Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til justering av Saito .82

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til justering av Saito .82

    Har for snart et år siden byttet til meg en modell, med en inverted Saito .82 - som var flydd et noen turer etter innkjøring iflg forrige eier. Og tok det derfor for gitt at innstillinger var sånn passe ok.
    For et par uker siden forsøkte jeg å starte motoren. Fikk fyr på den men den ville verken gå på tomgang eller trottle, mer eller mindre døde ut av seg selv, sjekket ventiler ok - småjusteringer på begge nåler ga ingen resultater. Fulgte også saitoråd om å finne toppturtall før tomgangsnål justeres osv.(saitoenginges.com).
    Har brukt og bruker Byron 20-20.

    Måtte bite i eplet og forsøke å gå tilbake til fabrikksinnstillinger, mao ca flush på tomgangsnål og 4(!!) turn på den store. Med 4 turn ville den ikke gå, og justerte etterhvert ned til ca 2 turn.(Har en 56 saito som går nydelig og passe fet på ca 1,5 turn)
    Gikk over tanken, byttet alle fuelledninger og messingrør. Sjekket alle skruer og bolter på motor - ingenting er løst. Men stusset over plast-bakdeksel på motoren, som også er innfesting til gasser - selvom det er o-ringer rundt innfesting av spylerører så vil kanskje plasten kunne gi vibrasjoner og falsk luft..?

    NÅ:
    - Den starter lett og går pent på tomgang, men jeg får ikke opp turtallet på den.
    - Ved rolig pådrag får jeg ca halv gass før den hoster grusomt og "dør". Noen ganger 3/4 gass men da stopper den av seg selv etter få sekunder.
    - Forsøkte å leane/fete den "store" nåla uten at jeg merker stor forskjell(mellom 1,5-3 turn), og blir den mikroskopisk bedre med et knepp den ene veien, så virker det som om den blir verre med et knepp til samme vei.
    - Har forsøkt å leane tomgangen med anbefalte 1/8 turn pr forsøk og totalt ca 3 turn inn uten merkbar forandring. Syntes 3 turn var mye, ikke sikker på om jeg vil tune mer inn!?


    Noen som har tips - er fuelen feil? Kjører 56'n på den og den går nydelig, kjapp respons og meget bra drag.
    Har ikke sjekket ventilene etter at jeg fikk den til å gå - kanskje jeg burde sjekke dem igjen.
    Noen som har en 82 som kan fortelle hvor stor åpning det er på nål i gasser ved full gass?

    Sitter saito-plugg i den, sjekket at den gløder - har også forsøkt med en ny OS F plugg - og det er ingen forskjell i resultat.

    Har sjekket at trottlearmen sitter skikkelig inntil gasser - Slik at jeg ikker er i tvil om at "flush" på tomgangsskrue mot arm er ca ok.

    Blir glad for tips - har søkt litt i forumet uten å finne noe som kan likne på mitt problem.

    Og jeg burde ringe selger for tips, men det er lenge siden og jeg har ikke nummeret hans lengre.

  • #2
    Nye slanger etc... men rensa du forgasseren? Kan sitte noen seige saker inni der siden den er lagret lenge. Disse burde blitt spylt ut av ny fuel, men ikke sikkert.
    Kan være den ennå er alt for feit på tomgangen, justèr inn tomgangsnåla til du har respons på gassen. Siden du sier: den hoster grusomt og "dør". Svaret er sannsynlig feit tomgang, eller skitt inni forgasseren.

    Gammel fuel funger også dårlig...
    20-20 er ideelt til 4-takter.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Trykkluft/marinere i frisk fuel?

      For å løsne gammel skit er det kanskje greit å marinere den over natten i frisk fuel? Og blåse rent dagen etter?

      Skal gi den et forsøk som du sier mhp leane tomgang - virker som om den går sykt fet, surkler og skvalper "over alt" når den går. Men man blir litt skeptisk til å leane->skjære motoren.

      Comment


      • #4
        Grunninnstillinger Saito?

        Noen som kan informere om grunninnstillingene på 82'n? Er de de samme som de "andre" saitoene, mao ca flush på tomgangsskruen? Evt noen som har en 82 som går som en klokke og kan informere litt om hvordan den er satt opp?

        Ser at bakdekselet er av plast på min motor - er det vanlig?

        Har nå plukket gasser fra hverandre og vasket ren med rødsprit - regner med at alle rester er borte og skal prøvekjøre til helgen, men er meget usikker på om det er noen bedring. Håper derfor noen kan komme med litt info til innstillingene.

        Comment


        • #5
          Vet ikke om det er verdt noe, men på den eneste gjenværende Saitoen her i huset (en .80 fra ca. -92) er tomgangsskruen flush, eller kanskje en tiendels millimeter innafor. Mener den gikk helt OK den, men fysj for et griseri (fuel).
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Prøv og skift plugg til ein ny saito/4Takts plugg. kan spille deg eit puss pluggen.
            futuba 18MZ
            Addiction X
            Slick 71" Hacker
            qq Pits Python DZY100
            2.6 Edge extreme compositt, DA85
            3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
            Pike Giant
            Sawex L39 jetcat P60
            Eurosport G-booster 160+
            Trex700 x 2
            Trex 550 CGY750
            Trex500

            Comment


            • #7
              Takk

              Takk til Joo og Cossy - "litt innenfor flush" er standard og det jeg har prøvd - har også forsøkt ubrukt OS 4t plugg uten endring.

              Nå har jeg marinert og vasket gasser i rødsprit - regner med at gamle rester og møkk er borte. Skal skru sammen og kjøre i benk med ny tank og slanger for å eliminere "alt".
              Skal også justere ventiler(enda en gang) for å være sikker på at det er som det skal.

              Litt irritert... har begrenset men god erfaring med saito(ny), og når man handler brukt så blir det trøbbel.

              Comment

              Working...
              X