Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trimming av Glowmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimming av Glowmotor?

    Hei
    Er det noen som vet om sider på nettet med tips om trimming av glowmotorer?
    Tenker på .60 OS motor. o.l.

  • #2
    Det enkleste er mer nitro. Men til mer nitro til mer bruker den. Tunedpipe er også en løsning. Kan kjøpes ferdige og kan lages selv.
    Fly well-make my day!

    Comment


    • #3
      Trenger ikkje nødvendigvis bli mer ytelse i motoren med skyhøy nitroverdi... Jobben til nitroen er i hovedsak at motoren skal få mer luft i forbrenningskammeret og da altså mer drivstoff... men har du for mye nitro mister du ytelse for motoren klarer ikkje forbrenne all fuelen...
      Men Tuned pipe e ei god løsning samt at det finnes andre trimdeler (stempel osv...)

      Comment


      • #4
        Men mener du til å justere inn motoren for at den skal gå fint, dvs at den ikke går noe serlig nå, eller mener du det som de andre her er inne på å få mest mulig effekt ut av den, men at den alikevel sviver greit nå?

        Comment


        • #5
          Det enkleste du kan gjøre her er å kjøpe 30% fuel, noen topp pakninger og plugger med forskjellige varmeverdier. Du skimser opp toppen til den slutter å fortenne og finjusterer dette med valg av plugg. Polering invendig i motoren hjelper og ikke minst balansering av veiva.

          Tunedpipe er et must hvis du skal ha det siste ut av en to-takter og her er det mye jobb å finne riktig lengde på bendet.

          Lagere er kjempeviktig så her er det nok en del å hente hvis du koster på noen skikkelige presisjonslagere.

          Porting av motoren er noe man må prøve seg fram med, det mest eksakte jeg vet er at om du freser opp eksosporten sideveis kan du få mere effekt uten at det går ut over dreimomentet i mototoren, freser du oppover vil dreimomentet avta men man får mere effekt ved høyere turtall. Her er det en hårfin balansegang, og igjennom flere bil, fly og heli motorer så har jeg finni ut at det er veldig lite som skal til før motoren blir vanskelig å ha med å gjøre. D.v.s at det er veldig lite som skal til før motoren går varm og at den blir mye mer kritisk på nålene over hele registeret. Det meste av trimmingen ligger i pipa og fuelen så jeg ville begynt der.

          Jeg mener da bestemt at de top-fuel dragsterene går på ren nitro så jeg forsto egentlig ikke det du nevnte med nitro-luft-drivstoff.....
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            Sto noe ein plass om Fuel og koss det funka, nitroen består av mye oksygen og skal gjøre at motoren skal kunne ta opp mer fuel og yte mer... men har du for mye nitro vil ikkje motoren klare å forbrenne all fuelen som vil resultere i at den yter mindre.
            Står i brukermanualen hvor mye nitro motoren klarer
            Er litt vansklig å formulere seg skikkelig på forum :P

            Comment


            • #7
              Fuelens komponenter

              Fin artikkel om fuel her:
              (MFN) ModellflyNytt.no
              Hans-Olav Malkenes
              Kalveid
              5419 Fitjar
              hansolavm@gmail.com

              Fitjar Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Hei
                Har fått tak i en IMZ RV-50 motor.
                Tror ikke jeg skal porte denne motoren.
                Den er vist "sær" nok som den er i følge ryktene.
                Men jeg skal montere en tunedpipe på motoren.
                Er det noen som selger bend med skikkelige innvendige dimensjoner.
                Har et Hatori Bend til .45 motorer, men hullet er ganske pinglete i forhold til eksosporten på motoren.

                Comment


                • #9
                  Kjøp en større motor Var ikke rossi motor in, i sin tid da?

                  Comment


                  • #10
                    Rossimotorene er i utgangspunktet mer eller mindre trimmet i forhold til de fleste andre motorer. De leveres gjerne i 3, 5 og 7 porters utgave. Jo flere porter, jo mere effekt.
                    Det som kan gjøres med disse motorene, uten at det går ut over stabiliteten, er å sette på tunepipe eller Paulsenpotte.
                    Man kan slipe veiv og innsug, balansere den, evt borre ut insuget i forgasseren litt og frese turbinspor i utløpet av veiva. Så justerer man med antall toppakninger, type plugger og % nitro, som allerede nevnt her. Lagrene holder normalt til denne type trimming.
                    Gjør man mer ut av det, kan motoren bli vrang, og man må også begynne å skifte lager, ny sterkere råde osv.
                    Denne fremgangsmåten kan også benyttes på andre type motorer med hell.

                    olle

                    Comment


                    • #11
                      Og hvis man vil at det skal gå skikkelig fort så er det som regel flyet sin utforming som bestemmer dette til slutt, bare så det blir nevnt Det er verdt å sette seg litt inn i aerodynamikk, gøy er det og
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

                      Comment

                      Working...
                      X