Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av Saito 100, Hjeeelp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av Saito 100, Hjeeelp!

    Er helt grønn på det området med innkjøring, og lurer derfor på om noen kan gi meg en hel og detaljert beskrivelse av hvordan å kjøre inn en motor på benk? Vet at det står i instruksjonsmanuelene til de fleste motorer, men engelsken-forståelsen min er uhyre dårlig.
    Øyvind Kveen Fagervold

    -Graupner Club Star

    For tiden få fly

  • #2
    -Fest motoren godt fast i innkjøringsbenken, lag ei trottleoverføring som er STØDIG, evt monter en servo og bruk radioen til dette. -Turn hoveddysa UT 5 GANGER (Tomgangsskruen SKAL IKKE røres)!!! La gløderen være nyoppladet og la den stå på den første tanken du kjører. Kan la den stå på under hele benksekvensen.
    KRITISK VIKTIG spesielt for SAITO: DE FØRSTE 10 MIN SKAL IKKE MOTOREN OVER 4000 rpm. Bruk turteller.
    Deretter skal du kjøre motoren på full gass og forandre turtallet ved at du leaner hovednåla for å få høyere turtall og feiter hovednåla for å få ned turtallet dette kan du gjøre 2-3 tanker.
    Det du oppnår når du kjører feit er at motoren smører godt og at du kjøler motoren på feit blanding samt at når det smører godt vil partiklene som løsner i motoren under innkjøring lettere bli transportert ut med oljen i eksosen.
    Sekvensen på lean og feit er til å begynne med -- kjør feit 30 sek.- lean 10 sek. a` 10 ganger,-- så feit 30 sek.-lean 15-20 sek. a` 20 ganger. -- så feit 20 sek og lean 20 sek, dette kan du gjøre en hel tank.
    Sett motoren i flyet og fly med feit blanding de neste 10 tanker. Da kan du begynne å tune motor opp mot max rpm. men husk at firtaktere skal gå litt feit, det skal ryke av dem!!! Husk 15% nitro og 18% olje.... Good luck............!


    Vennlig hilsen
    John Arne
    John Arne Sagøy
    Scale Warbirds of Norway
    Trønderbataljonen
    www.scalewarbird.org
    No guts, no glory

    Comment


    • #3
      Høres jo greit ut
      Øyvind Kveen Fagervold

      -Graupner Club Star

      For tiden få fly

      Comment

      Working...
      X