If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Holder på med throttel overføring på min DA 50 og lurer på om det er noen fordeler med å fjerne fjæren som drar tilbake gasspjeldet?
Vil det bli bedre nøyaktighet på gassen med eller uten denne fjæren?
Noen med erfaringer på dette feltet?
hadde jomfrutur på min yak med DA i dag. jeg har fjæren der.syns det funker veldig bra. det er vel en grunn til at den sitter der selv om noen tar den bort
[QUOTE=anders e;158679]hadde jomfrutur på min yak med DA i dag. jeg har fjæren der.syns det funker veldig bra. det er vel en grunn til at den sitter der selv om noen tar den bort[/QUOTe
Er litt usikker på hva jeg skal gå for , men tror at jeg prøver med fjær først så for jeg vurdere om dette er ok.
Hva syntes du om Yaken og DA i combo. Det var en slik jeg egentlig skulle kjøpe ,men så ble det Composite-ARF Extra 2,12 heller.
det ble 3 forsiktige turer med lett akro,men syns den var veldig snill. kunne fly veldig sakte f.eks inn for landing.DA kjører jeg litt rik enda. bare positivt så langt
Personlig trodde jeg fjæren kun var der fordi forgasseren opprinnelig er laget for å stå i en plenklipper eller på en kantklipper (fordi om motoren forøvrig er laget for RC bruk). Jeg ser at noen lar den stå fordi den drar servoen tilbake til tomgang dersom all strøm forsvinner på systemet.
Jeg ville tatt den bort. Jeg kan ikke se noe annet enn at den må være en servokiller. Jeg har fjernet den på de bensinmotorene jeg har. Dersom man har en annen form for cut-off så mener jeg dette kun er til bry, og skaper ekstra belastning/slitasje for servoen.
En annen ting jeg pleier å gjøre er å lage en "z-bøy" på throttle overføringen slik at litt av vibrasjonene fra motoren blir tatt opp før de når servoen. Spesielt om man har den fjæren på så vil hele tiden overføringen stå i "spenn" og vibrasjoner fra motoren kommer enda mer effektivt tilbake i servoen.
Jeg ville tatt den bort. Jeg kan ikke se noe annet enn at den må være en servokiller. Jeg har fjernet den på de bensinmotorene jeg har. Dersom man har en annen form for cut-off så mener jeg dette kun er til bry, og skaper ekstra belastning/slitasje for servoen.
Fjæren har to viktige oppgaver, den tar opp evt. slakke i overføringen og forhindrer slitasje. Slitasjen ligger i at throttlespjeldet "filer" på forgasserhuset, og uten fjæren vil dette kunne ødelegge forgasseren. Den lille ekstrabelastningen på gasservoen spiller ingen rolle, sammenlignet med høyderorsservoens jobb er den for intet å regne.
La fjæren stå, hvis den lille belastningen fjæren har, ødelegger servoen, så bør man nok velge andre servoer i fremtiden. Fjæren gjør at throttle blir stående i den samme posisjon hele tiden og motvirker vibrasjonene.
Alle seriøse Imac flyvere, dvs store modeller med bensin ifra 2 meter vingespenn og oppover lar denne fjæra være der den er. " Sikkerhet" er viktig i denne sammenheng, hvisom at dersom motorservo eller link til denne ryker så går ihvertfall turtallet ned til tomgang. Så slipper man og frese rundt på himmeln til tanken er tom......killswitsh kan også svikte, har selv sett det.....
La fjæren stå, hvis den lille belastningen fjæren har, ødelegger servoen, så bør man nok velge andre servoer i fremtiden. Fjæren gjør at throttle blir stående i den samme posisjon hele tiden og motvirker vibrasjonene.
mvh
Christian
Det var i denne rettningen jeg også konkluderte, monterer en god digi.servo på throttelen så burde ikke den slite med denne lille belastningen.
Dette står i bruksanvisningen din. La den stå på, den er der for en grunn..
The throttle arm is tapped for a 2-56 SAE ball link. The spring tension on the DA 50R
carburetor is fairly light and most users will leave it as is. If you wish, the throttle
return spring can be released (not removed) off the end that hooks on the throttle
spring return arm. (Opposite side of the carburetor from the throttle arm)
NOTE: Removing the throttle spring will allow the shaft to move and wear due to
vibration. This wear/damage will allow air and fuel to enter the engine when in the
closed position.
Som sagt i starten så var jeg ute etter hva folk hadde av erfaring med dette, og som man ser så er det forskjellige meninger ute og går.
Har også en ting som er litt utenom det vanlige på denne Comp.ARF, det er at det er anbefalt 0,5-0,75" oppover trekk på motoren...
Dette er det første flyet som jeg har hatt som har dette.
Noen som har en god forklaring på dette??
Som du sier så er vel dette noe C-Arf anbefaler og det henger jo sammen med CG som de også anbefaler.
Det står mye bra i denne linken når du skal trimme inn Extra`n din:
Har montert ferdig throttel overføringen og den ble helt perfekt med fjæren på.
Det er ikke mer spenn i den at det ikke er noe motstands lyd i digi. servoen når den står i ro.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment