Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hvordan er motoren uten start gass om sommeren da? Funker den helt som vanligt? Du sier en liten sprut, mener du da så vidt det er eller en halvsekunds sprut? Hvilke temperaturer bruker du start gass i ? Hvor lenge har du brukt startgass på denne motoren?
Puh det var litt av en regle men det må til for å lære noe nytt i dag med .
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Om sommeren er motoren helt "fin".
Jeg bruker startgass kun om vinteren. Hvor mye? Tja, en dert bare Kanskje et 1/2 sekund? Jeg åpner throttelen på max, gir en dert gass, så setter jeg throttle til halv til 1/3 gass og gir proppen en rapp. Det pleier å gjøre susen.
Noen med skudd sikre fakta opplysninger her om bruk av startgass i forskjellige applikasjoner?
Startgass inneholder dietyleter og den er ikke smørende som fuelen og kan forårsake tørrkjøring av motoren i noen sekunder før fuelen kommer inn. Det vil jeg ikke anbefale å bruke startgass på modellmotor. Aluminiumstempelet har ikke det godt av å kjøre tørr på sylinder...
Jeg bruker miniblåselampe (en liten sak som du kan putte i lomma og fylles med lightergass) til oppvarming av toppen. Den starter hver gang bare når kulda er så lav.
Ja, startgass tørker ut, men tror nok at det ligger mere enn nok olje og annet inne i der, så at man kjører stempelet tørt tror jeg det er minimal tjanse for... og man drar jo fuel inn sammen med startgassen også, så jeg personlig tror ikke det er noe kritisk faremoment med det, men som jeg sa i første svaret mitt her, har ikke testet det ut selv, men har heretter ingen betenkligheter med å ha med en liten boks startgass i fieldboksen... Sånn i verste fall
Ønsker dere en god dag på feltet !
Birger Mork
Mine besittelser :
Flygreier (Massevis)
Heligreier (En Mini Titan)
Bilgreier (Et par stk.)
Ja det ser jo unektelig ut som om forsiktig bruk går greit, dog må jeg si at jeg aldrigt har hatt bruk for den (kansje ikke kaldt nok her på kysten?).
Nettopp, ingen motorprodusenter anbefaler startgass i modellmotor. Den kan vaske av olje i bevegelige deler, vi kan ikke vite hvor mye vi skal dosere for å unngå at det skjer.
Jeg kjenner ingen som bruker startgass til sine motorene. De starter motorene sine hver gang i vinter.. Som f.eks Vingemutteren takler fint uten startgass pga erfaringer.
Joda motorene starter når de skal de men jeg sier ikke at jeg ikke kan ha problemer med innstilling av motorene fra tid til annen. Spesielt det dagene en begynner å fly i 11 tiden i sol for så å avslutte i tre fire tiden i kald skygge kan gjøre meg sprø. Når tempraturen og eller luftfuktigheten forandrer seg ut over dagen så blir jeg av og til i vilrede (om vinteren som regel ) på hvilken vei jeg skal justere blandingen på motoren når det plutselig blir kaldere og fuktigere ut over dagen. Jeg har jo ikke lyst til å laborere med innstillinger når jeg vil fly + at jeg ofte glemmer hva jeg gjorde sist (men jeg snakker om bortimot perfekt trotle respons ikke slik at den gir dead stick altså). Noen som husker hva en gjør med blandingen når det blir kaldere og hva en gjør med blandingen når det blir fuktigere (har lest dette mange ganger men ikke søren om jeg finner ut hvor)
Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Kald tørr luft inneholder mer oksygenmolekyler pr. måleenhet luft enn varm fuktig luft.
Kaldt og tørt: Feitere blanding (ut med nåla...litt er nok...de fleste av oss skrur for mye)
Varmt og fuktig: Magrere blanding (inn med nåla)
De fleste av oss har vel ikke med oss luftfuktighetsmåler så hvor mye du må stille avhengig av luftfuktighet vet jeg ikke.
Tror nok temperaturen har mest og si for påvirkning av blandingsforholdet. Varmere vær gir jo i de fleste tilfeller mer luftfuktighet, så det henger jo litt isammen
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment