Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av DL50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av DL50

    hei er det noen som kan fortelle meg hvordan olje de mener her?

    "Break in running should be done with regular gas mixed with a high quality petroleum based 2 cycle oil at a ratio of 30:1. "


    også sies det at den skal kjøres i 2timer på bakken med et turtall på ca 2500rpm
    skal jeg bare bruke vanlig 95 blyfri? og radio 30:1 blir vel rett i ovekant av 3% olje?
    T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
    Yak 54 m ASP65
    Depron vrak ;)
    masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

    "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

    -- Ronny --

  • #2
    Jeg kan godt si hvordan jeg gjør dette, vil tro at det er mange svar her.

    For det første så blander jeg bensin selv 98 blyfri med Penzoil racing 2taktsolje. For innkjøring blander jeg mellom 3 og 3,5% olje og flyr ca 10 liter med den blandingen. Etter det flyr jeg med 2,5% olje. Innkjøringstipset som du beskriver er nok helt sikkert det beste for motoren, den har det veldig fint med det turtallet en times tid. Du kan godt fly den i innkjøringsperioden men det er veldig viktig å ikke presse motoren.

    Det er veldig mange som bruker den ferdigblandede bensinen fra Aspen og tilsetter litt mere olje i innkjøringsperioden, den største fordelen med denne bensinen er at den ikke lukter. Det er jo fint hvis du skal dra flyet inn i hus. Skal du blande selv så kjøp en god syntetisk olje som da ikke legger igjen sot i motoren.

    Miljøbensinen fra Statoil vil jeg styre unna.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment


    • #3
      Miljøbensinen er den ferdig blandet med totaks olje? hvor mye bør jeg eventuelt tilsette?
      T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
      Yak 54 m ASP65
      Depron vrak ;)
      masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

      "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

      -- Ronny --

      Comment


      • #4
        Olje

        Hei:
        Jeg bruker Mobil 1 Racing 2T
        URL Rejected | ExxonMobil
        Flere motorfabrikanter anbefaler den. Jeg pleier å kjøpe den på Oljeskifteksperten, i Oslo.
        Den første 5 litersdunken kjører jeg på 4%, etter det 3% olje. Selv kjøper jeg Aspen 4 takts bensin, den er fri for olje, og blander i alt selv.
        Mange flyr på Aspen 2 takt bensin, og blander ikke i ekstra olje - den har 2% olje.
        I sverige har jeg sett at dem flyr mest på vanlig 95 oktan bensin, som de blander olje i.
        Største fordelen med Aspen er vel at den er luktsvak, om dama er kritisk til bensinlukt i bilen og hjemmet.
        Anbefaler ikke at du begynner å leane motoren før du har kjørt i gjennom 10 - 20 liter bensin .. eller 10 - 20 turer. Begynner den å falle på turtall når du drar på full trotle, er det fare på ferde -- da er den for lean.

        Jan Eirik

        Comment


        • #5
          takker jan erik,

          Tror jeg skal se om jeg får tak i en sånn kanne med bensin, fikk også tak i en 2takts Olje som er laget av modellracing, så tenkte jeg skulle teste denne, da jeg har hør no skryt av denne... så om det blir aspen 2t så tilsetter jeg bare 2% olje så blir det vel bra, eller skal jeg se om jeg får tak i 4takten og tilsette 4% olje,
          T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
          Yak 54 m ASP65
          Depron vrak ;)
          masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

          "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

          -- Ronny --

          Comment


          • #6
            jeg ville ha kjørt den på shell v-power bensin med en god 2takts racing olje i. de funker meget bra på zenoha motorene mine.
            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
            På vei inn i Hangaren.
            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

            Comment


            • #7
              Hei,

              Ville tro (uten kjennskap til denne motoren) at med "petroleum based oil" egentlig mener at du skal kjøre inn med mineral olje. Dette er noe fex 3W anbefaler for innkjøring da det gir en bedre "hone" eller slipe effekt i cylinderen slik at innkjøringen går raskere og at oljeringene tetter raskere. Moderne helsynt olje blir for glatt for innkjøring...!

              Nå er det ikke lett å få tak i en ren 2T mineralolje, så jeg bruker 1:30 2T semisynt de første 3-4 timene og da i benk. For denne skal da 2 timer holde.

              Bruker også Mobil1 2T Racing etter innkjøring.

              mvh
              Ketil
              Last edited by Kato; 11-10-07, 09:42.

              Comment


              • #8
                her er video fra første starten

                T-rex 600N pro OS50 hyper, 611, 3x9255, Fromeco ++++JR9XII
                Yak 54 m ASP65
                Depron vrak ;)
                masse annet stæsj som bare står der å tar plass ;)

                "Once you are in RC you are in for life. You may go away but it will draw you back"

                -- Ronny --

                Comment

                Working...
                X