Unconfigured Ad

Collapse

Motorjustering av glow for n.te gang!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RogerFly
    • Jul 2007
    • 101

Motorjustering av glow for n.te gang!

> Motor stopper ved nedtrottling fra full gass.

Har kjørt problemfritt i lang, lang tid med 2 stk SC 52, 1 stk SC 61 og Magnum 52.
    Men denne uka ( da vinden stilnet og sola kom!) fikk jeg fra den ene dagen til neste
    følgende problem med alle 3 motorene! (Har ikke prøvd å justere på 61 sizen.)
    Har en 3. SC 52 som fortsatt går problemfritt.

1. Kjenner og har brukt dette forumets råd om motorjusteringer og plugger.
    2. Mulig at gehøret mitt for justering er utrent siden det er lenge siden jeg har hatt just.behov!?

Beskrivelse:
    1. Stopper ved nedtrottling kun ved full gass over en tid.
    2. Ellers trottler den stødig ned til jevn tomgang.
    3. Prøvd å både magre/fete LS og HS dyser uten resultat.
    4. Går fet/sur på mellomregisteret. 3-4 klikk på stikka, der 1 klikk = tomgang, 10 klikk = full gass.

Takker på forhånd, og har mer info om det trengs.
    FlyRoger
    Spacewalker II
  • TheBirg
    • Jan 2004
    • 692

Jeg hadde begynnt med å demontere gasser og gjort skikkelig rent i alle hulrom (ja alle dyser må ut) og begynnt på fabrikksinnstillinger igjen.

Men har den gått bra før så ikke skru dysene ut, men skru de inn og tell\hold øye med hvor langt inn de går. Da er det generellt bare og skru nålene inn etter full rensing til bunn og samme antall omdreininger ut igjen som du hadde før demontering.

Flyr du fra samme kanne med fuel ?
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

Comment

• -GAS-
      • Jun 2007
      • 1323

Det første jeg ville gjort var å bytte plugg, har du prøvd det?
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

Comment

• RogerFly
        • Jul 2007
        • 101

Hei!
        Det er ny forgasser, og forøvrig er alt rent. Byttet også plugg. Fuelen er den samme. Brukt Byron "Helikoter" fuel i snart 3/4 år.Forandring skjedde altså over natten.
        Satte inn fly etter fin kjøring. Problemer neste dag!
        Men:
        Jeg tok opp flyet i ettermiddag uten cowling. Da stoppet det ikke!
        Vet ikke, men kan følgende ha noe å si:
        1. Bedre kjøling?
        2. Bedre luft tilgang?
        3. Kombinasjon av 1 og 2?
        Flyet er Spacewalker II, nylig montert. Forskjellen på denne og forrige Spacewalker II
        er cowlingen. Jeg fikk det brukt (betaling for arbeid på stripa) og cowlingen der var rimelig
        åpen etter at forrige eier hadde hatt forskjellige motorer på.
        Jeg har skjært ut på den nye kun til topp og muffler. Skal skjære ut i front bak propell mot
        luftinntak/side av topp i morgen.
        Jeg har også sett at det i perioder kommer luftbobler. Har noen ganger merket litt på fullgass med nesa opp. Har sjekket at tanken (ny) sitter fast og slanger (nye).
        På den gamle la jeg dempemateriale mellom motorbukk og brannvegg.
        Kanksje jeg skulle prøve dette på den nye også?
        Last edited by RogerFly; 06-10-07, 20:53.
        FlyRoger
        Spacewalker II

Comment

• Flamingooo
          • Feb 2007
          • 93

Originally posted by RogerFly
          Jeg tok opp flyet i ettermiddag uten cowling. Da stoppet det ikke!
          Vet ikke, men kan følgende ha noe å si:
          1. Bedre kjøling?
          2. Bedre luft tilgang?
          3. Kombinasjon av 1 og 2?

Jeg har også sett at det i perioder kommer luftbobler. Har noen ganger merket litt på fullgass med nesa opp. Har sjekket at tanken (ny) sitter fast og slanger (nye).
          På den gamle la jeg dempemateriale mellom motorbukk og brannvegg.
          Kanksje jeg skulle prøve dette på den nye også?
          At det er forskjell med og uten covling er nok ikke unaturlig; men ikke mer forskjell enn at motoren skal gå like godt med et par knepp justering på dysen.
          Du sier derimot at det kommer luftbobler- og det med nesa opp (da skal nippelen inne i tanken være midt i fulen...).

Jeg ville ha sjekket tanken og alle slanger til denne; det skal ikke komme noen bobler i fulen om alt er tett; bytt slangen inne i tanken; sjekk at nippelen inne i tanken faller fritt uansett hvordan du holder tanken; sjekk at påfyllingsslangen og trykkslangen (for du har trykk på tanken?) er tette, og at tanken selv er tett i seg selv og i gummiforingen i åpningen.
          Alt dette kontrollerer du lett på samme måte som du leter etter hull i sykkelslangen; senk tanken i vann blås inn i en etter en slange eller bruk en stor sprøyte (full av luft) for å få trykk, og husk å stenge for de slangene du ikke blåser inn i (vann i tanken er ikke farlig, men lurt å få ut får du flyr..) Lykke til.

Comment

• RogerFly
            • Jul 2007
            • 101

Skal ta ut tanken og sjekke.
            Selv om både tank og slanger er nye, må jo et eller annet ha skjedd, et eller annet sted.
            For de første turene for noen dager siden hadde jeg altså ikke noe problemer, og HS dysa
            stod på 1,5 turn ut. Nå må jeg ha den på 2 - 2,5.

Men type "blinklysfeil" er jo ikke alltid like greie å finne ut av.
            Takker alle for svar, og om det er flere synspunkter, mottas de gjerne.
            FInner jeg feilen legger jeg det ut på forumet.
            FlyRoger
            Spacewalker II

Comment

• RogerFly
              • Jul 2007
              • 101

Foreløpig resultat.
              Jeg tok for meg notatene fra da jeg kjørte inn motoren, og til siste justering etter.
              Hva som er skjedd aner jeg ikke, men med justering etter gamle data ble det flyvning
              uten motorstopp. Den eneste forskjellen var at jeg fortsatt må ha mer på HS dysa.
              Mellomregisteret var fortsatt ikke helt 100, da jeg kom på at jeg nå kjørte 12x6, mens
              jeg på den forrige Spacewalker'n kjørte 12x7.
              Byttet til 12x7, og "putringa" på mellomregisteret var borte. Nå flys det igjen, dog med
              den forskjell at jeg ha noe mer på HS.
              Dyseturn:
              LS: Ut ca 1/2 turn. (Ved lukket forgassertønne)
              HS: Ut ca 2 1/4 turn.

Farge på plugg: Lys, gyllen brun.
              FlyRoger
              Spacewalker II

Comment

Working...