Announcement

Collapse
No announcement yet.

3W.. konvertering fra gammelt til nytt tenningsanlegg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3W.. konvertering fra gammelt til nytt tenningsanlegg.

    Hei!
    Tenningsanlegget på min 3w 75 i PM gikk heden og jeg kjøpte nytypen IIS tenningsanlegg i stedet.
    Jeg har borret inn den nye magneten og festet den nye sensoren som fulgte med og jeg testet anlegget.
    Ingen ting skjedde!
    Etter noe feilsøking fant jeg ut at den nye sensoren ikke registrerte magnetene. Jeg flyttet sensoren noen mm bakover og holdt den med fingrene når jeg snurret propellen da var alt ok. Magnetene passerte like bak streken som er markert på tvers oppå sensoren når sensoren var skrudd fast. Det ser ut til at huben enten må flyttes frem eller at jeg må ha en ny hub med magnetene plassert lenger fremme.
    Går det greit å shimse huben et par mm frem? Avstanden mellom fronten på motorblokken og huben er ca 1/2 mm slik det er i dag. jeg har sett større glis på bilder av andre motorer.
    Det ser også ut til at jeg må borre ett nytt hull til ene sensorfestet.
    Er timingen riktig når tennpluggen fyrer akkurat når stempelet er på toppmerket når jeg sveiver propellen for hånd?
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Vedr tenningstidspunkt, så er det naturlig at alle bensinmotorer har noen grader fortenning, men hva som er tilfelle med 3W75 er jeg usikker på. Er ganske sikker på at det ikke er akkurat på TDC (top dead center), så du bør finne ut av dette før du setter i gang å borer.
    Emil Nilsen
    www.rcpro.no

    Comment


    • #3
      Magneten er plassert etter henvisningene, men selve sensoren er justerbar innenfor et lite område. det er dette feltet jeg er litt usikker på.
      Hvis jeg har forstått det riktig vil dette tenningsanlegget justere fortenningen etter turtallet, og at for å hindre at motoren skal slå tilbake under start skal pluggen tenne på topp dødpunkt, men jeg er ikke sikker. mulig at den skal tenne litt før
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Ja den skal nok helt sikkert det. Prøv å gå inn på 3w sine sider å se om du finner manual til denne, så står det sikkert anbefalt fortenning der.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

        Comment


        • #5
          Joda den skal tenne på topp ved start ser det ut til.
          Da må det nok borres nytt hull for sensoren også.
          Da gjenstår spm. om propellhuben kan shimses frem uten å gjøre noe galt
          Last edited by nybegunda; 12-02-08, 22:17. Reason: skriveleif
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment

          Working...
          X