ...sorry
              Mvh

              Olav Lund

              Comment

              Working...
              X