Unconfigured Ad

Collapse

Mvvs 26 - brukererfaringer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Mvvs 26 - brukererfaringer?

Det ligger noen gamle tråder her inne om denne motoren.

Lurte på om noen har gjort seg noen erfaringer med denne motoren, tenningsanlegg og oppsett i kombinasjon med pipa som er inkludert i det "komplette" kittet.

Info om ting som start, gange, slitasje og eventuelle problemer hadde vært fint.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • OAK
    • Jul 2002
    • 863

I Buskerud RC-klubb har vi en slik motor i slepeflyet vårt. Riktignok ikke med pipe (ennå), men med en dempet incowl-potte som stjeler litt effekt. Tenningsanlegg er av nest siste versjon (dvs. den siste Vlak-tenningen). Kjører foreløpig på en liten propell, APC 16x8 men dette er faktisk mer enn nok for å slepe seilfly på opp mot 4 meter / 4kg.

Den har kun ca. 5 timers gangtid så litt tidlig å si noe om slitasje, men erfaringen så langt er at den oppfører seg eksemplarisk. Starter lett, går fint, og throttler fint, jevnt turtall på topp. Meget lav og sikker tomgang. Som et eksperiment lot vi den stå å gå på meget lav tomgang mens vi tok en kaffekopp og ljugepause (15 minutter) for så å gitt brått full gass. Ikke én eneste host før den gikk på full fart.

Den er også meget drivstoffgjerrig. Pen normal søndagsflyging = ca.50 minutter på én tank (halvliter). Som slepefly selvsagt noe mer siden det stort sett går på full gass.

Eneste lille "snag" vi har hatt er at den plutselig ikke ville opp i noe særlig turtall her om dagen. Men med tenningsanleggets manual i minnet hvor det står at turtallet vil begrenses som et forvarsel på lav spenning på tenningsbatteriet, og med viten om at motoren hadde gått temmelig mye siden forrige lading så viste det seg at at påfyll av strøm løste problemet.

Så totalinntrykket så langt er udelt positivt. Planer for fremtiden (neste sesong) er mvvs sin dempede pipe samt å slenge på en større propell. Tabeller fra MVVS viser en turtallsgevinst på 1000 rpm ved en gitt propell med potta vi har nå kontra pipe. Og det vil jeg tro merkes.

mvh.
    Ole André

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Det hørtes jo lovende ut.
      Må ha meg romjulsprosjekt men rives og slites noe helt forferdelig mellom et par tre alternativer...og dårlig råd Et snøtt 30 kubikksprosjekt hadde liksom ikke blakka meg helt hinsides når desemberlønninga kommer.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Jeg har hengt etter OAK noen ganger. Største modellen er en 3,2 meters gammel glassfiber-sak, og med tanke på ikke innkjørt motor og enkel potte gikk det glimrende til værs. For et par helger siden gikk maskinen "hele tiden" og fungerte tydeligvis prikkfritt
        Vi hadde en Moki 30ccm i TUGen vår, og den har også gått uten problemer lenge. Kanskje en anelse dyrere? Men jeg satser nok på Moki i neste TUGen.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Ola
          • Jul 2004
          • 251

Kjørte min MVVS26 med 18x8 og vanlig pittspotta til å begynne med. Den klarte å dra opp en 5 meters glider.

Nå er det tuned pipe og 18x6 som gjelder.
          Fy søren for en forskjell. Nå drar den nesten ulimited vertical med Pilatus Portern fra Jamara.

Jeg sleit litt med min motor da den skulle startes første gangen. Veldig vanskelig å få membranpumpa på forgasseren til å fungere. Måtte demontere flere ganger, men den funka til slutt. Nå er motoren lett å starte når den bare har fått bensin frem. Men den er litt hissig og liker å gi meg en rapp..... Men den tilgis da det er en glimrende motor
          Ola
          Elverum Flyklubb Modell
          www.efkm.org

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Noen som har prøvd crrc motorene? Ser de har en 26 kubikker. Ser ut som det er zenoah-topp på de forresten. Den veier ørlitt mer enn mvvs motoren (tror jeg) men koster til gjengjeld ca. en tusing mindre. Jeg er litt usikker på dette med liten potte pga. støy (har støyregler på stripa). Syntes det knattrer fryktelig i de. Om jeg skal ha pipe på crrc motoren så kommer det jo fort en del hundrelapper der også så da blir ikke prisdifferansen så stor. Som sagt prøver jeg (desperat..) å holde prisen nede.

Målet er å få en imac modell som jeg kan leke meg litt med i tillegg. Om den ender i torva eller isen ved en eller anna anledning vil jeg ha motor liggende til et eller anna warbird prosjekt.
            Last edited by esmel; 18-10-07, 22:12.
            Espen Melby

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Hei, jeg har en av de tidlige mvvs 26, og den har dratt rundt på en 6kgs Cap 232 i flere år.
              Motoren blir bare bedre og bedre med årene, og det eneste jeg har å utsette er at den er litt kranglete når det er kaldt i været. Litt vanskelig å posjonere chocke under oppvarmingstida. Den originale pipa er et must for å få opp ytelsen, men JMB canister med sine korte headers skal og være bra. Min drar 18x8Apc på 8300rpm, og dette er regnet som normalt bra for arten.
              En irriterende detalj er at den store forgasseren sitter så langt fram. Jeg lagde en propellerspacer på ca 10mm for å slippe å lage et digert hull i cowling. Opplevde også at motoren fusket i knife edge den ene veien. Et slags scoop, og en trykkutjevningsslange til membrandekslet på gasseren tok hånd om dette.
              Hvis du søker på "mvvs" på rcmarked, dukker det opp noen. Heller pent brukt mvvs enn kinamotor

Dette er sakset fra en av annonsene: "Vurderer å selge en Mvvs 26 ccm bensinmotor pga overgang til noe større. Selges med eksosbend, tunedpipe og feste for dette. Motoren veier 1100 gram inkl. tenningsdel. Eksosbend, pipe m/feste veier 350 gram. Motoren er meget sprek, drar en 3W trebladet 18x8 propell i 8600 omdr. Klarer 8800 med en Apc 16x12"

Jeg kjenner ikke 3W-propellen, men det høres nesten fantastisk ut?
              http://www.mvvs.nl/ har mye bra lesestoff. Pe Reivers har anbefalt å proppe motoren for ca 8000rpm i lufta, og jeg vurderer å prøve Apc18x8Wide.

3W28 kan jo være noe å tenke på til et lite IMAC-fly.

Mvh
              Lars Steffenrem
              Stjørdal
              Last edited by Guest; 18-10-07, 23:17. Reason: Lagt til opplysning.

Comment

• esmel
                • Dec 2004
                • 2830

Originally posted by LaSt
                Hei, jeg har en av de tidlige mvvs 26, og den har dratt rundt på en 6kgs Cap 232 i flere år.
                Hvordan syntes du det er med power i Capen?

Må jo innrømme at dette høres veldig overbevisende ut...
                Espen Melby

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  For min flyging holder det med power. Rett opp så langt jeg vil etter take off osv. Vingebelastninga er vel heller problemet for endel øvelser. En liten QQ yak, eller noe annet moderne sett på rundt 5kg hadde sikkert vært topp, men klassisk akro går uproblematisk.
                  Jeg likte denne testen av en katana som kom på 4,8kg med mvvs http://shop.lindinger.at/pdf/62120a.pdf "Enorme leistungsuberschuss!"
                  Denne med 120 glow er bare noen gram lettere: http://shop.lindinger.at/pdf/62120.pdf

Lars

Comment

• OAK
                    • Jul 2002
                    • 863

Kan også nevne at med gummioppheng, og med den pitts-potta (M3270) vi bruker så er det slett ikke mye støy fra modellen. Høres litt "knatrete" ut på tomgang/lavt turtall, men så snart man gir på litt så blir det en langt roligere lyd.

Er det noen som har noe sammenligningsgrunnlag av støyen på disse motorene med pitts-potte kontra pipe? Håper den dempede pipa går like still og fint som pittspotta.

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Originally posted by OAK
                      Kan også nevne at med gummioppheng, og med den pitts-potta (M3270) vi bruker så er det slett ikke mye støy fra modellen. Høres litt "knatrete" ut på tomgang/lavt turtall, men så snart man gir på litt så blir det en langt roligere lyd.

Er det noen som har noe sammenligningsgrunnlag av støyen på disse motorene med pitts-potte kontra pipe? Håper den dempede pipa går like still og fint som pittspotta.
                      Hva slags gummioppheng har dere brukt og hvordan har dere gjort det? (er litt uerfaren når det kommer til gummioppheng )
                      Espen Melby

Comment

• OAK
                        • Jul 2002
                        • 863

Vi brukte en Dubro gummidempet motorbukk. Veldig enkelt. Bare å montere som en hvilken som helst motorbukk egentlig.
                        Attached Files

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Heller mer og mer mot mvvs men er det noen som tilfeldigvis vet om det er noen norsk forhandler som har tatt inn dzy eller som skal gjøre det. Karl H. i klubben har en 48 motor og den så veldig fin ut. Gikk fint gjorde den å. Ser at 26 kubikkeren dems veier enda 200g mindre enn mvvs motoren... Det hadde passet utmerket til mitt bruk.

Vet martinsen har hatt innen noen 48 dzy motorer men er altså på utkikk etter 26 motoren. Hvilke utenlandske forhandlere selger denne? Prøver å søke litt men sliter med å finne kjente forhandlere.

Ser det ligger en på rcmarked men lommeboka er igjenstripset akkurat nå...
                          Espen Melby

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

Hva med en Brillelli 26? Skal visst klare 16x8 på 9600 og veier i underkant av 1300 gram. Jeg venter selv på en 60cc fra Brillelli som jeg håper at kommer rett over helgen. Har lest en masse om Brillellimotorene og det skal visst være kjempemotorer.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_48...tm.htm#4862791

Skal gi lyd fra meg når jeg har fått testet min
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

Hvis den vekta er uten tenning og eksos så vil jeg nødig ha de 300-400 grammene ekstra i forhold til mvvs motoren. Skulle jeg hatt motoren i en cessna, warbird eller lignende hadde det ikke betydd så mye. La oss gjerne få høre om dine erfaringer med motoren.
                              Espen Melby

Comment

Working...