Unconfigured Ad

Collapse

Utstyr til glowmotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Utstyr til glowmotor

Hei!
    Er akkurat ferdig med å bygge et Robbe Charter trainer fly, hadde først tenkt å montere en børsteløs el-motor på det, men fant ut at det ble fryktelig dyrt. Bare batteriet (11,1V 3S 4800mAh) til motoren kostet over kr. 2000,- i tillegg kommer motor og regulator. Derfor begynte jeg å se på priser på glowmotor. Ser at motor (25 glowplug motor) og tillegg til motor som; tank, slange, skruer, motorbukk, propell og spinner (står i manualen) kommer på rundt kr. 1400,-.
    Jeg lurer egentlig på hva slags utstyr jeg trenger i tillegg? Det eneste jeg har av utstyr er en starter (koplet til et mopedbatteri 12V) og en 12V batterilader som jeg lader opp bl. a bilbatteri og det nevnte mopedbatteriet.
    Jeg tenker på å kjøpe en "fieldbox", men følger det med startpanel der? Jeg må vel også ha et batteri for glødepluggen eller.... Som sagt jeg trenger å vite hva slags utstyr til motoren jeg må ha for å få flyet i lufta

Mener jeg har hørt at det er rimeligere med glowmotor enn med el-motor, stemmer dette?
  • Biggles
    • Mar 2006
    • 238

Fieldboks...

...er lurt og ryddig, men strengt tatt ikke nødvendig. Mhp gløder kan du velge en du lader med vegglader.
    Ellers er det veldig behagelig med fieldboks, supplert med powerpanel med uttak til gløder/lading av ekstern gløder osv.

Comment

• torgust
      • Aug 2005
      • 842

Fordelene og ulempene på Glow vs Elektro er et uutømmelig tema som man kunne diskutert i det vide og det brede. Men kort oppsummert kan man si følgende:
      • Elektro er dyrt i investeringsfasen, men er billig i driftsfasen. Det eneste drivstoffet du trenger er jo strøm
      • Fuel er billigere i investeringsfasen, men dyrere i drift. Fuelen koster jo en del, så du må stadig kjøpe kanner med fuel som koster en hel del pr. liter.
      • I tillegg griser fuelen mye mer. Har også en tendens til å "spise" betrekning slik at vedlikeholdsbehovet blir større. Dessuten lukter det en hel del av fuelmotorer. Vi som liker dem liker lukta, andre (som f,eks kona) liker den ikke

Så til saken. For glowmotor må du ha følgende:
      • 12 V Starter
      • 12 V fieldbatteri
      • Gløder til glødeplugg. Eks HER
      • En ekstra plugg eller to i reserve
      • Pluggnøkkel
      • Fuelpumpe. Det finnes manuelle og elektriske.
      • Fint med en field-boks, men ikke noen absolutt nødvendighet. Min første glow--sommer brukte jeg kort og godt en ryggsekk til å samle alt skrotet i.
      • En starterpinne (om starteren din går tom for strøm)

Og så litt pågangsmot og tålmodighet til å få startet og justert inn motoren de første gangene. Nyttig info i denne tråden

Lykke til
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• ostahl
        • Jun 2007
        • 233

Takker for svar. Jeg må jo si jeg liker fuel-lukten og lyden i fra motoren kontra en el-motor...

Comment

• r-ling
          • Oct 2003
          • 189

glow

Og et fly med en "grom" 4-takter høres jo faktisk ut som et fly...
          Elektro høres mer ut som, tja... en veps kanskje?
          Nå bør jeg vel være forsiktig med å irritere på meg noen...
          Men rent subjektivt: jeg foretrekker glow, og allerhelst 4-takter.
          Det er noe "ekte" over det
          Tenk for eksempel på en Tiger Moth som kommer "putrende" i lav fart med en 4-takter på litt over tomgang... tøft, hæ?
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• nettulven
            • Feb 2007
            • 495

Det er ikke sikkert naboen er like glad i lyden
            Thomas Molnes
            Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• torgust
              • Aug 2005
              • 842

Originally posted by r-ling
              Tenk for eksempel på en Tiger Moth som kommer "putrende" i lav fart med en 4-takter på litt over tomgang... tøft, hæ?
              Eller motsatt. En Moth i sakte fart over stripa som sier Whhhiiiiiiiiiiiiii
              Ikke mye vakkert over det nei
              Mvh
              Torbjørn Gustafson
              www.trmfk.no

Will fly for food

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Lydanlegg kan vel løse den biten om det er det essensielle

Comment

• ostahl
                  • Jun 2007
                  • 233

Originally posted by r-ling
                  Og et fly med en "grom" 4-takter høres jo faktisk ut som et fly...
                  Elektro høres mer ut som, tja... en veps kanskje?
                  Nå bør jeg vel være forsiktig med å irritere på meg noen...
                  Men rent subjektivt: jeg foretrekker glow, og allerhelst 4-takter.
                  Det er noe "ekte" over det
                  Ja skulle gjerne hatt en 4-takter. Utrolig delikat lyd Men ser at de koster temmelig mye.

Comment

• arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

og lydanlegg koster antagelig "skjorta". kanskje mer enn modell med motor.
                    hilsen arvid

Comment

• Thinnthinn
                      • Sep 2002
                      • 1172

Må bare skyte inn at 12V batteri og starter ikke er noen nødvendighet....
                      Mange som klarer seg utmerket uten!

Også er det ingen som har nevnt fuel....

Jeg ville satt opp et minimum som følger:
                      - Fuel
                      - Fuelpumpe
                      - Gløder (enten "lommegløder" eller gløder med bananplugger koblet til 1,5V batt)
                      - Et eller annet til å starte med ("kyllingpinne" - en hageslangebit eller noe)
                      - Et par ekstra plugger (Os#8 funker til mange 2-takt i 40-skiktet)
                      - Et par ekstra propeller
                      - Pluggnøkkel

Man finner fort nok ut hva man burde hatt med! Men da er som regel de andre på stripa mer enn behjelpelige med å låne bort og hjelpe!
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

Working...