Unconfigured Ad

Collapse

zenoah 62

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fireblade1000
    • Sep 2005
    • 43

zenoah 62

Har kjøpt fly med zenoah 62 med magnet tenning, og spm er:
    1: Noen som vet om det er stor forskjell på motoren med elektronisk tenning
    kontra magnet tenning som jeg har?
    2: Er easy-start en fordel og ha? Eller starter magnet tenning utgaven lett
    uten? ( har ikke startet min enda)

Andre erfaringer med denne motoren som kan være til nytte for meg selv
    og andre mottas med takk.

Mvh Arild T
    Hangar9 33% Extra ZDZ80
    Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
    ESM Katana 2m Roto 35vi
    Funtana S40 OS70Surpass
    Fliton Edge540 Saito 100fa
    Pc9 Roulette SC61
    Calmato sport magnum 46
    Mini Funtana børsteløs
    Proxima seilfly fra Griffin
    Aerofly sim
    Futaba 9C Super
    http://www.arildtagestad.com/
  • Eureka
    Forhandler
    • Aug 2002
    • 764

Originally posted by Fireblade1000
    Har kjøpt fly med zenoah 62 med magnet tenning, og spm er:
    1: Noen som vet om det er stor forskjell på motoren med elektronisk tenning
    kontra magnet tenning som jeg har?
    2: Er easy-start en fordel og ha? Eller starter magnet tenning utgaven lett
    uten? ( har ikke startet min enda)

Andre erfaringer med denne motoren som kan være til nytte for meg selv
    og andre mottas med takk.

Mvh Arild T
    Fordelen med magnettenning er at du får 100% pålitelighet.
    Du har mye færre komponenter som kan svikte og du er uavhengig av batterier eller andre strømkilder.
    Ulempen er at den er noe tyngre, men slett ikke så mye tyngre som man kunne tro.
    Med tenningsmodul, bryter og batteripakke så er ikke motorer med elektronisk tenning så mye lettere.
    I tillegg trenger ikke motoren selskap av like mye bly som lettere motorer.

Easystart gjør motoren ennå litt enklere å starte.
    Opprinnelig ble Easystart utviklet slik at engstelige tyskere skulle slippe å sveive så hardt på sine ZG80 boxermotorer. En "bieffekt" er at den også passer på ZG45 og ZG62.
    Easystarten leverer strøm, da trenger du ikke å svinge propellen like langt rundt for å få magnetene til å generere strøm. I tillegg forskyver den tenningstidspunktet til TDC, da risikerer du ikke at motoren slår tilbake uansett hvor mager blanding den har.

Kjell Aanvik

Comment

• Guest

#3 Unapproved
      eureka gir deg bra svar. tenkte bare å dele min start-teknikk med deg.jeg har easy-start på min 45,men bruker den ikke. har en sterk håndstarter som jeg setter på spinner`n og gir propellen en liten dytt. starter tvert.

Comment

• extracap
        • Feb 2006
        • 556

jeg har en maken motor ,du trenger ikke noe easy start eller starter for å starte den!
        bare vær nøye når du setter på propellen,slik att den begynner å ta ca kl 11:00.(compresjonen) gjør du det så er det bare å flikke den over og det er det !!
        jeg gjør følgende :
        1. ha på choke
        2. gi full gass
        3. flikk den over til den tender(ca 2-4 ganger)
        4. ha av choken
        5. ha på ca 1/3 gas(få noen til å holde modellen)
        6. flikk til den starter(ca 2-4 ganger og den går)
        kanon bra moter du har der!
        og trenger du en easy starter kan du kjøpe min ,men jeg tror du ikke trenger det . men det er litt teknikk med den flikken

mvh geir
        Mvh Geir Mogstad
        ---------------------------------------
        slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Eagle
          • Jan 2006
          • 1299

Synes egentlig det er mye bedre at propellen står klokka 1 og 7. Da får man skikkelig sving på den. Zenoah motorer må vel ha 400 omd/min for å starte??
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

Comment

• Fireblade1000
            • Sep 2005
            • 43

Takker for alle svar hittil.
            Dro Extra`n ut på plenen i går, skulle prøve og starte for første gang.
            Fly og motor er kjøpt brukt så jeg vet det virker.
            Tanket opp og slo på full choke og full gass, på med hanske og slo til.
            Propèn treffer kompresjon kl 11 så jeg har litt og akselrere magnetene på før tenning.
            Når jeg hadde tatt en fire fem drag så kom det bensin ut av gasseren, men den var ikke etter. Slo av choken og dro litt til på rask tomgang, ikke reaksjon.
            En kompis kom til unnsetning mens jeg tok ut pluggen som var våt. Testet gnisten på pluggen, men den ser veldig svak ut hvis en sammenlikner med feks en gressklipper. Er dette vanlig?? Kanskje det er svakere på flymotorer pga radioforstyrrelser?? Noen erfaringer??
            Måtte prøve igjen, og da slo den etter med choke. Choke av og etter et par drag startet den.
            Har ikke prøvd den flere ganger, men det er sikkert som med andre motorer at en må bli litt "kjent" med den for å få start.
            Syns gnisten var veldig svak selv om jeg brukte glowstarteren til og kjøre motoren med pluggen ute. Har justert braketten til tenningen så nær magnetene som muli da jeg vet at det kan være problemet ( to a4 ark mellom)
            Får trene litt på starting før jeg drar på flyfeltet.
            Noen som har testet gnisten på sin motor så skriv i vei...
            Hangar9 33% Extra ZDZ80
            Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
            ESM Katana 2m Roto 35vi
            Funtana S40 OS70Surpass
            Fliton Edge540 Saito 100fa
            Pc9 Roulette SC61
            Calmato sport magnum 46
            Mini Funtana børsteløs
            Proxima seilfly fra Griffin
            Aerofly sim
            Futaba 9C Super
            http://www.arildtagestad.com/

Comment

• Eureka
              Forhandler
              • Aug 2002
              • 764

Originally posted by Fireblade1000
              Tanket opp og slo på full choke og full gass, på med hanske og slo til.
              Propèn treffer kompresjon kl 11 så jeg har litt og akselrere magnetene på før tenning.
              Når jeg hadde tatt en fire fem drag så kom det bensin ut av gasseren, men den var ikke etter. Slo av choken og dro litt til på rask tomgang, ikke reaksjon.
              En kompis kom til unnsetning mens jeg tok ut pluggen som var våt. Testet gnisten på pluggen, men den ser veldig svak ut hvis en sammenlikner med feks en gressklipper. Er dette vanlig?? Kanskje det er svakere på flymotorer pga radioforstyrrelser?? Noen erfaringer??
              Måtte prøve igjen, og da slo den etter med choke. Choke av og etter et par drag startet den.
              Har ikke prøvd den flere ganger, men det er sikkert som med andre motorer at en må bli litt "kjent" med den for å få start.
              Syns gnisten var veldig svak selv om jeg brukte glowstarteren til og kjøre motoren med pluggen ute. Har justert braketten til tenningen så nær magnetene som muli da jeg vet at det kan være problemet ( to a4 ark mellom)
              Får trene litt på starting før jeg drar på flyfeltet.
              Noen som har testet gnisten på sin motor så skriv i vei...
              Først skal du sørge for at motoren blir riktig våt.
              Da kan du bare sveive motoren rundt, med choke'n igjen.
              Ingen grunn til å prøve å starte ennå.
              Når du så har fått nok bensin inn i motoren er det av med choke, litt over tomgang på gassen og start. da er det viktig at du starter rotasjonen på et punkt før den første magneten forsvinner inn under spolen.

Hvis så motoren (mot formodning) ikke starter, er det viktig at du ikke holder på for lenge uten å kjøre på med choke igjen.
              Hvis du sveiver rundt og holder på så blir motoren etter hvert så mager at når den tenner så slår den tilbake.
              Det kjennes.

Gnisten skal være like tydelig som på andre motorer, men det blir den ikke med mindre du sveiver propellen raskt rundt.
              Ingen fart = ingen strøm = ingen gnist.

Kjell Aanvik

Comment

Working...