Har en ny Os 91FSII som sitter i en nybygd skyraider A1. Før jomfrutur ble motor kjørt to tanker på bakken. Flyet ble tatt opp og på femte turen holdt motoren på å stoppe. Synes dette var noe merkelig da motoren på de foregående turene hadde gått som ei klokke uten antydning til tull. Fikk flyet ned i ett stykke og konstaterte at eksosbendet nesten var gått av rett under mutteren som er skrudd mot toppen på motoren. Regnet med at dette kunne være materialfeil, og bestilte nytt bend. Fløy flyet på nytt i dag med nytt bend og det samme skjedd på ny men nå allerede på andre turen. Det nye eksosbendet gikk av på samme plass som det forrige. Nå, forsvant både bend og potte ut ett sted i skauen. Har noen andre vært borti noe lignende? Regner kanskje med at dette har noe med vibrasjoner å gjøre,eller hurr? Motoren sitter sidestilt i en plast/nylonbukk som er skrudd rett i firewall på flyet. Med topp og bend/potte stikkende ut av cowling.
Unconfigured Ad
Collapse
Os 91FSII pottebend brekker
Collapse
X
-
Dette er nok mest sansynelig vibrasjoer som er årsaken.
Ballanser proppel og event. spinner nøye.
Har du for rik blanding på dysa?Svein-Tore Gundersen
Graupner MC32 Hott V2
Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
Sbach 342 DA 50
3dhs Slick 89 Elektro
Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
Jet Legend F-15 (simjet 3000)
Retrojet 75 (Simjet 1910)
Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
Byron CorsairComment
-
De første turene når det første eksosbendet brakk, ble motoren fløyet med litt fet blanding for innkjøring. Hadde da en APC 14x6 som jeg overtok fra en kompis. Denne propellen var balansert. Når det andre bendet brakk etter kun to flyturer brukte jeg en master airscrew 14x6 som ikke var balansert. Skal få balansert de neste propellene av en som har lang erfaring med modellfly. Så får vi prøve når jeg får nye eksosdeler om de holder.Comment
-
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment