Unconfigured Ad

Collapse

Kjøp av Magnum/ASP motor i utlandet

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ostahl
    • Jun 2007
    • 233

Kjøp av Magnum/ASP motor i utlandet

Tenkte å kjøpe meg en Magnum/ ASP 4t 91 glowmotor, etter at jeg har blitt fristet til å kjøpe en "Cessna 177 Cardinal on floats ARC".
    Vil bestille denne motoren i fra "utlandet" siden det virker som om det er billigere der Vet at man må betale toll på produkter som overskrider en viss sum. Har hørt at man må be butikken man bestiller i fra om å skrive på pakken at den ikke har større verdi enn at den slipper tollavgift. Kan noen anbefale meg noen nettbutikker i f.eks USA (der er det vel billig), eller andre land som utfører denne servicen?
    Kan jeg eventuelt bruke denne motoren på et Robbe Charter trainer fly, eller blir den i største laget?
  • nettulven
    • Feb 2007
    • 495

Jeg anbefaler deg å betale det det koster. Toll er ikke mange kronene, og Magnum/ASP er ikke så dyre i Norge heller, så jeg kan ikke forstå at det er så mange kronene å spare på dette

Derimot en OS 91 4T er dyr i Norge, så den kan du spare litt på.. Jeg bruker www.towerhobbies.com men de "fjusker" ikke med papira... Og du må huske på at hvis pakken din forsvinner under transport, så for du igjen bare den verdien som står på pakken.. Da er alt tapt...
    Last edited by nettulven; 02-03-08, 18:57.
    Thomas Molnes
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

Comment

• olle
      • May 2002
      • 708

Som det har vært antydet her før.
      Tror ikke admin er særlig begeistret over at forumet brukes til oppfordring til lovbrudd.
      Kan synes som en relativ uskyldig ting, men det er faktisk noe som rammes av straffeloven. Å aktivt utføre, eller oppfordre til unndragelse av skatter og avgifter.

olle

Comment

• bengtern
        • Oct 2005
        • 313

Originally posted by nettulven
        Toll er ikke mange kronene,
        Toll er faktisk ingen kroner. Moms derimot, og et gebyr for å få betalt momsen.

Originally posted by nettulven
        Og du må huske på at hvis pakken din forsvinner under transport, så for du igjen bare den verdien som står på pakken.. Da er alt tapt...
        Har du noe erfaring med dette? Min erfaring er at hva som står på pakka har ingen ting å si. Har en betalt med Visa så garanterer de for at en får varene og en får pengene tilbake om varen ikke kommer frem. Erstatning av pakker fra posten er ofte basert på vekt også.
        -----------
        Bengt

Comment

• nettulven
          • Feb 2007
          • 495

Originally posted by bengtern
          Toll er faktisk ingen kroner. Moms derimot, og et gebyr for å få betalt momsen.

Har du noe erfaring med dette? Min erfaring er at hva som står på pakka har ingen ting å si. Har en betalt med Visa så garanterer de for at en får varene og en får pengene tilbake om varen ikke kommer frem. Erstatning av pakker fra posten er ofte basert på vekt også.
          Beklager, jeg mente å skrive moms.. Bare en liten skrivefeil..

Erfaring med at saker forsvinner under transport, nei, ikke personlig. Men en jeg kjenner fikk en pakke der verdien var lavere enn den opprinnelige.. Han fikk igjen den skrevne verdien, ikke det han hadde betalt.. Om dette er et engangs tilfelle det vet jeg ikke.. Han hadde ikke engang bedd om å få nedskrevet verdien..
          Men uansett så er jeg for å betale de kronene det koster...
          Thomas Molnes

Comment

• ostahl
            • Jun 2007
            • 233

Jeg er jo selvsagt enig at man ikke bør bryte loven.... Man blir litt blendet av tanken på å få ting så billig som mulig. Dumt av meg å stille et slikt spørsmål i et slikt forum! Men hvor mye toll må man eventuelt betale for den motoren i fra www.towerhobbies.com

Comment

• nettulven
              • Feb 2007
              • 495

Det er ikke toll på "lekene våre", men det er moms.. som er 25%. Og så må en regne med frakt.. Den varierer alt etter hvor fort du vil ha varene.. Tiden det tar for varene å komme frem, det varierer litt...
              Thomas Molnes

Comment

• Ferry
                • Feb 2007
                • 456

Originally posted by ostahl
                Jeg er jo selvsagt enig at man ikke bør bryte loven.... Man blir litt blendet av tanken på å få ting så billig som mulig. Dumt av meg å stille et slikt spørsmål i et slikt forum! Men hvor mye toll må man eventuelt betale for den motoren i fra www.towerhobbies.com
                Du betaler ikke toll, men mva/"moms". Det er 25% på summen av vare og frakt. Motoren koster $170 , frakt kanskje $40? Total $210. Med dagens dollarkurs på ca 5,35 blir dette 210*5,35 = ca 1120,-
                Legg til 25% moms, og du har ca 1400,- NOK
                I tillegg kommer evt tollbehandlingsgebyr. Det tror jeg blir 193,- kr når vareverdien er over 1000,- NOK.
                PS: Hvis du velger EMS-frakt, så er tollbehandling inkludert. Det lønner seg antagelig.
                PS 2: Ser Priority Mail International koster $23. Tror tollbehandling er inkludert i denne også?

Ser Elefun tar 1730,- for denne motoren. Det er jo ikke alt for mye å spare...

Comment

• ostahl
                  • Jun 2007
                  • 233

Originally posted by Ferry
                  Du betaler ikke toll, men mva/"moms". Det er 25% på summen av vare og frakt. Motoren koster $170 , frakt kanskje $40? Total $210. Med dagens dollarkurs på ca 5,35 blir dette 210*5,35 = ca 1120,-
                  I tillegg kommer evt tollbehandlingsgebyr. Det tror jeg blir 193,- kr når vareverdien er over 1000,- NOK.
                  PS: Hvis du velger EMS-frakt, så er tollbehandling inkludert. Det lønner seg antagelig.
                  PS 2: Ser Priority Mail International koster $23. Tror tollbehandling er inkludert i denne også?

Ser Elefun tar 1730,- for denne motoren. Det er jo ikke alt for mye å spare...

Du har helt rett, da blir det ikke mye å spare Tusen takk for forklaringen, da ble jeg 100% sikker på hvordan man beregner moms etc. på varekjøp i fra utlandet. Det blir eventuelt lettere å skulle bestille nå.

Comment

• Shrek
                    • May 2007
                    • 441

Originally posted by Ferry
                    193 kr er hvis posten skal gjøre fortollingen. Om du har et tollkontor i nærheten kan du spare en hundrelapp ved å dra dit selv for å betale momsen.

(I Oslo ligger tollkontoret innenfor dørene til postens utenlandsavdeling på alnabru 93 kroner i tollager-leie slipper man ikke unna dog.

Frakt trenger vel ikke å bli så mye som 40 dollar?
                    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                    Quickie: turl.no/13pe
                    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• Ferry
                      • Feb 2007
                      • 456

Originally posted by Shrek

Frakt trenger vel ikke å bli så mye som 40 dollar?
                      Nei, den trenger jo ikke det. Som det stod i innlegget mitt, så beregner Tower $23 for frakt av denne motoren til Norge.
                      De har to alternativer for frakt; Priority Mail International eller UPS.
                      Jeg har ikke betalt tollbehandlingsgebyr når jeg har henta Priority-pakker på post-i-butikk. Kun MVA av verdien som er oppgitt på pakka.

Denne motoren bør derfor komme på 1290,- ferdig levert i Norge, inkl. mva
                      ((170+23)*5,35=1290,-)

Fra Elefun blir det 1829,- (1730,- + 99,-)

540,- kr i forskjell. De penga kan brukes på et par kanner fuel. Det trengs sikkert på den svære dampmaskina der...

Comment

Working...