Unconfigured Ad

Collapse

Lagerbytte på Saito82

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ludo
    • Mar 2007
    • 190

    #1

    Lagerbytte på Saito82

    Må desverre bytta lager allerede etter ein kræsj, og lurer på om nokon har ein smart/enkel måte å sikra at kamakslingen kommer i rett posisjon i forhold til veiven igjen ved montering? Har ikkje demontert motoren enda men har fundert litt på dette...........
    Med det same, det skulle vel ikkje vera nokon som hugsar dimensjonen på desse lagera i hodet?
    Tenkjer å bestilla nye lager frå "Skandinavisk Miniatyr Kulelager as" i Molde, (Det er vist ingen som lagerfører Saito deler her på berget lenger)
    Ellers så vil eg setja pris på alle gode råd og tips frå frå andre "RC-reparatørar".
    Hans-Olav Malkenes
    Kalveid
    5419 Fitjar
    hansolavm@gmail.com

    Fitjar Modellflyklubb
  • Biggles
    • Mar 2006
    • 238

    #2
    Lager

    Regner med at "Molde" har dimensjonene - mener det var der jeg kjøpte/fikk dimensjonene til min 56 saito(søk på saito i forumet).

    Når stempelet er på topp, og begge ventilene er åpne så skal prikken på kamakslingen være "klokken seks".

    Comment

    • Ludo
      • Mar 2007
      • 190

      #3
      Aha, "prikken" kan eg kanskje sjå frå veivhuset då?.. eller må eg demontera kam-huset også?

      "Molde" hadde dim på mange av saito motorane, men ikkje på 82èn, men det er jo forsåvidt enkelt å måla med skyvelær, dei gamle må jo ut allikavel!

      PS!....Var vist litt rask med å påstå at ingen her "heima" forhandlar Saito lenger, Ser ut til at RC-Flight.com har ein del av både motorer og deler på lager.
      Hans-Olav Malkenes
      Kalveid
      5419 Fitjar
      hansolavm@gmail.com

      Fitjar Modellflyklubb

      Comment

      • -GAS-
        • Jun 2007
        • 1323

        #4
        Originally posted by hansolavm@gmail.com

        PS!....Var vist litt rask med å påstå at ingen her "heima" forhandlar Saito lenger, Ser ut til at RC-Flight.com har ein del av både motorer og deler på lager.
        Rc-flight og Elefun forhandler Saito i Norge
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment

        • Ludo
          • Mar 2007
          • 190

          #5
          Originally posted by Christen
          Rc-flight og Elefun forhandler Saito i Norge

          Elefun sin importør av Saito har kuta ut dette merket, Elefun er derfor ute av bildet i denne sammenheng, i allefall foreløbig(dette iflg Elefun sjølv i mai), det samme ser ut til å gjelda dei aller fleste andre som forhandla Saito også(Rotorsport, ARF Modellfly & RC Modeller osv.)
          .........Desverre.........
          Hans-Olav Malkenes
          Kalveid
          5419 Fitjar
          hansolavm@gmail.com

          Fitjar Modellflyklubb

          Comment

          • Biggles
            • Mar 2006
            • 238

            #6
            Elefun..

            ..har sluttet med saito, stemmer det. Fikk dette på mail fra dem på vårparten når jeg var ute etter lager. Ring/mail og spør på konkrete ting, men jeg skjønte det slik at de selger ut det de har - så er det over for denne gang. Rc-flight har noe inne og har en form for hurtig-leverings-avtale.

            Du må uansett plukke motoren i deler... Og "prikken" ser du i "kamhuset". Ta på deg hansker, og varm opp motorhuset(pent og forsiktig) med varmepistol - da trykker du lett lagrene ut/inn med feks en pinne eller bakenden på en skrutrekker.

            Comment

            • Ludo
              • Mar 2007
              • 190

              #7
              Originally posted by Biggles
              ..har sluttet med saito, stemmer det. Fikk dette på mail fra dem på vårparten når jeg var ute etter lager. Ring/mail og spør på konkrete ting, men jeg skjønte det slik at de selger ut det de har - så er det over for denne gang. Rc-flight har noe inne og har en form for hurtig-leverings-avtale.

              Du må uansett plukke motoren i deler... Og "prikken" ser du i "kamhuset". Ta på deg hansker, og varm opp motorhuset(pent og forsiktig) med varmepistol - da trykker du lett lagrene ut/inn med feks en pinne eller bakenden på en skrutrekker.


              Skjønnar du har gjort dette før, kjem sikkert tilbake med fleire spørmal undervegs, takk så langt!
              Hans-Olav Malkenes
              Kalveid
              5419 Fitjar
              hansolavm@gmail.com

              Fitjar Modellflyklubb

              Comment

              • BigEz
                • Nov 2005
                • 107

                #8
                I motormanualen står det en beskrivelse av hvordan du "justerer" motoren etter å hatt ute akslingen. Motormanualen kan lastes ned på www.saitoengines.com

                I følge denne manualen har FA 82 og FA 91 samme motorlager, og jeg bestilte lager til 91 motoren fra SMK i Molde, og hadde lagrene i posten dagen etter.
                Liten høyvinget trainer - SC 15
                ARC Beaver on floats - Saito 82
                Goldberg Ultimate - OS 120

                Comment

                • alf-gunnar
                  • Jul 2002
                  • 11

                  #9
                  Front: R6-2RS
                  Rear: 6902 (samme som på OS FX .40+46+50, ASP m.fl.)

                  42,- kroner + frakt fra RC bearings for komplett sett

                  De har og rustfrie og keramiske lagre til SVÆRT hyggelige priser, og leverer kjapt.

                  @lf G

                  Comment

                  • alf-gunnar
                    • Jul 2002
                    • 11

                    #10
                    En kanskje bedre metode for å få ut kulelagrene av motoren, er å varme opp hele motoren i stekovn i 10 - 15 minutter (gjerne på varmluft )

                    Slå forsiktig bakenden av motoren (uten baklokk) mot f.eks. ei korkplate.
                    Ett bestemt slag er nok, og lagret popper ut.
                    Husk å slå plant mot underlaget.
                    Forlager kan presses ut med motorakslingen påmontert mutter.
                    Bruk hansker, så slipper du svimerker på puselankene

                    Har brukt denne metoden selv på flere motorer (2 takt, riktignok)

                    Etter rengjøring varmes motoren opp på samme måte før de nye lagrene settes på plass, frontlager først (påmontert akslingen, denne gang uten mutter), og vendt slik at det står riktig vei når det er på plass.
                    Baklager settes på motorakslingen, og føres inn i motoren, og presses på plass med tomelen mot akslingen.

                    @lf G

                    Comment

                    • Ludo
                      • Mar 2007
                      • 190

                      #11
                      Originally posted by BigEz
                      I motormanualen står det en beskrivelse av hvordan du "justerer" motoren etter å hatt ute akslingen. Motormanualen kan lastes ned på www.saitoengines.com

                      I følge denne manualen har FA 82 og FA 91 samme motorlager, og jeg bestilte lager til 91 motoren fra SMK i Molde, og hadde lagrene i posten dagen etter.

                      Kunne ikkje finna "motormanualen" her,(er sikkert elendig til å leita)
                      Hans-Olav Malkenes
                      Kalveid
                      5419 Fitjar
                      hansolavm@gmail.com

                      Fitjar Modellflyklubb

                      Comment

                      • alf-gunnar
                        • Jul 2002
                        • 11

                        #12


                        @lf G

                        Comment

                        • Ludo
                          • Mar 2007
                          • 190

                          #13
                          Der var manualen ja, supert
                          Hans-Olav Malkenes
                          Kalveid
                          5419 Fitjar
                          hansolavm@gmail.com

                          Fitjar Modellflyklubb

                          Comment

                          • Ludo
                            • Mar 2007
                            • 190

                            #14
                            Det gjekk jo veldig greit å få ut dei gamle lagra, så no er det å venta til dei nye kommer i posten!
                            Ser ut som det skal gå greit å få veiven i rett "tann" igjen utan å løysa cam-huset.
                            Men det er jo ingen pakning mellom sylinder og veivhus!!!!!!! vil det vera ein ide og ha på litt "flytande" pakning her, eller skal det gå greit å få det tett utan?
                            Litt vanskeleg å vita kor mykje ei skal teita desse skruane (på sylinderen)?
                            Men litt olje på gjengene og forsiktig etter-teiting på varm motor er kankje rett måte...eller??
                            Hans-Olav Malkenes
                            Kalveid
                            5419 Fitjar
                            hansolavm@gmail.com

                            Fitjar Modellflyklubb

                            Comment

                            • Biggles
                              • Mar 2006
                              • 238

                              #15
                              Få pakninger på Saito

                              Det er merkelig få pakninger på Saito - jeg har ikke gjort annet enn å tørke rent og kryss-tighte. Lekker ikke, og ikke problemer med komp.

                              Comment

                              Working...