Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare si brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Jeg har rustfritt lager på os 140.. Fungerer aldeles upåklagelig!
Men.... At lagerene ruster masse har ofte en sammenheng med typen fuel...
(Uten å starte en fuel-type krig!)
Tenkjer du på mengda nitro då, eller er det olje typen som skiller fuel typane?
Har nettop demontert Saito 82 for skifting av lager(etter kræsj), var overraska over kor mykje rust det var på særleg det store lageret, spesielt sidan motoren vart starta første gong for kun 4 veker sidan, den har kun godt ei kanne JeRo 15/15(80% synt-20%castor) +at eg tilsatte ytterigare 3-4% castor.
Trudde castor olja beskytta betre mot rust enn det syntetisk olje gjer, sidan den lager ein sterkare/meir varig film på flater den kjem i kontakt med?..eller er det andre forhold som spelar inn?
Stort sett rusta som tar knekken på mine lagre, lenge før de egnetlig er utslitt.
Ennå til at jeg kjører dem "tørre" og har i dem litt layup olje.
Dett er et omdiskutert tema, og mulig jeg får på pukkelen nå, men min personlige erfaring fra 15 år som modellflyger er at "tørrkjøring" som du beskriver er i beste fall bortkastet og i værste fall gjør ting værre. NB! Jeg forteller om MIN og andre klubbvenners erfaring. Dette er ikke teorier om hygroskopisk metanol, sur nitro osv....(som i og for seg høres fornuftig ut).
Kjørte tørr og satte inn med olje kanskje de første par årene jeg holdt på med modellfly. Så bestemte jeg meg for nærmest som et eksperiment å droppe denne prosedyren. Dvs. kun stoppe motoren med throttle etter endt flyging, og that's it. Og dette har jeg fortsatt med i alle år etterpå uten noe som helst problem med rust.
Kan nevne et eksempel med en motor jeg kræsjet (altså bråstopp, ikke noe tomkjøring og som da ble lagt rett i en rå kjeller og ble liggende i to år. Før den da skulle brukes igjen tok jeg den opp for å inspisere lagerne. Absolutt NULL rust. En annen i klubben med samme motor byttet lagre halveis ut i første sesong pga. rust, og måtte bytte neste sesong også....og han pleide å kjøre tom og sette inn med olje.
En annen i klubben gjorde også tilsvarende eksperiment med et 30-size helikopter. Husker ikke nøyaktig, men mener han fløy ca. 150 turer fordelt over flere sesonger. Helikopteret stod deretter et år eller to uten å bli brukt. Ble tatt frem igjen og går like fint. Ingen antydning til rust.
Edit: Jeg har opp igjennom tiden hatt TO tilfeller av rust i lagre. Det ene var en motor som var ca. 1 uke gammel før lagrene tok kvelden pga. mye rust (dvs. rusten må ha vært der allerede når den kom ut av butikken. Fikk ny på garanti). Det andre tilfellet er en motor brukt 3-4 sesonger i sjøfly og har vært druknet i vann noen ganger. Kan nevnes at dette er den eneste motoren som jeg har som faktisk alltid kjøres tom og settes inn med lay-up olje.
Interessangt.
Skulle vore spennande å høyra kva fuel/olje som er brukt i dei tilfella der rust er opplevd som eit problem.
dersom mange nok deler sine erfaringer på dette området er kansje mogeleg å sjå samanhengar?........(eller..hehe... begynner sterke føleser å gjera seg gjedande no?)
Eg fann iallefall som sagt rust i min Saito etter 4 vekers bruk og ei kanna grøn 15/15 JeRo med ca3-4% ekstera castor
Ja det er litt "farlig" å begynne å diskutere fueltyper. Nærmest religion det der.
Tidligere brukte jeg JeRo med aerosave olje (15/15). Ingen problemer egentlig. Bortsett fra at Aerosave-oljen er litt tykk (høy viskositet) og dermed legger igjen en seig oljefilm på modellen. Værst vinterstid.
Nå bruker jeg ModellRacingFuel (15/15). Heller ingen problemer. Har brukt denne siden den kom på markedet (5-6 år??). Opplever mye "renere" eksos (helt klar olje) og lettere å tørke av pga. oljen er tynnere.
Edit:
-Helikoptermotoren som gikk i årevis uten trøbbel (nevnt i tidligere post) gikk på CoolPower. Usikker på type, nitromengde osv.
Så bestemte jeg meg for nærmest som et eksperiment å droppe denne prosedyren. Dvs. kun stoppe motoren med throttle etter endt flyging, og that's it. Og dette har jeg fortsatt med i alle år etterpå uten noe som helst problem med rust.
Jeg har akkurat samme erfaring som deg, stopper motoren og ferdig, ingen tørrkjøring og heller ingen after run olje = ingen rust.
Morten
- Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
- Skymaster Hawk m/ATJ220SV
- Krill Avanti S m/ATJ220SV
- Eurofighter m/Behotec 180 Gold
Dette har jeg begynt med også, jeg har til nå hatt masse broblemer med rust og kom jo til å tenke på at når man kjører motoren tørr etter endt tur så blir jo også det som er tilsatt fuelen for å forhindre rust borte.
Det er stor forskjell på fuelen når det gjelder dette også da, jeg skal ikke nevne merket.... men den fuelen jeg har kjørt inn min nye Saito 60 twin med må jo være dårlig... kjørt inn 10 tanker og flydd to, motoren er full av rust innvendig!
Jeg har rustfritt lager på os 140.. Fungerer aldeles upåklagelig!
Hehe. jeg flyr modellracingfuel 15/15. Det er i en 2 år gammel ASP
46 jeg har byttet baklageret i, kjøpte et standard SKF lager, så får se hvor lenge det varer. Når det er sagt, har jeg en OS91SZH som kjører samme fuel og står lagret i samme miljø, og er får samme kjøre/stoppe prosedyrer.. men finnes ikke så mye som en rustflekk i den motoren. Så har kanskje litt med kvaliteten på maskineriet å gjøre.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment