Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onboard glowswitch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Onboard glowswitch

    Hei.
    Da har jeg lagt ut en video som viser hvordan et onboard glødesystem fungerer.

    Jeg har installert det på min min Carosel, og i den råe Trønderlufta ser den ut til å fungere perfekt.

    Link til Video på google

  • #2
    alle som lurer på dette med onboard glødesystem kan still spørsmål, så skal jeg svare ut ifra de tester jeg har gjort med eksisterende systemer.

    Comment


    • #3
      For de av oss som aldri har tenkt på behovet for det, kunne du gjerne fortalt litt om fordeler ulemper som du har erfart med det?
      Ola G Bråten -77
      Sunndal flyklubb avd. Modellfly
      Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
      3DHS Slick 89" Q80-8m
      Jeti DS-16

      Comment


      • #4
        Originally posted by Privat
        Hei, hvor har du kjøpt det, og bruker du et ekstra batteri?
        Går ut ifra at du slår den av/på via fjernkontrollen, hvordan?
        Bruker du samme gløderen ved start også?
        Jeg kjøpte denne hos Rotorsport, der heter den intelligent glow switch (IG-1).
        Kjøpte samtidig en kjempefin klemme for bruk på O.S. plugger type F (GP-IG5).
        Kjøper du en y-kabel kan du koble inn gløderen med throttle kanalen, men da må du gi full gass og null gass som det første du gjør før du starter opp, og det gadd jeg ikke. Derfor kobla jeg onboard gløderen inn på kanal 7 som er en slider funksjon på min Hitec Eclipse 7.
        Jeg måtte bytte ut min optic 6 for å få til dette.

        På elektronikken til gløderen sitter det 2stk AA oppladbare nimh batterier på 1800 som finnes overalt til en billig penge. Jeg kunne kjøpt det batteriet som Rotorsport hadde, men det var for dyrt. Merk - du kan ikke bruke 1skt AA batteri, selv om det egentlig er nok strøm, det klarer bare ikke å levere strømmen fort nok. Med to batterier så fungerer det helt utmerket. Dyrere celler klarer nok jobben med å leverer fort nok.

        Når jeg starter opp så gjør jeg følgende:
        1. Slår på Hitec Eclipse 7
        2. Slår på mottakeren i flyet
        3. Roterer knappen på kanal 7 til full on og full off, og sjekker at dioden slukker.
        4. Setter 3/4 gass og roterer motoren med choken igjen for hurtig å hente bensin fra tanken
        5. Når bensinen er kommet frem til forgasser, setter jeg kanal 7 i midtstilling, og gløding starter
        6. Setter på starteren og fyrer opp og glødingen er kraftigst før jeg får start og avtar ettersom jeg får opp tempen i motoren.

        Jeg legger også merke til at glødingen er mere aktiv når jeg kjører på for fet blanding

        Originally posted by ola`
        Fordeler og ulemper
        Fordeler og ulemper vil være ganske subjektivt.
        Jeg personlig synes dette:
        Fordel1. Slippe å gløde i stykker pluggen med fieldboxen min
        Fordel2. Slippe å bruke en glødeklips som alltid faller av under oppstart
        Fordel3. Support gløding på tomgang
        Fordel4. Ser på dioden når blandingen er alt for fet, krever at gløderen er innstilt korrekt fra før.
        Ulempe1. Må ha batteri i flyet, minus for tilført vekt
        Ulempe2. Risikere å fly med litt for feil blanding, ettersom gløderen kompanserer
        Ulempe3. Koster mere penger enn en standard gløder

        Comment


        • #5
          Hei
          Det med onboard gløding kan nok med fordel brukes mere på både fly og heli.
          Har selv hatt det på en YS som var montert invert, og ikke ville gå på tomgang.
          Men det jeg vil korigere deg med er at en AA celle med god kapasitet er evig nok til å gløde pluggen i lang tid.
          Bruker selv en AA på 2300mA. Den brukes til 4-5 starter på motoren uten at det er noe problem.
          Men jeg ble advart om at en celle var for svak for å gløde pluggen skikkelig.
          Glemte gløderen på i sommer mens jeg hadde kaffepause. Trodde det var slutt på både strøm og plugg, men motoren startet uten problemer flere ganger etterpå.
          Må muligens utvide kaffepausene mine heretter)

          Comment


          • #6
            I mitt tilfelle gikk det ikke.
            Når jeg brukte et AA batteri alene, sank spenningen over batteriet ned til 0.2 til 0.4 volt med en gang, men når jeg kjørte to AA batterier holdt spenningen seg stabilt på 1.3 volt
            Jeg fant ut på ELFA der hvor batteriene er kjøpt at det er en grense, Max urladdning, mA: 3C (C=kapacitetsvärdet i mAh) og batteriet var et 1800mAh.
            Men som sagt, voltmeteret fortalte hva som skjedde

            Comment


            • #7
              hvorfor måtte du bytte ut optic 6'en?

              Comment


              • #8
                Fordi jeg ikke klarte å programmere radion slik jeg ville. Jeg ville ha total kontroll over glowswitchen, og kunne slå den på når jeg ville og slå den av når jeg ville.

                Når jeg slår på mottakeren, må jeg som det første jeg gjør - angi full utslag begge veier på den kanalen som glowswitchen sitter på. Når jeg da er i endeområdene er glowswitchen deaktivert. Alt i mellom er den aktivert.

                Elektronikken er beregnet for å sitte på en y-kabel på throttle kanalen, så ved oppstart skal man cycle mellom full throttle og t.cut

                Glowswitchen vil da være aktiv på tomgang og nesten helt opp til full gass, men mine tester viser at den også hjelper ved full gass når blandingen er ordentlig fet.

                Egentlig kunne jeg tenkt meg å ha den på Optic6, på kanal5 fordi den sitter på en bryter, men når jeg er nødt til å cycle ved oppstart kan jeg jo bare angi av eller på og begge deler vil jo da disable glowwen.

                Eller er det en smart måte å gjøre det på så er jeg lutter øre.

                Her er forresten en link til bruksanvisningen på denne.
                http://www.southhertsmodels.co.uk/Handbook.htm

                Comment


                • #9
                  oki.. har en optic 6 selv se, kunne tenkt meg sånn glow system. men jeg gidder ikke å bytte radio fordet

                  Comment


                  • #10
                    Det går helt fint, men da skal du bare bruke en y-kabel på throttle kanalen

                    Comment

                    Working...
                    X