Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justering av SC 52

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justering av SC 52

    Leste i en gammel tråd om en(kamikasi) som hadde justert en irwin 53. Han hadde 0% fuel, kald plugg og den tjukkeste toppakninga skrev han. Min SC er jeg kjempe fornøyd med, turtall i massevis til en billig penge. Bruker 15% nitro og OS8 plugg om jeg ikke husker feil. Original toppakning. Etter nok en crash med Jupiteren min, brakk vingen og jeg bestemte meg for å ta ut motoren og kjøre den i benk. Har siden jeg kjøpte den hatt problemer med at går den for lenge på tomgang f.eks ved landing kutter den/ kveles den når jeg gir fullgass. Dette har vært LITT irriterende. Har nå fått den til å gå så optimalt jeg klarer, det gikk mest på å justere tomgangsskruen (blanding), skal bli spennende og prøve den på isen i vinter. MEN jeg er ikke helt sikker på at den er helt som den skal være og blei derfor nysgjerrig på gode justeringstips, gjerne noen som har lik motor. Tror det er en MK2, har ihverfall kulelager og jeg kjøpte den fra det som nå heter throttlestore sammen med jupiteren
    Last edited by thomassen7; 01-01-08, 12:13.

  • #2
    Det er helt vanlig at en 2T-nitro motor vil stoppe når du gir på, etter at den har stått ei stund å gått på tomgang... Det er vel ikke så veldig mye å gjøre med.. Jeg løste dette ved å gå over til 4T motorer

    Når du skal ut på isen å fly, så er det ikke så mye annet enn blandings-skruen som må justeres. Det jeg har erfart, er at det er de som hele tiden skal stille på alt, som har mest problemer.. tomgangs-skruen er ofte rett stilt fra fabrikk. På alle de 2T jeg har hatt, så er det bare en av de som jeg behøvde å stille på tomgangs-skruen.

    Så hvis motoren din går bra, så vil jeg anbefale at du lar skruene være i fred, og bare stille på blandinga, alt etter temperaturen ute..
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Det er helt vanlig at en 2T-nitro motor vil stoppe når du gir på, etter at den har stått ei stund å gått på tomgang... Det er vel ikke så veldig mye å gjøre med.. Jeg løste dette ved å gå over til 4T motorer
      For noe tull. Både tomgang og fullgass-nål må justeres etter hva slags fuel og plugg man benytter. Her er en kort og grei forklaring av hvordan justeringen gjennomføres: Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

      Jeg vil også anbefale deg å skifte til Enya #3 plugg. Det er en bedre og varmere plugg enn OS8.
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Beklager hvis jeg kommer med feil info.. men det er slik jeg har opplevd 2T´s nitro-motorer..
        Thomas Molnes
        Ålesund og Omegn Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Må si meg enig med Tom Erik her, dette er tull.

          Mine to-taktere og firtaktere kan stå å surre å gå på tomgang leeeeeenge uten noe tull når jeg gir på, untatt hvis motoren henger. Da blir de litt gretne og må leanes litt mere på tomgangsnåla, men selv da kan de surre på tomgang i flere minutter uten å stoppe.

          Noen motorer er mere kritiske på dette enn andre og det har mye med konstruksjonen av forgasseren å gjøre.

          Tips til justering:

          Full throttle først, og juster nåla til du har max turtall med nesa på flyet opp og to til tre knepp ut igjen på nåla.

          Sett flyet på bakken og la den gå en liten stund på tomgang, gi brått full throttle og hør hva som skjer. Hoster den litt eller stopper etter litt hosting så er den for rik, juster da tomgangsnåla inn 5min. Fortsett med dette til den ikke hoster mer, viktig å rense motoren med full throttle for hver justering. Sier motoren blæhhh.... og bare stopper etter å ha gitt brått full throttle så er den for lean, juster da tomgansnåla 5min utover osv. osv.

          En riktig justert motor skal kunne gå på tomgang ihvertfall ett minutt, gjør den ikke det, er det noe galt et sted, som f.eks dårlig plugg/feil plugg, sur og gammel fuel eller feil fuel (noen motorer er kresne på fuelen) det kan også være rusk i forgasser eller sprekk i en slange et sted.

          Altså... forutsetningene for at en motor skal gå godt er god (riktig) plugg, god (riktig) fuel og rent fuelsystem, først da vil den bli grei å justere
          Christen
          http://jetsofnorway.com/

          Comment


          • #6
            Gode greier. Opplevde at det nesten ikke var noe som skulle til når jeg justerte på tomgangsdysa, ja. 1/8 eller 5 min var det som skulle til, lurte derfor på om min var veldig følsom, men ser ut til at den er som den skal være. Takk for svar og link. Syns noe av sjarmen er motor og teorien der i praksis. Enya 3, hvem er det som selger den?

            Comment


            • #7
              Hei

              Enya-pluggen finner du bl.a her 404

              Takker forøvrig forfatterene av de andre innleggene. Jeg har også en tilsvarende motor med samme symtomer... skal prøve å få min til å gå bedre med disse tipsene.
              Mvh.
              Stian Heidenreich-Riis

              Condor Modellflyklubb (www.cmfk.no)

              Comment

              Working...
              X