Announcement

Collapse
No announcement yet.

DA 50 throttel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DA 50 throttel?

    Holder på med throttel overføring på min DA 50 og lurer på om det er noen fordeler med å fjerne fjæren som drar tilbake gasspjeldet?
    Vil det bli bedre nøyaktighet på gassen med eller uten denne fjæren?
    Noen med erfaringer på dette feltet?
    Svein-Tore Gundersen

    Graupner MC32 Hott V2
    Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
    Sbach 342 DA 50
    3dhs Slick 89 Elektro
    Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
    Jet Legend F-15 (simjet 3000)
    Retrojet 75 (Simjet 1910)
    Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
    Byron Corsair

  • #2
    hadde jomfrutur på min yak med DA i dag. jeg har fjæren der.syns det funker veldig bra. det er vel en grunn til at den sitter der selv om noen tar den bort

    Comment


    • #3
      [QUOTE=anders e;158679]hadde jomfrutur på min yak med DA i dag. jeg har fjæren der.syns det funker veldig bra. det er vel en grunn til at den sitter der selv om noen tar den bort[/QUOTe

      Er litt usikker på hva jeg skal gå for , men tror at jeg prøver med fjær først så for jeg vurdere om dette er ok.
      Hva syntes du om Yaken og DA i combo. Det var en slik jeg egentlig skulle kjøpe ,men så ble det Composite-ARF Extra 2,12 heller.
      Svein-Tore Gundersen

      Graupner MC32 Hott V2
      Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
      Sbach 342 DA 50
      3dhs Slick 89 Elektro
      Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
      Jet Legend F-15 (simjet 3000)
      Retrojet 75 (Simjet 1910)
      Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
      Byron Corsair

      Comment


      • #4
        det ble 3 forsiktige turer med lett akro,men syns den var veldig snill. kunne fly veldig sakte f.eks inn for landing.DA kjører jeg litt rik enda. bare positivt så langt

        Comment


        • #5
          Personlig trodde jeg fjæren kun var der fordi forgasseren opprinnelig er laget for å stå i en plenklipper eller på en kantklipper (fordi om motoren forøvrig er laget for RC bruk). Jeg ser at noen lar den stå fordi den drar servoen tilbake til tomgang dersom all strøm forsvinner på systemet.

          Jeg ville tatt den bort. Jeg kan ikke se noe annet enn at den må være en servokiller. Jeg har fjernet den på de bensinmotorene jeg har. Dersom man har en annen form for cut-off så mener jeg dette kun er til bry, og skaper ekstra belastning/slitasje for servoen.

          En annen ting jeg pleier å gjøre er å lage en "z-bøy" på throttle overføringen slik at litt av vibrasjonene fra motoren blir tatt opp før de når servoen. Spesielt om man har den fjæren på så vil hele tiden overføringen stå i "spenn" og vibrasjoner fra motoren kommer enda mer effektivt tilbake i servoen.
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Originally posted by andersh View Post
            Jeg ville tatt den bort. Jeg kan ikke se noe annet enn at den må være en servokiller. Jeg har fjernet den på de bensinmotorene jeg har. Dersom man har en annen form for cut-off så mener jeg dette kun er til bry, og skaper ekstra belastning/slitasje for servoen.
            Fjæren har to viktige oppgaver, den tar opp evt. slakke i overføringen og forhindrer slitasje. Slitasjen ligger i at throttlespjeldet "filer" på forgasserhuset, og uten fjæren vil dette kunne ødelegge forgasseren. Den lille ekstrabelastningen på gasservoen spiller ingen rolle, sammenlignet med høyderorsservoens jobb er den for intet å regne.

            Kjell Aanvik

            Comment


            • #7
              Hei Svein Tore

              La fjæren stå, hvis den lille belastningen fjæren har, ødelegger servoen, så bør man nok velge andre servoer i fremtiden. Fjæren gjør at throttle blir stående i den samme posisjon hele tiden og motvirker vibrasjonene.

              mvh

              Christian
              Mvh.
              Christian

              Jets Of Norway

              Comment


              • #8
                Alle seriøse Imac flyvere, dvs store modeller med bensin ifra 2 meter vingespenn og oppover lar denne fjæra være der den er. " Sikkerhet" er viktig i denne sammenheng, hvisom at dersom motorservo eller link til denne ryker så går ihvertfall turtallet ned til tomgang. Så slipper man og frese rundt på himmeln til tanken er tom......killswitsh kan også svikte, har selv sett det.....
                Øyvind

                www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                Comment


                • #9
                  Originally posted by The banned View Post
                  Hei Svein Tore

                  La fjæren stå, hvis den lille belastningen fjæren har, ødelegger servoen, så bør man nok velge andre servoer i fremtiden. Fjæren gjør at throttle blir stående i den samme posisjon hele tiden og motvirker vibrasjonene.

                  mvh

                  Christian
                  Det var i denne rettningen jeg også konkluderte, monterer en god digi.servo på throttelen så burde ikke den slite med denne lille belastningen.
                  Svein-Tore Gundersen

                  Graupner MC32 Hott V2
                  Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                  Sbach 342 DA 50
                  3dhs Slick 89 Elektro
                  Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                  Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                  Retrojet 75 (Simjet 1910)
                  Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                  Byron Corsair

                  Comment


                  • #10
                    Dette står i bruksanvisningen din. La den stå på, den er der for en grunn..

                    The throttle arm is tapped for a 2-56 SAE ball link. The spring tension on the DA 50R
                    carburetor is fairly light and most users will leave it as is. If you wish, the throttle
                    return spring can be released (not removed) off the end that hooks on the throttle
                    spring return arm. (Opposite side of the carburetor from the throttle arm)
                    NOTE: Removing the throttle spring will allow the shaft to move and wear due to
                    vibration. This wear/damage will allow air and fuel to enter the engine when in the
                    closed position.

                    Morten

                    Comment


                    • #11
                      Som sagt i starten så var jeg ute etter hva folk hadde av erfaring med dette, og som man ser så er det forskjellige meninger ute og går.
                      Har også en ting som er litt utenom det vanlige på denne Comp.ARF, det er at det er anbefalt 0,5-0,75" oppover trekk på motoren...
                      Dette er det første flyet som jeg har hatt som har dette.
                      Noen som har en god forklaring på dette??
                      Svein-Tore Gundersen

                      Graupner MC32 Hott V2
                      Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                      Sbach 342 DA 50
                      3dhs Slick 89 Elektro
                      Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                      Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                      Retrojet 75 (Simjet 1910)
                      Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                      Byron Corsair

                      Comment


                      • #12
                        Som du sier så er vel dette noe C-Arf anbefaler og det henger jo sammen med CG som de også anbefaler.
                        Det står mye bra i denne linken når du skal trimme inn Extra`n din:

                        404 Page not found

                        Morten

                        Comment


                        • #13
                          Dette var en bra side med mye nyttig info.
                          Den er skrevet ut og laminert.
                          Svein-Tore Gundersen

                          Graupner MC32 Hott V2
                          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                          Sbach 342 DA 50
                          3dhs Slick 89 Elektro
                          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                          Retrojet 75 (Simjet 1910)
                          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                          Byron Corsair

                          Comment


                          • #14
                            Har montert ferdig throttel overføringen og den ble helt perfekt med fjæren på.
                            Det er ikke mer spenn i den at det ikke er noe motstands lyd i digi. servoen når den står i ro.
                            Svein-Tore Gundersen

                            Graupner MC32 Hott V2
                            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                            Sbach 342 DA 50
                            3dhs Slick 89 Elektro
                            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                            Retrojet 75 (Simjet 1910)
                            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                            Byron Corsair

                            Comment

                            Working...
                            X