Unconfigured Ad

Collapse

Ny potte?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomassen7
    • Dec 2007
    • 13

Ny potte?

Har lest her inne at man kan øke effekten betraktelig (25%?) med trimpotte. Husker fra moped-tida at dette stemmer ganske bra for totaktsmotorer, det var rett og slett vesentlig at potta har en viss form. Har en Jupiter med SC .52 Noen som vet har erfaring med ny potte på denne? Var inne på rcpro og titta på bisson pitts til OS .46-55. Noen som vet om den passer på min? Syns ellers at 500 er mye for ei potte når jeg kan få en ny motor for 1000, men er det virkelig bra må det vurderes...
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Er vel tunedpipe du trenger da... Eksempel
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

En tuned pipe vil nok øke ytelsen en del ja, men den er "tuned" altså stemt. Den er stemt til å øke ytelsen på toppen, men ofte på bekostning av mellomregister og tomgang. I en pylonracer eller noe slikt er det en utmerket modifisering. men hvis man planlegger å kjøre noe annet en WOT(wide open throttle), Så kan det fort ende i motorstopp.
      Men hvis målet er å øke Rpm og fly fortere, så er det absolutt veien å gå.
      Til vanlig søndagsflying, er nok en vanlig potte å foretrekke. Også av støymessige årsaker.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• thomassen7
        • Dec 2007
        • 13

Hm. Kanskje jeg holder meg til origanalpotta da. Den potta til 2100 er FOR DYR. Noen som har erfaring med pitts eller paulsen potte?

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Det enkleste er ofte det beste

Hvis planen er å få en jupiter til å fly fortere, så er det enkleste å sette på en større motor.
          Har sett den med 61 motor, og det fløy bra det. Har hørt\lest at du klarer å skvise inn en 90 også, men da ville jeg unngått de værste akroøvelsene. har sett jupitervingen folde seg sammen med en irvine 53 motor. Uansett billigere enn en potte til 2100kr! Og da har du en ny motor i tillegg!!!

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• pleym
            • Dec 2001
            • 909

Man trenger ikke de dyreste pottene heller. Prøv f.eks Just Engines i england, eller f.eks. RC-marked.

Større motor er greit nok, men det betyr som regel økt vekt, og vekt er sjeldent en fordel.

Pitts potte er greit nok, men ikke regn med økt effekt. (regn med økt støy)
            Paulsen potte øker visstnok effekten noe, men er vel mer kjent for å få ned støyen.

Jeg henger meg på Joo. Hvis du vil øke effekten så er det en Tuned pipe du trenger.

Comment

• thomassen7
              • Dec 2007
              • 13

Takker for gode svar. Skal inn å se på den just engines nå, har ikke brukt rc-marked noe særlig ennå. Fristende med en .61 motor. Burde være en med lav vekt. Noen tips? Hm, trodde vingen var ganske sterk uten karbonrør. Limte nemlig min uten...

Comment

• TrondD
                • Feb 2008
                • 172

Artig at det diskuteres potter/piper. Har interesert meg for dette en god stund.
                Det er ingen tvil om at tuned-pipes gir betydelig effekt-økning på to-taktsmotorer dersom de er laget riktig. Støy er ikke noe problem. En trekamret pipe med riktig lyd-demping er stillere enn det meste. Se hva F3A-karene bruker. Flyene derses er alltid de stilleste på stripa. (untatt elektro)
                Ser det pastås at tuned pipes gir dårlig mellomregister. Det er bare delevis riktig. Dersom pipa er max tunet til et bestemt turtallsområde, vil mellomregister føles litt tregt i forhold til eksplosjonen som kommer når pipa "slår inn". Har flydd med mange slike piper. Motorstopp er ikke noe problem. Og effekten i mellomregisteret kan sammenlignes med effekten av en standard-potte. Slike piper vil ha konisk ende i pipekammeret. Det fører til at eksospulsen returnerer veldig konsentrert.
                Dersom pipa konstrueres med flat ende i pipekammeret vil eksospulsen returnere mer spredt. Dette gjør at effektøkningen spres over et større turtallsområde. Mellomregisteret blir tipp-topp og pipa "slår" ikke så hardt inn. Hatori lager de fleste pipene sine slik. Et svært godt alternativ til din motor vil være Hatori 400. Har hatt to slike piper. De koster litt, men pipene kan selvfølgelig brukes på andre fly. (Når du er ferdig med Jupiteren) Den siste av dem var i ny versjon og MEGET stillegående.

Dersom du vil slippe billig unna kan du lage pipa selv. Har hatt stor gled av å lage endel piper og se hva slags effektøknig de gir. Jeg har laget pipene i karbon/glassfiber. Dette fungerer utmerket. Viktig å bruke en epoksy som tåler mye varme. Jeg brukte Araldite LY5210 / Hardener HY 2954. Litt vanskelig å skaffe dette i små nok kvanta, men dersom du er interesert i å prøve, har jeg litt til overs. Det vanskeligste med å lage piper selv, er ikke å få til nok effekt men å lage god nok lyd-demping. Min erfaring tilsier forholdsvis store dempekammer etter pipekammeret. Har laget noen heli-piper som ble helt ok.

En god hjelper til den som vil prøve finnes her:

Legger ved et par bilder av noen av pipene jeg har laget. De to største er laget til .91-helimotorer. Den lange satt på en deltavinge med en O.S .91-SX PS. Den klokket vi til rundt 300km/t. Litt bråkete.
                Den midterste satt på en Raptor 90 med en O.S .91 SZH. Den fungerte svært bra og presterte bedre enn en Hatori-pipe. Helt grei på lyd.
                Den minste er den mest effektive pipa jeg har klart å lage. Den satt på en 25-size Kyosho Flip med en O.S .32 SX helimotor. O.S oppgir denne motoren til 1.2 HK ved 18000 rpm. Med pipa fikk jeg 19400 rpm med en Master Airscrew 10x4. Med min kalkulator (ThrustHP) gir det 2,1HK. Skikkelig artig, men ikke så veldig lydløs.

Man kan se en liten video av flyet her: http://www.youtube.com/watch?v=UDBgkhfMjf8
                (Første fly. Piloten Tomas er redd for klager på lyden og throttler meget forsiktig)
                Attached Files
                Last edited by TrondD; 04-03-08, 23:38.
                Trond Dullerud
                Trondheim Modellflyklubb

Comment

• bad scientist
                  • Oct 2006
                  • 1506

OI. nesten frelst og omvendt!

Jeg elsker folk som vet hva de snakker om. Hvis det du sier er riktig, finnes det da noensomhelst grunn til å bruke en vanlig demper? Annet enn at den følger med motoren og dermed ikke må lages da... Ikke meningen å stjele tråden her altså.

Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

Comment

• thomassen7
                    • Dec 2007
                    • 13

Halleluja

Gud er god! Må bare prøve å lage pipe nå! Min erfaring er også den at mellomregisteret ikke er så dårlig, det bare virker sånn fordi det slår skikkelig ved et visst turtall og forskjellen gjør at det som var ikke var noe... (f.eks honda cbr 900 rr som er yndlingsmotorsykkelen min). Er på kurs i forbindelse med jobben, men kommer tilbake til laging av potter , TrondD

Comment

• TrondD
                      • Feb 2008
                      • 172

Det er flott å se at entusiasmen vekkes. Jeg kan gjerne beskrive min fremgangsmåte for støyping av piper etterhvert. Har litt lite tid nå, men kanskje neste uke.

Så til spørsmål fra BadScientist.
                      "Er det noen som helst grunn til å ikke bruke pipe?"

Ikke dersom man tuner pipa til å virke i et fornuftig turtallsområde, og har brukbar støydemping. Den lille OS .32-motoren har nå gått mer enn 500 tanker og er like god fortsatt. Har aldri hatt behov for lagerbytte engang.

Mulige ulemper med pipe:
                      1. Ikke alle motorer responderer like godt på pipe. Dette er avhengig av timingen på innsug- og eksos-portene. Men effektøknig blir det. Generelt kan man si at motorer med litt grov forgasser og eksostiming fra 160 grader og oppover reagerer godt på piper.
                      2. Det blir litt økt fuelforbruk. (på full gass) Effekt koster fuel. Egentlig ikke noe å bry seg om synes jeg. En større motor ville også bukt mer fuel.
                      3. Dersom man er gådig og sikter på max ytelse på et høyt turtall ,sliter det på motoren. OS SX.91-motoren jeg hadde i deltavingen var tunet til over 20.000rpm. Det endte med at baklageret forsøkte å komme ut gjennom eksosporten.
                      Trond Dullerud
                      Trondheim Modellflyklubb

Comment

• Birdi
                        • Oct 2006
                        • 67

Hei
                        Har tunepiper på alle mine modeller med 2-t motor.
                        Synes at det blir "slapt" med orginalpotta.
                        Har en ST 51 som drar 10x8 13500 o/min på bakken, men har ikke tuna inn pipa enda.
                        Men hvordan regnes efekten ut (HK) i forhold til turtall og propell?
                        Er det noen Norske butikker som har godt utvalg på eksosbend til flymotorer?

Comment

• thomassen7
                          • Dec 2007
                          • 13

Støping , ja

Etter at den første halleluja-stemningen hadde lagt seg, var det støping jeg tenkte på ja. Hvordan i heite huleste gjør man det? Skal bli greit med en oppskrift, både på justering av form og feste til motor. Må også si at motorene til just engines hørtes interessente ut, 90 motor på størrelse med 60 osv.
                          Last edited by thomassen7; 08-03-08, 23:26.

Comment

Working...