Har for snart et år siden byttet til meg en modell, med en inverted Saito .82 - som var flydd et noen turer etter innkjøring iflg forrige eier. Og tok det derfor for gitt at innstillinger var sånn passe ok.
For et par uker siden forsøkte jeg å starte motoren. Fikk fyr på den men den ville verken gå på tomgang eller trottle, mer eller mindre døde ut av seg selv, sjekket ventiler ok - småjusteringer på begge nåler ga ingen resultater. Fulgte også saitoråd om å finne toppturtall før tomgangsnål justeres osv.(saitoenginges.com).
Har brukt og bruker Byron 20-20.
Måtte bite i eplet og forsøke å gå tilbake til fabrikksinnstillinger, mao ca flush på tomgangsnål og 4(!!) turn på den store. Med 4 turn ville den ikke gå, og justerte etterhvert ned til ca 2 turn.(Har en 56 saito som går nydelig og passe fet på ca 1,5 turn)
Gikk over tanken, byttet alle fuelledninger og messingrør. Sjekket alle skruer og bolter på motor - ingenting er løst. Men stusset over plast-bakdeksel på motoren, som også er innfesting til gasser - selvom det er o-ringer rundt innfesting av spylerører så vil kanskje plasten kunne gi vibrasjoner og falsk luft..?
NÅ:
- Den starter lett og går pent på tomgang, men jeg får ikke opp turtallet på den.
- Ved rolig pådrag får jeg ca halv gass før den hoster grusomt og "dør". Noen ganger 3/4 gass men da stopper den av seg selv etter få sekunder.
- Forsøkte å leane/fete den "store" nåla uten at jeg merker stor forskjell(mellom 1,5-3 turn), og blir den mikroskopisk bedre med et knepp den ene veien, så virker det som om den blir verre med et knepp til samme vei.
- Har forsøkt å leane tomgangen med anbefalte 1/8 turn pr forsøk og totalt ca 3 turn inn uten merkbar forandring. Syntes 3 turn var mye, ikke sikker på om jeg vil tune mer inn!?
Noen som har tips - er fuelen feil? Kjører 56'n på den og den går nydelig, kjapp respons og meget bra drag.
Har ikke sjekket ventilene etter at jeg fikk den til å gå - kanskje jeg burde sjekke dem igjen.
Noen som har en 82 som kan fortelle hvor stor åpning det er på nål i gasser ved full gass?
Sitter saito-plugg i den, sjekket at den gløder - har også forsøkt med en ny OS F plugg - og det er ingen forskjell i resultat.
Har sjekket at trottlearmen sitter skikkelig inntil gasser - Slik at jeg ikker er i tvil om at "flush" på tomgangsskrue mot arm er ca ok.
Blir glad for tips - har søkt litt i forumet uten å finne noe som kan likne på mitt problem.
Og jeg burde ringe selger for tips, men det er lenge siden og jeg har ikke nummeret hans lengre.
For et par uker siden forsøkte jeg å starte motoren. Fikk fyr på den men den ville verken gå på tomgang eller trottle, mer eller mindre døde ut av seg selv, sjekket ventiler ok - småjusteringer på begge nåler ga ingen resultater. Fulgte også saitoråd om å finne toppturtall før tomgangsnål justeres osv.(saitoenginges.com).
Har brukt og bruker Byron 20-20.
Måtte bite i eplet og forsøke å gå tilbake til fabrikksinnstillinger, mao ca flush på tomgangsnål og 4(!!) turn på den store. Med 4 turn ville den ikke gå, og justerte etterhvert ned til ca 2 turn.(Har en 56 saito som går nydelig og passe fet på ca 1,5 turn)
Gikk over tanken, byttet alle fuelledninger og messingrør. Sjekket alle skruer og bolter på motor - ingenting er løst. Men stusset over plast-bakdeksel på motoren, som også er innfesting til gasser - selvom det er o-ringer rundt innfesting av spylerører så vil kanskje plasten kunne gi vibrasjoner og falsk luft..?
NÅ:
- Den starter lett og går pent på tomgang, men jeg får ikke opp turtallet på den.
- Ved rolig pådrag får jeg ca halv gass før den hoster grusomt og "dør". Noen ganger 3/4 gass men da stopper den av seg selv etter få sekunder.
- Forsøkte å leane/fete den "store" nåla uten at jeg merker stor forskjell(mellom 1,5-3 turn), og blir den mikroskopisk bedre med et knepp den ene veien, så virker det som om den blir verre med et knepp til samme vei.
- Har forsøkt å leane tomgangen med anbefalte 1/8 turn pr forsøk og totalt ca 3 turn inn uten merkbar forandring. Syntes 3 turn var mye, ikke sikker på om jeg vil tune mer inn!?
Noen som har tips - er fuelen feil? Kjører 56'n på den og den går nydelig, kjapp respons og meget bra drag.
Har ikke sjekket ventilene etter at jeg fikk den til å gå - kanskje jeg burde sjekke dem igjen.
Noen som har en 82 som kan fortelle hvor stor åpning det er på nål i gasser ved full gass?
Sitter saito-plugg i den, sjekket at den gløder - har også forsøkt med en ny OS F plugg - og det er ingen forskjell i resultat.
Har sjekket at trottlearmen sitter skikkelig inntil gasser - Slik at jeg ikker er i tvil om at "flush" på tomgangsskrue mot arm er ca ok.
Blir glad for tips - har søkt litt i forumet uten å finne noe som kan likne på mitt problem.
Og jeg burde ringe selger for tips, men det er lenge siden og jeg har ikke nummeret hans lengre.
Comment