Har et annet innleg på forumet om styggammel fuel i bilmotor. (MFN) ModellflyNytt.no . Har kjørt ca. 2 liter med 15 år gammel Modeltechnics GX-10 gjennom den uten å ha problemer (10 % nitro, 20 olje), annet enn at motoren "gugger" en del. Har en 1 liter og en 5 liter kanne med 5% nitro fra EEO som det har blitt en del snø på. Oppdaget først dette etter at motoren(en billigmotor på 1,8 ccm med kun en dysenål) ble veldig trøblete. Den ble fort for varm og ville bare gå på litt hurtig tomgang uansett hvordan dysenåla var stilt. Ga jeg gass ville den først øke turtallet litt, for så å kveles på en måte. Varmet opp fuelen som noen her på forumet foreslo og motoren ville starte men gikk dårlig, virket treg, men den hadde noe bedre kjøling. Når jeg så prøvde den gamle fuelen var motoren grei igjen. Hobbyshop i Trondheim foreslo at etter oppvarmingen av fuelen burde jeg sile fuelen gjennom et kaffefilter de små restene av snø (olje??) som var igjen i kanna skulle ikke redusere oljemengden nevneverdig, da det var mer enn nok olje mente de. Men da ble motoren like vrang igjen. Virket nesten som om jeg silet vekk oljen. Har dere noen forslag. Jeg har filter på fuelslangen og dette er sjekket og funnet i orden. Er blitt veldig skeptisk til EEO. Er det noen som opplever dette med andre fuelmerker?
Ved hvilken temperatur starter denne oppklumpingen av oljen i fuelen?
Kan fuelen brukes etter behandlingen som jeg beskriver? Er selv emget skeptisk!
Ved hvilken temperatur starter denne oppklumpingen av oljen i fuelen?
Kan fuelen brukes etter behandlingen som jeg beskriver? Er selv emget skeptisk!
Comment