Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjelp til OS 91 surpass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjelp til OS 91 surpass

    Hei er det noen som kan hjelpe til med hvordan merkene på kamaksel skal være.
    Glemte å merke før demontering.Motoren er fra ca 88-90
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"


    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

  • #2
    På trykkskiven (bak propell) er det et merke som viser når stemplet er på topp.
    Når stempelet er på topp skal ventilene veksle. Mener å huske at det er merke på kamaksel som skal korrespondere med et merke i godset. Eller at merket skal være opp. Kan sjekke dette i morgen.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Karl H. View Post
      På trykkskiven (bak propell) er det et merke som viser når stemplet er på topp.
      Når stempelet er på topp skal ventilene veksle. Mener å huske at det er merke på kamaksel som skal korrespondere med et merke i godset. Eller at merket skal være opp. Kan sjekke dette i morgen.
      Flott. jeg har funnet merke på propellskiva og dette skal nok være på støpeskøten på blokka.
      Har funnet ett merke på kammaksel også men vet ikke hvor det skal være.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #4
        Hei, merket på kammen skal peke rett opp når merket på medbringeren er rett på støpeskjøten til blokka.
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #5
          Du skal få nøyaktig timing i morgen. Ev bilde.
          Har du følere for å justere ventiler? Hvis ikke må du skaffe.
          Nærmeste OS forhandler bør ha dette.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Christen View Post
            Hei, merket på kammen skal peke rett opp når merket på medbringeren er rett på støpeskjøten til blokka.
            vinkelrett på propellaksel eller rett opp langs ventilstengene?
            Terje Egeberg
            "Opp ska det og det får bare virke"


            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Karl H. View Post
              Du skal få nøyaktig timing i morgen. Ev bilde.
              Har du følere for å justere ventiler? Hvis ikke må du skaffe.
              Nærmeste OS forhandler bør ha dette.
              ja, ventilene er justert etter manualen nå.
              Terje Egeberg
              "Opp ska det og det får bare virke"


              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

              Comment


              • #8
                Merket skal peke vinkelrett opp, ikke med støtstengene. Det skal derimot SC motorene
                Christen
                http://jetsofnorway.com/

                Comment


                • #9
                  Fra OS's hjemmeside

                  Det nedenstående er sakset fra FAQ på OS sine hjemmesider, og det funker, for jeg gjorde det selv senest på torsdag med en FS-70.

                  How do I set the timing on my OS single cylinder engine?

                  We recommend you send your engine in for service rather than attempting to set the timing yourself.

                  However, if you're REALLY comfortable working on engines, these steps will allow you to set the timing. If you are unsure how to complete any one of these steps, we caution you against disassembling your engine and recommend instead that you send it to our warranty and service center for non-warranty repair.

                  The proper way to set the timing in all O.S. single-cylinder engines with the front camshaft is:
                  1. Rotate engine so that the piston is at Top Dead Center.
                  2. Locate the timing mark on the side of the cam gear.
                  3. Insert the cam gear so that the timing mark is in a direct line with the center of the cam followers and the centerline of the pushrods. It is NOT at a 90 degree angle to the crankshaft. The angle will be slightly back.
                  4. Replace the cam cover and you're ready to go!

                  This should get your engine running well, if the timing was off. If it is still running poorly, be sure to send it in for service to avoid accidentally doing more damage.

                  Comment


                  • #10
                    Lurer fælt på om jeg forveksler OS og SC i timingen her nå.....
                    Christen
                    http://jetsofnorway.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Christen View Post
                      Lurer fælt på om jeg forveksler OS og SC i timingen her nå.....
                      Takk for svar,jeg prøver med oppsettet som var fra forige innlegg, må vel stole på det som kommer fra OS.
                      Terje Egeberg
                      "Opp ska det og det får bare virke"


                      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                      3DHS slick 89" EME 60.
                      3DHS Slick 71"

                      Comment


                      • #12
                        [QUOTE=Rune1;162645]Det nedenstående er sakset fra FAQ på OS sine hjemmesider, og det funker, for jeg gjorde det selv senest på torsdag med en FS-70.

                        viltakke for innfo om innstillinge av Kamakselen. Motore er startet og finstilt i dag, og den maler som en katt igjen
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"


                        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

                        Comment


                        • #13
                          Artig å høre, for det samme gjør min 15 år gamle FS-70, der var eksosventilen helt sarvet ned men litt sliping av ventilsetet samt bytting av lager har brakt den tilbake som ny.
                          Last edited by Rune1; 02-01-08, 20:17.

                          Comment

                          Working...
                          X