Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilmotor trøblete med EEO fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilmotor trøblete med EEO fuel

    Har et annet innleg på forumet om styggammel fuel i bilmotor. (MFN) ModellflyNytt.no . Har kjørt ca. 2 liter med 15 år gammel Modeltechnics GX-10 gjennom den uten å ha problemer (10 % nitro, 20 olje), annet enn at motoren "gugger" en del. Har en 1 liter og en 5 liter kanne med 5% nitro fra EEO som det har blitt en del snø på. Oppdaget først dette etter at motoren(en billigmotor på 1,8 ccm med kun en dysenål) ble veldig trøblete. Den ble fort for varm og ville bare gå på litt hurtig tomgang uansett hvordan dysenåla var stilt. Ga jeg gass ville den først øke turtallet litt, for så å kveles på en måte. Varmet opp fuelen som noen her på forumet foreslo og motoren ville starte men gikk dårlig, virket treg, men den hadde noe bedre kjøling. Når jeg så prøvde den gamle fuelen var motoren grei igjen. Hobbyshop i Trondheim foreslo at etter oppvarmingen av fuelen burde jeg sile fuelen gjennom et kaffefilter de små restene av snø (olje??) som var igjen i kanna skulle ikke redusere oljemengden nevneverdig, da det var mer enn nok olje mente de. Men da ble motoren like vrang igjen. Virket nesten som om jeg silet vekk oljen. Har dere noen forslag. Jeg har filter på fuelslangen og dette er sjekket og funnet i orden. Er blitt veldig skeptisk til EEO. Er det noen som opplever dette med andre fuelmerker?
    Ved hvilken temperatur starter denne oppklumpingen av oljen i fuelen?
    Kan fuelen brukes etter behandlingen som jeg beskriver? Er selv emget skeptisk!

  • #2
    Har lest et sted at "snøen" i fuelen ikke er olje, men voks som kommer fra castor oljen som skiller seg. Det skal derfor ikke ha noe å si for smøreegenskapene om du siler bort "snø". Jeg opplevde det samme med en kanne EEO for et par år siden. Selv om det ikke var skadelig å bruke fuelen, så likte jeg ikke "følelsen" .Kjøpte ny fuel. Syntes det var verdt 150kr å holde en motor til 3000kr "happy".
    Mvh
    Gunnar Børseth

    I might not be very good, but I'm fun to watch.

    Comment


    • #3
      Motoren blir jo trøblete

      Siler jeg bort voksen i fuelen, blir motoren helt rar. Den kan bare gå på hurtig tomgang, og kan ikke kveles, ved at jeg gir den feit blanding, kan faktisk skru nåla helt ut. Det er ikke tomgangsnål. Den stopper når jeg skal gi full gass og kommer bare litt over tomgangsturtall. I tillegg blir motoren meget varm ut fra spyttesten uansett nålstilling. Kjører med fuelfilter, og dette er sjekket og funnet OK. Når jeg ikke siler bort voksen er motoren bare treg. Den går når jeg gir gass, men med sterk motvilje.

      Comment


      • #4
        Re: Motoren blir jo trøblete

        Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
        Siler jeg bort voksen i fuelen, blir motoren helt rar. Den kan bare gå på hurtig tomgang, og kan ikke kveles, ved at jeg gir den feit blanding, kan faktisk skru nåla helt ut.
        Castorolje danner voks ved kulde og det inneholder hårene (kan sees i mikroskopet) fra frøkapsler fra oljeplanten Ricinus communis som ble presset sammen for å få ut olje, disse kan klumpe sammen til "store hårballer" og føre til treg motor.

        Sile bort voks/"hårballer"kan føre til mindre olje og da har du mere metanol/nitro enn normalt, mere varmt og lite smøring pga friksjonvarme.

        Det beste du kan gjøre, sett fuelflasken/kannen i varmt vann og da forsvinner voksen og "hårballene" blir løst opp i fuelen, ikke noe tap av oljemengden..

        Det finnes flere grader av castor olje etter renhet og innhold av hår fra frøkapsler, de kan være kaldpresset eller varmpresset. Kaldpresset castorolje er bedre enn varmpresset pga smørekvalitet.

        Litt fakta om Castorolje, den har annet navn som f.eks lakser olje, ricinus olje for de som vil vite mer:
        Castor oil - Amerikansk olje (lakserolje)
        Amerikansk olje kalles ofte lakserolje, og kommer fra oljeplanten Ricinus communis. Ricinusplanten er en variabel art, i tropene vokser den som busk eller et lite tre, i kaldere land som ettårig urt. Planten ble dyrket allerede 4000 år f.Kr. i Egypt, og oljen ble da brukt som lampeolje. Som laksativ (avførende middel) kom oljen i bruk på 1770-tallet.
        Av frøene kaldpresses oljen, som inneholder 75-87% glycerider av ricinolsyre. I frøene finnes også det meget sterke giftstoffet ricin, dette blir igjen i pressrestene, men for å være på den sikre siden blir olje som skal brukes til medisin og kosmetikk renset ved vanndampbehandling. Oljen er et meget virksomt avføringsmiddel, én spiseskje gir virkning etter to til fire timer. Amerikansk olje er relativt spritløselig og tåles godt av huden. Derfor benyttes den noen ganger som bærestoff i medisinske og kosmetiske preparater. I India masseres oljen inn i brystene etter barnefødsel for å stimulere melkedannelsen, og i indisk urtemedisin brukes et omslag av frøene til lindring av oppsvulmede og ømme ledd.
        Oljen er også viktig til teknisk bruk og brukes bl.a. som smøremiddel til motorer som går med høye turtall.

        Jens Eirik

        Comment


        • #5
          Fuelen må være elendig???

          Har prøvd å varme fuelen og 96 % av voksen smelter, men noe av voksen ser ut til å være der. Det vil være noen små "gryn" der likevel. Voksen med hår er hvite og ble stoppet i fuelfilteret. Har varmet fuelen til over kroppstemperatur, men disse grynene forsvinner ikke, og det er ikke skitt. Voksen, med hårene vil jo dannes igjen når de kommer i en liten fueltank og det er -5 grader ute. Er det noen som har forslag til en bedre fuel som er rimelig som tåler kuldergrader uten å skille seg. Burde ikke kannene være merket med anbefalt oppbevaringstemperatur?

          Comment


          • #6
            Re: Fuelen må være elendig???

            Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
            Burde ikke kannene være merket med anbefalt oppbevaringstemperatur?
            Dessverre står det ikke temp.område på div flasker/kanner. Bytt til fuel med syntetisk olje, den er bedre og fryser ikke lett.

            Jens Eirik

            Comment

            Working...
            X