Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saito 82 eller 100?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saito 82 eller 100?

    Skal ha meg bråkete grisemotor til Fliton Extraen min ila. høsten og er i tvil om hvilke av de to overnevnte motorene jeg skal ha.

    Vet det er folk her inne som har prøvd minst en av de i tilsvarende modell. Synspunkter mottas med takk.

    Skal bruke modellen som 3D og imac "trainer" så jeg vil nødig ha et gram ekstra i den, samtidig vil jeg ha "krutt" nok til at den drar ut av hover uten problemer. Hvis .82 motoren holder til det så ser jeg ikke vitsen i å koste på modellen mer penger og legge i mer vekt enn nødvendig...
    Last edited by esmel; 13-10-07, 19:46.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    hei esmel- har ikke drevet med fuel på mange år. men syns jeg kan huske at 82 støyer relativt mye. gå får den
    hilsen arvid

    Comment


    • #3
      Originally posted by arvid View Post
      hei esmel- har ikke drevet med fuel på mange år. men syns jeg kan huske at 82 støyer relativt mye. gå får den
      hilsen arvid


      Hei Espen, hva er vingespenn og antatt vekt på kjerra?
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Du er ute etter 82'n, uten tvil

        Jeg har en 82 i en FuntanaX 50. Den er vel ørlite lettere enn Flinton Ekstra, men den er og passe overmotorisert! Den drar en APC 14x4W oppmot 11000 rpm på bakken, og rett til himmels hvis du ikke snur selv på vei opp Enda er jeg snill med den (såvidt innkjørt) og mater den med 15/24 Byron (dvs 15/20 med en god dæsj castor ekstra).

        Og ja, den bråker. 100 går som en symaskin i forhold. En kompis drar en FuntanaX 100 med en Saito 100, og min ryker og slamrer og banker helt rått i forhold. Har faktisk ikke hørt noen firetaker i denne størrelsen som banker og slamrer mer, så denne vil du bli glad i
        Attached Files
        Kenneth Davidsen

        Comment


        • #5
          2.5kg fordelt på 152cm med vinger.

          Fløy med asp .91 4-takt på den forrige jeg hadde. For det første veier aspen en del mer enn en saito 82 og for det andre så er jeg usikker på hvor stor forskjell det er på de to motorene... Det får vel ikke blitt helt feil uansett motorvalg ut i fra det folk skriver rundt om kring, men jeg stoler ikke helt på amerikanerene etter at de ikke taklet å bli lurt av Pia hehe De har det liksom med å overdrive (overkill).

          Skal bytte litt servoer også tenkte jeg, ihvertfall høyde og sideror. Sitter hs5475 på den nå og de er lovlig trege hvis en vil ha kjappe rorutslag. Fløy den med elektro tidligere i år og måtte begrense både angrepsvinkel og rollrate ganske mye i f.eks rolling circle med høy nese. Rora rakk rett og slett ikke å gi nødvendig utslag før det var for sent, kjipt.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Originally posted by Krazy-K View Post
            (...)med en god dæsj castor ekstra).
            (...)
            Og ja, den bråker. 100 går som en symaskin i forhold. En kompis drar en FuntanaX 100 med en Saito 100, og min ryker og slamrer og banker helt rått i forhold. Har faktisk ikke hørt noen firetaker i denne størrelsen som banker og slamrer mer, så denne vil du bli glad i
            Skal ikke disse motorene kun ha syntetisk olje?

            Hvis den runder 11000rpm på bakken så må det jo nødvendigvis bråke litt da...hehe

            Men seriøst, er det noen som har noen støymålinger på denne?
            Vi har støyregler og forholde oss til, vil nødig gå i gang med masse ekstraarbeid bare for å få den under støykravene.

            Hvis det er stor forskjell i støy på 82 og 100 så må jeg si jeg heller mot 100'n... I hvert fall litt. Da har jeg motor til hakket større fly ved en senere anledning også. Jeg skal ta opp dette med støy og vibrasjoner med legen neste gang jeg er der, tror jeg er blitt allergisk mot det også...
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              hei hei


              en som jeg flyr litt sammen med flyr en edge 540 fra fliton med saito 100 i funker som gull det

              her kan du se
              Photo Storage
              sven arne johansen

              mine fly

              radioer
              futaba 9c super
              spektrum DX7

              pitts s12 wspan 1.75 da 50R
              aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
              sagitta projekt zwo 2.20 wspan
              funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
              nanofloo
              termick star
              stiletto F3F 2.54 wspan
              lancair360 mk2 os50sx 2t
              Enforce os 108 2t
              + en haug til
              http://www.lillehammer-mfk.org/


              viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

              Comment


              • #8
                Jeg er veldig fornøyd med min Saito 100 i min fliton Extra.
                Ligger en video fra et par dager siden her: www.sjefs.net is parked (45 MB).

                litt plagsom hakking på soundtracket der, men det er ikkenoe å bry seg om.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #9
                  Syntes den 100'n hørtes fin ut jeg...

                  Det skiller 200kr mellom 82 og 100'n hos Horizonhobby (noen billigere?). Blir nok antagelig en 100 så fort lommeboka har fått redusert treningsbehovet sitt og blitt litt feitere.

                  Det tar nok litt tid så jeg er fortsatt åpen for synspunkter.
                  Dessuten er jeg svært mottakelig for motiverende videoklipp hehe
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment

                  Working...
                  X