Unconfigured Ad

Collapse

OS max 91 FX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jørn
    • Mar 2004
    • 24

OS max 91 FX

Var inne på rcuniverse.com og fant følgende side vedrørende os max 91 fx:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_15...tm.htm#1538306

Her ligger det både positive og negative argumenter knyttet til denne motoren. Noen hevder at det skal være mulig å montere hoveddnåla på annen måte for å unngå luftbobler i drivstoff tilførselen (eks i til motorveggen). Andre har ikke problemer med dette i det store og hele. Finner også argumenter som legger mye vekt på propellvalg ift driftsikkerhet og ytelse på motoren (sett ift temperatur og turtall).

Vet at OS max skal være et pålitelig og sikkert valg i utgangspunktet og er derfor nysgjerrig på denne motoren mtp bruk i arc modellen carousel.

Kan noen gi konkret tilbakemelding på denne motoren og si noe om hvorvidt den er noe å satse på mtp ytelse, driftsikkerhet og brukervennlighet?
    Mvh

Jørn
  • Godseieren
    • Apr 2003
    • 296

Problemene med luftbobler i fuelen kom av dårlige pakninger på tidlige utgaver. Dette skal nå være ordnet etter hva jeg har lest. En O.S er aldri et dårlig valg.
    Mvh
    Gunnar Børseth

I might not be very good, but I'm fun to watch.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Her har jeg brukt 91FX og opplevd problemene: http://modellflynytt.no/articles.php?articleId=12
      Laget nye pakninger og dessuten større hull til kjøling og motoren funker endelig som en OS normalt gjør. Pakningene kunne jeg nok fått erstattet av leverandøren, men laget dem selv.
      Har du pumpe på vil du sannsynligvis også unngå problemet.
      .91 drar ganske bra og er praktisk talt lik .61, både vekt og festehull, et klart bra alternativ.
      Jeg bruker den originale 2-kammer demperen og et rør på nesten 15 cm i tillegg uten at det ser ut til å kvele motoren for mye. Pusser opp Gilesen og skal prøve med 1-kammer demper med perforert rør for å prøve å få mer effekt uten at den bråker for mye.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jørn
        • Mar 2004
        • 24

Takker for svar.

Ser at OS 91 fx absolutt kan være et alternativ å satse på. Størrelse og vekt er som for 61 fx med betydelig mer ytelse, det faktum er utvilsomt positivt. Skal derfor ta innspillene jeg har fått med i vurderingen når jeg skal bestemme meg for motor.

Er samtidig litt spent på den nye serien motorer til OS og da også hvilke alternativer som vil komme her, regner med vi vil finne 90 størrelse 2 takts motor. Ser den nye helimotoren i 90 størrelsen har innebygd pumpe, blir spennede og se om det også vil være tilfellet på flyutgaven.
        Mvh

Jørn

Comment

• TheBirg
          • Jan 2004
          • 692

Har nylig innkjøpt 91FX selv, har dog bare hatt den på innkjøringsbenken foreløpig, men den har deffinitivt potensiale... varver 10500 med 13X10 propell og under innkjøring. Den løsner sikkert litt mere og pipa kan tunes, så rett i overkant av 11.000 tror jeg helt sikkert. Power i massevis.

Går veldig stabilt på lave og høye turtall for meg, men enda ikke prøvd i "friluft" da.....
          Ønsker dere en god dag på feltet !
          Birger Mork

Mine besittelser :
          Flygreier (Massevis)
          Heligreier (En Mini Titan)
          Bilgreier (Et par stk.)

Comment

Working...